Viestiketju: Tyhjä akku [:(]
Näytä yksittäinen viesti
  #21  
Vanha 09.09.2004, 10:21
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Akku oli yön yli latauksessa, lepojännite 13V, koneen käydessä navoilta mitattu 13,5V.
Olisiko 13.5V vähän alakantissa, mieluummin pitäisi olla 14V paikkeilla.

Jos akku on pidemmän vajaavarauksen vuoksi sulfatoitunut, on napajännite levossa ihan OK tuntuinen, mutta ei ole oikein starttipuhtia. Ei myöskään ota virtaa paljonkaan vastaan, vaikka latausjännite olisi 14V paikkeilla tai vähän yli. Jos napajännite on verkkovirtalaturilla ladattaessa korkea, 15-16V jolloin kaasunmuodostus on jo runsasta, eikä silti hapon ominaispaino ole noussut sinne minne pitää, lienee akku sulfatoitunut. Jos happo väkevöityy kuten pitää, on akku varmaan kunnossa, mutta miten se auton laturi?

Mogin akut oli viime vuonna loppusyksystä 4-5 kuukautta vailla käyttöä (kylmässä ulkona autossa kiinni) ja päävirtakytkin oli auki. Ei jaksanut pyöriä käyntiin jouluviikolla pikkupakkasessa, kun piti ajaa se talliin. Ei mennyt virtaa akkuihin ladatessa, napajännite oli nopeasti korkealla n. 16V. Kolmen päivän jälkeen virtamittarin lukema alkoi lopulta nousemaan, kuten myös hapon ominaispaino. Oletko mitannut hapon ominaispainoa? Se on ainoa kunnon tieto akun varaustilasta.


Vastaa lainaten