Siis sehän on jokseenkin varmaa tietoa?, että nuo ongelmat johtuu siitä, että lyijy on jätetty pois noista alkaen vm-90 laakereista, koska se on myrkkyä?
Tuo pinnan irtoaminen vaivaa vain vahimpia hdj-80, onko kellään tietoa, että esim 1993 valmistetussa hdj:ssä olisi ongelmia ALKUPERÄISTEN laakereiden kanssa? ja noita samaisia, toki parannettuja versioita, on istutettu vielä pitkään tuohon 4,2 diesel 6-seen.
Jos jollain on uusin varaosaohjelma, niin antaako hdj-100:lle ja ensimmäisille hd-80:lle saman laakerin, kun katsotaan kaikki numeromuutokset.
Mulla on mielikuva, että ainakin ensimmäiset hdj-100:set on samalla kiertokangen laakerilla.
Muutama vuosi sitten pistin yhteen hdj-80:iin uudet, toyotan laakerit, ja pikku präntissä oli eroa, ja mitä vanhasta luiskasta voi sanoa(lukituslipareesta) niin ei tuntunut samalta piikin kärellä, kuin uudet, runkonumerolla tilatut.
Ja isän bj-42, vm 81, oli "10 vuotiaana" kokenut konerikon, joka oli korjattu myyjän tutun kertoman mukaan "viimmeisen päälle" -> minä tein konerempan uudestaan n. 10v sitten, kun öljynpaineet oli niin pienet, että edic sammutti koneen kuumana kesäpäivänä maantienopeudessa alkaneessa rullauksessa alamäkeen, kohti risteystä: öljyt tb shpd 10w-40?.
Kilometrejä oli reilu 300 tkm +5000 km, joka pitänee paikkaansa.
Kaikki paikat oli kuin uudet, öljypumppukin paras, mitä toyotista olen avannut

Päivän puhaltelin paineilmalla kanavia isän kanssa, ennen kuin syyllinen löytyi: nokka-akselin takimmainen laakeri: muuten virheettömästä laakerista oli "hävinnyt" noin 5mm leveälti pintaa, kuin olisi mato syönyt puun kuoren alla nilaa

ja kun puhdisti nuo laakerit, niin niissä näkyi prässäyksen jäljet, jotka ei varmaan ollut tehtaan jäljiltä, samoin olivat pikkasen väärässä asennossa, toki sillä ei liene merkitystä.
Ja miksi noita hdj-80 koneita laukeaa vieläkin, vaikka laakerit on vaihdettu vajaa 100 tkm sitten? siis halvimmat kiinan? pojan laakerit ei ole edes yhtähyviä, kuin nuo tojotan murheen kryynit?
Ehkä kohtaloa uhmaten, itse kasasin oman, yli 700tkm ajetun hodarin vanhoilla (ei varmaan alkuperäiset, kone käytetty auki) laakereilla, kun välykset kaulaan oli tehtaan mitoissa, mitattuna jenkki keksinnöllä, vahanauhalla, ja sen nimi on jotain seuraavan suuntaista ?plastigate?, siis se litistyy, ja sitten mitataan, paljonko leveys/välys on.
p.s hodarissa edelleen yksi suutin? toivottavasti! zäkzättää sopivalla kaasun asennolla! pskle