Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
|
Tulkitsinko nyt oikein? Grand Vitarasta meni aikanaan n. 36% veroa CO2-päästöjen perusteella. Nyt noiden päätösten perusteella sen pitäisi olla lähempänä 29%. Ja kun nyt kirjottelen oikaisuvaatimuksen, johon liitän tuulilasin linkissä olevan nimimerkki autoverosialta kopioidun litanian:
Lainaus:
Oikaisuvaatimus:
Autoverotuspäätöksessä on käytetty autoveroprosenttia 34,90 %.
Vaadin Lappeenrannan tullia selvittämään todellisen autoveroprosentin, millä vastaavia uusia autoja on verotettu 25.1.1999 rekisteröitäessä ne ensi kertaa uusina Suomeen.
Vaadin autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään tätä todellista autoveroprosenttia.
Mikäli Lappeenrannan tulli ei pysty määrittelemään ym. todellista autoveroprosenttia, vaadin toissijaisesti autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään ns. keskimääräistä ja aikanaan yleisesti käytettyä 29 % arvoa.
Vaadin lisäksi liikaa kannetun autoveron palautettavaksi korkoineen.
Perustelut oikaisuvaatimukselle:
Unionin tuomioistuimen tuomio 7.4.2011 asiassa C 402/09.
SEUT 110 artikla.
Henkilöautot on verotettu Suomessa vuoden 2008 alusta lähtien ympäristöperustaisella, ominaishiilidioksidipäästöjen tai laskennallisten ominaishiilidioksidipäästöjen perusteella määräytyvällä veroprosentilla riippumatta siitä, milloin ajoneuvo on otettu ensi kertaa käyttöön.
Suomen nykyisen autoverolain sitominen ominaishiilidioksidipäästöihin on täysin mahdollista. Mutta ilmiselvästi vaarana on, että ulkomailta Suomeen käytettynä tuodulle autolle saatetaan määrätä autoveroa enemmän, kuin on Suomessa jo markkinoilla olevan samanlaisen auton hintaan sisältyvä autoveron jäljellä oleva määrä. Näin on ilmiselvästi käynyt tässä tapauksessa.
Tuomion C 402/09 mukaan autolle saa määrätä ympäristöveron, mutta se ei saa olla suurempi kuin maassa jo olevien autojen hintaan sisältyvien verojen kokonaismäärä. Muussa tapauksessa laki ja hallinnolliset määräykset ovat syrjiviä. Kilpailun tulee olla vapaata ja riippumatonta siitä, mistä kuluttaja autonsa hankkii.
SEUT 110 artiklassa kielletään jäsenvaltiota määräämästä muiden jäsenvaltioiden tuotteille sisäisiä veroja, jotka ovat korkeampia kuin samankaltaisille kotimaisille tuotteille määrätyt verot. Tällä perustamissopimuksen määräyksellä pyritään takaamaan sisäisen verotuksen täydellinen neutraalisuus, kun on kyse kotimaan markkinoilla jo olevien ja maahantuotavien tuotteiden välisestä kilpailusta.
|
Niin ehkä jotain palautusta voisi tullakin? Oikaisujen käsittelyssä olisi tullin sivujen mukaan nyt 4 kk viive ja sen jälkeen pitäisi tehdä varmaan se valituskin. Vai odotteleekohan ne vaan sitä KHO:n valitusta ennenkuin palauttavat mitään?