Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 21.08.2013, 13:10
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

https://www.facebook.com/PaivanByrok...68195226699614

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Päivän Byrokraatti
Liikkuva poliisi on myös laajentanut toimenkuvaansa yllättävään suuntaan, sillä apulaispäällikkö Marko Lavikkalan huoli kohdistuu myös ympäristöön: "päästöt ja melu lisääntyy".

Lavikkalan mukaan kolme keskeistä tappajaa liikenteessä ovat ylinopeudet, turvavyön käyttämättä jättäminen sekä päihtyneenä ajaminen. Lavikkalan väite ei palkintokomitean käsityksen mukaan pidä täysin paikkansa.

Liikenneturvan tilastojen mukaan kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa nopeus on ollut seuraava:
• Ei ylinopeutta 67%
• 1-9 km/h ylinopeutta ajoi 6%
• 10-19 km/h ylinopeutta ajoi 5%
• 20-29 km/h ylinopeutta ajoi 4%
• 30 km/h tai yli ylinopeutta ajoi 16%

Vastaavasti liikenneturvan tutkimuksessa, jossa automaattivalvontaa on käytetty kahden kameran välisen keskinopeuden selvittämiseen, 49% kuljettajista ajoi ylinopeutta. Toisessa liikenneturvan tutkimuksessa taas sellaisilla yksiajorataisilla teillä, joiden tiekohtainen nopeusrajoitus oli 80 km/h, nopeusrajoituksen ylitti noin 60% autoilijoista ja vastaavasti 100 km/h rajoitusalueella ylinopeutta ajoi noin 40% autoilijoista.

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ylinopeus ei siis nouse tilastoissa korostuneesti esiin. Jos kaikista autoilijoista 50% ajaa ylinopeutta ja kuolonkolareihin joutuneista 33%, tilanne näyttää jopa yllättävästi hieman päinvastaiselta. Tilastojen valossa etenkään pieni ylinopeus ei näytä vaikuttavan merkittävästi kuolonkolarin riskiin, mutta yli 30 km/h ylitykset sen sijaan kyllä lisäävät onnettomuusriskiä selvästi.

Paljon autoilevat tietänevät omasta kokemuksestaan, että yksi vaarallisimmista tilanteista maantiellä on ohittaminen, eikä nopeusrajoituksien muutoksella ole juuri vaikutusta ohituksiin liittyvän riskin osalta. Tähän riskiin voidaan enemmän vaikuttaa valistamalla autoilijoita siitä, että alinopeus on vähintään yhtä vaarallista kuin ylinopeus. Suurin osa ohistustarpeistahan liittyy alinopeutta ajaviin autoilijoihin, joiden erityisen ärsyttävänä alaluokkana ovat kuljettajat, jotka nostavat nopeuttaan ohituskaistan kohdalla, estäen ohituksen nopeusrajoitusten puitteissa, mutta jotka taas heti ohituskaistan loputtua pudottavat nopeutensa takaisin reippaasti alle tien nopeusrajoituksen.

Kaksikaistaiset moottoritiet ovatkin turvallisuudeltaan omaa luokkaansa nimenomaan minimoidessaan ohituksiin liittyvän riskin, kun ohittajan ei ole tarpeen siirtyä vastaantulijoiden kaistalle.

Liikenneturvan kommentit:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...t-osassa-teita
Vastaa lainaten