Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
Mitä mitä? Mie oon haaveillu tommosta ohjausta tuolle auran pumpulle eli kerro lisää...
|
Kerron kunhan toteutan, nyt kuvat vasta päässä.

Ei nuista yksinkertasista yleensä muunlaisia kuvia tulekaan tehtyä. Näitä toki saattas mennä sitten muillekin, jos jaksas tehä kunnollisen? Vaikkapa säädettävällä soft startilla ja muilla valoilla ja vilkuilla varustettuna.
Raotin varovasti HJ:n solenoidii ja kyllähän tuolla näytti joku tuplakelahässäkkä olevan. Maadottaa sen toisen kelan tosiaan moottorin kautta ja täten esimagnetoi moottorin käämit, kai? Kokeilin myös laittaa tuota HJ:n solenoidii suoraan rinnalle ja tekee täsmälleen saman ku nuilla aikasemmilla kokeiluilla; starttimoottori jää pyörimään vaikka starttireleeltä katkeaa ohjaus (kyllä, oon tarkistanu, että sen starttireleen käret ei hitsaa kiinni). Ei kyllä mene jakeluun, että miten on mahollista että tuo ylimääränen solenoidi jää vetämään ilman että orkkis on vedossa, kun ohjaus tulee samasta karvasta. Tutkinta jatkuu...
BJ:n solenoidissa näkyy olevan kanssa tuollanen tuplakelasysteemi jo valmiina, mutta: mikä funktio tuolla ohuella joholla on joka lähtee solenoidin ohjauspinnistä moottorin sisään? Äkkiä vilkastuna näyttäs häviävän johonkin kenttäkäämin sisään ja tulevan sieltä 1cm päästä pois ja jatkuvan startin kuoreen. Resistanssia ~5ohm maihin.
Edit:
Jaaa, se ruokkii juurikin tuon moottorin kautta maadotetun käämin läpi noita suoraan maihin kytkettyjä käämejä. Taitaa olla mitotettu niin, että kun siellä on vaan yks moottorin kautta maadotettu käämi läsnä ja sieltä ohjauskarvasta maihinveto tuon 5ohm vastuksen kautta, ei riitä virta pitämään solenoidia vedossa. Nyt kun laitetaan kaks käämiä rinnan ni justiin riittää vielä papu pitämään molempia nipin napin vedossa. Ilmeisesti tätä ongelmaa BJ-40/76 yritti tuossa selittääkin juuri, mutta en vaan hokannu.

Diodillahan tuosta ongelmasta selviis, mutta tuntuu jotenki vastenmieliseltä ajatukselta...