Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Juu, tiedän mitä tarkoitat ja ymmärrän että varmaan 95% ihmisistä ei kykene käyttämään järkeään ja kiristämään liinaa tai vaijeria trailerin vinssin rummulle oikein.
Siksipä se onkin ihan järkevää että liina-, naru-, tai vaijerivinssin käyttö yhtenä kiristimenä on hieman kyseenalaista.
|
Tätä juurikin tarkoitin, että se 5hp moottorilla varustettu soutu vene kiskotaan trailerille vinssillä jonka liina ei veneen vedessä ollessa kiristy laisinkaan vaan roikkuu monesti jopa vedessä asti ja veneen ottaessa etupukkiin se kiristetään vain vinssillä jonka liina tai vaijeri on sisemmältä sormikireydessä.
Itsekkin kirjoitit minkä tiedät siinä tapahtuvaksi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Mutta se voidaan hoitaa niin että ei löysty matkan aikana (pituussuuntainen veto). Olettaen tietysti että vinssissä on kunnon lukitus, eikä vain joku hikinen jarru tjsp. - useimmissa on.
|
En vielä oikeastaan ole nähnyt normaali trailerissa lukituksellista vinssiä jossa on varmitettu, ettei vinssi pääse pakille/purulle vahingossa.
Saksalaisella oli trailerissa vinssi jossa oli oikeen tarra, että kelpaa sidonta välineeksi jos salpa on lukittuna ja salvassa joka rapsuttaa kelauksen aikana oli reikä johon sokallinen lukko tappi tuli.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Niin ja liina on ihan oikeasti teoriassa vinssi, tosin eipä siinä vinssauskapasiteettia ole pisimmilläänkään kuin kymmenen sentin matkan verran liinan koosta riippuen 
|
Asia on sama, mutta sidonta liinan räikässä on parempi lukitus kuin vene vinssissä.
Ja olen nähnyt liinaräikän aukeavan itsekseen koska en viitsinyt rungossa olevien lukitus kynsien alle kahvaa laittaa.
Siitä lähtien olen kriittiset sidonnat suorittanut lukittava kahvaisella räikällä ja muihin voi sitten käyttää loppuja missä ei kahvan lukkoa ole.
Ja onhan liikkuvat kysynyt minulta kerran että vittuilenko heille

Mersu oli lavalla 3 liinalla eteen akselista ja etuvanteista 2 eteen.
3 takavanteista taakse ja 2 vielä rungosta taakse sekä 2 vielä katon yli
Niin ja vielä pikku liinalla 1000kg murtolujuus vetokoukusta alaspäin
Syynä oli edellisen päivän sade ja halusin kuivattaa liinat matkalla
Liinaa muuten ei sitten saa laittaa kierteelle sisun mersun lavalle sidonnassa laitoin yhden liinan etuakselista keskelle lavaa takalaitaan ja liinassa oli matkalla 180 asteen kierre, 400km päästä liina oli katkennut keskeltä ja rasite jälkiä tai hankaumia liinassa ei ollut ja liina oli ollut aiemmin käytössä.
Kyseinen sisu oli myös vanteista kiinni eli liinaan ei kohdistunut liian suurta rasitetta