Viestiketju: ahdin berttaan
Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 25.08.2013, 22:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Saa ja Saa...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Varmasti on apuja siitäkin turbosta.

Onhan siinä LT:ssä se sata heppaa ja kiertää tosiaan likimain viis tonnia.

Saa sen B-koneenkin toki kiertämään saman verran.

Nim: 5200rpm savutestissä :O
Siis noissa dieseleissä on yleensä jollain tapaa rajoitettu max kierroksia joko pumpussa tai sitten muuten.

Ja jos tuota maximi kierrosten rajoitusta huijataan/säädetään/ohitetaan, niin se "mekaaninen" raja löytyy sitten muodossa "Romua" (siis kone kiertää niin paljon, että särkee itsensä)

Ja hetkellisesti tuo 5200 ei ole mitään ennen kuulumatonta dieselille, missä suurin teho on 4000? rpm.

Ja jos arpoo jonkin turbon sopivuutta omaan autoon, niin MINUSTA on tärkeämpää yrittää laskea ilmamäärien ja ahtopaineen kautta: Siis se turbo ei tiedä/osaa laskea, että onko siellä kompressori- ja turbiinipesän välissä 6 litran diesel, missä maksimi teho on 160 hv/1800 rpm/o,8 bar vai 3 litran diesel, missä 160hv/3600 rpm/o,8bar.

Tuohon kysymykseen/väittämään, että bensakoneessa pitäisi olla tuplasti isompi pakopesä tms, En osaa sanoa mitään täsmällistä, mutta jos tehdään "hyllyssä" olevista osista, niin noista 20v+ osista; niin joku n.1980 luvun lopun 2L saabin "perus" turbo toimi hyvin samanikäisessä 2,5 litran dieselissä viri-turbona, syöttöjä oli lisätty, joten heräsi huomattavan alhaalta, ja paineet kavoi "lineaarisesti", siis ei "potkaissut" ja veti tasaisesti orkkis rajoittimaan asti.
Ja tuo omani 323:n mazdan turbo päätyi alkuperäisen 2,8td varaosaksi, toki pakopesä ei sopinut!, mutta toimi kuulemma hyvin, ja kun kysyin, niin lähti vetämään ehkä alempaa? ja veti tasaisemmin ja ei puutunut yläkierroksilla.

Mutta:

Nuo suunnittelut oli -90 luvulla (tuo mazdan turbo palasi töihin 2010-luvulla), ja nykyisillä ahtmilla tilanne (voi-) olla/on paljon parempi:
Mutta minua ihmetyttää, miksi turboista ei ole saapusalla vastaavia karttoja kuin esim. Eatonin ahtimista: Toki vaatisi pikkuisen lisää muuttujia

Siis joillain ennalta sovituilla moottorikohtaisilla vakioilla, lämpötiloilla ja ilmanpaineilla (vaikuttaa ehkä max 10% jos mukaan luetaan ilmankosteus ja +-20 c astetta ilman lämpötiaa) joten voisi olla joku laskuri, millä saisi laskettua turbon ominaisuuksia/mittoja.
Vastaa lainaten