Miten olisi puolikiiltävä luonnon valkoinen?
Ja sitten maalista; joku 2k ilman muuta, esim työkonemaali, ja sille sitten sopiva pohjamaali, ja molemmille omat ohenteet; joku rakettiohenne haihtuu niin nopeaa, että lämpimässä maali ei kerkiä edes tasottua, tärpätti taasen kuivuu niin hitaasti, että ainakin minulla tuppaa valumaan väkisellä...
Tuo vanha maali ei varmaan ole kovin suuri ongelma, on vanhaa kunnon myrkkymaalia, ei noita haista v...n termopasteja, vaan mitä ne olikaan.
Ja ruiskumaalauksesta: jo nuo biltaman halpisruiskut yms. menettelee, mielestäni yhtä tärkeää on se, että kompurassa riittää tuottoa, ja veden erotus kunnossa. Itse olen maalannut 2:lla pienellä valovirtakompuralla ja "ylimääräisellä" välisäiliöllä: siis 1. kompressori työntää paineilmaa 2. kompuran tankkiin maksimipaineella, ja siitä sitten välisäiliöön 10 metrin letkulla veden erottimen kautta, ja vasta välisäiliön jälkeen paineen alennin.
Ja itse ruiskuttaminen: harjoittele vaikka vedellä; maalaa isoja pahveja, ja harjoittele ruiskun säätämistä. (ideana saada säädettyä viuhka semmoiseksi viuhkaksi, että oikelta vasemmalle maalauksen jälkeen pahvi on tasaisen kostea. p.s maali käyttäytyy samansuuntaisesti, mutta säädöt pitää olla aivan erit... -> säädä ruisku juuri sillä maalilla millä maalaat.
Ja sitten tuo maali ruisku on ns. yhden miehen työkalu; pitää purkaa ja pestä huolella.
Itselläni pari alasäiliöruiskua ja yksi yläsäiliöruisku (halpiksia, pitää olla huolella ettei räkäse aloituksessa) tuolla yläsäiliöruiskulla tulee nykyään maalattua, on muistaakseni 2 pykälää isompi suutinsarja, tykkään siitä enemmän isommilla pinnoilla.
Ja sitten kun opin maalaamaan, niin ostan oikean ammattitason yläsäiliöruiskun, on ne ammattivehkeet kuitenkin niin paljon parempia.
|