Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Eli otsikon mukaan missä kilpailijat CUP kisoista? Kuka tietää? Onko edes jotain huhuja? Mikä hiertää ja kiertää vai eikö vaan off road kiinnosta kilpailu muodossa, vaan ainoastaan mutasukeltaminen ja vinssaaminen safareilla????
Eli miks ei kisoissa näy harrastajia ajamassa mukana?????
|
Ne säännöt ne säännöt eli kun ei mahdu sääntöihin niin ei mahdu. Eikä kilpailujen takia viitsi autoa muuttaa huonommaksi. Vastapainona missäs on nuo Talman -kaltaiset kisat missä on kiva ajaa, rento meininki, yleisöä ja autokin mahtuu luokkaan. Kyllä Talman kaltaisiin osallistuu ihan innolla, mutta Talmakin on vain kerran vuodessa. Eikös Talmassa ollut joku 50-60 autoa. Siinäpä lajiryhmälle vinkki mitä pitäisi tehdä!
Note! This message was posted anonymously!
|
Aina voi sanoa, että ne säännöt, mutta nyt nimettömältä kirjoittajalta kaipaan kyllä perusteita ja mitkä sääntökohdat ahdistaa???
Ja kun kerran olen lajiryhmässä, niin voin kertoa, että me olemme itse olleet mukana tekemässä sääntöjä Talmaan, mikä ei muuten ole ainoa kisa mikä ajetaan ns. harraste säännöillä. Tiesitkö? Vai oliko Talma vaan helpoin ja mielessäsi pyörivä esimerkki. Sillä samoilla säännöillä on ajettu esimerkiksi Leustussa ja oliko toinen kisa Laukaalla.
Mutta pitäisikö siis kaikki kisat muuttaa harraste säännöille???
Vai onko Talman radat kuitenkin se mikä siellä kiehtoo??
Siis se ei riitä kehittämiseksi, jos sanotaan, että säännöt vitulliiaan muuttakaa niitä. ??????? Muuttakaa, mutta mitä ja mihin suuntaan??
|
Vaikkei asia minulle mitään kuulu niin oli säännöt mitkä oli niin perusongelma on ettei nykyiset esim. modified radat sovellu millekkään muulle autolle kuin lyhyt akseliväli ja kapea (eli ainoat biilit jolla voi modia ajaa, jos haluaa menestyä on BJ, Suzuki, vanha bronco, CJ.)Kaikki muut on karsittu pois. Ne modin reitit on kertakaikkiaan tehty niin. Joskus oli puhetta ennen sotia (veteraani muistelee), ettei virhepisteitä haeta sillä kuinka auto kääntyy, nyt modilla on sellaisia ratoja jossa heti tulee käännöksissä esim. täydet rangella tai norm. us-autolla. Samoten jotkut paikat on tehty niin ahtaiksi, että kyllähän siinä sitten auto kapenee. Mielestäni kääntöjarrun salliminen oli jonkun idiootin idea. Sen toteuttaa esim. BJ:n helposti mutta esim. rangeen ei mene ihan parilla vaijerin vedolla.
Siis mun mielestä suurin ongelma on tuo (modista puhuttaessa) että ne radat on jo tehty tietylle autolle, toisaalta kilpailuihin ja kilpuriin menee hiukkasen rahaa, Off Roadin näkyvyys on sitä luokkaa, että joka vitun penni on kaivettava omasta kukkarosta. Milläs saat mitään sponssia kun laji on näkymättömämpi kuin rusettiluistelu. Siis se, että kun laji on rakkaan akk:n huomassa niin lajiryhmän tulisi tehdä jotain lajin markkinoinnin eteen?? jotkut kilpailut esim. kulmakorpi järjestetään varmaan osanottomaksujen perusteella kun tuntuu ettei tapua edes halua sinne yleisöä (koska se maksaa, yleisölle pitäisi olla kuulutus ja makkaraa yms)....
Jos kisoihin halutaan autoja niin nykyinen harraste/standard pitäisi olla pakollinen jokaisessa cup-kilpailussa. Silloin meillä olisi autoja, joita yleisö voisi tulla katsomaan. Ja radat ko. luokalle sopivaksi tehdyt. Huomasin Talmassa viime vuonna, että katsojia kiinnostivat eniten harraste/standard ja protoautot. Harraste/standard on kuitenkin vielä sellainen luokka, että siinä voi pärjätä safarimaasturillakin.
Järjestäjien kannalta tilanne on sikäli kriittinen, että kyseessä on oravanpyörä, siis kun autot vähenee,yleisö vähenee, näkyvyys loppuu niin yhä vähemmän on rahaa kilpailun järjestämiseen mallikkaasti. Se raha mikä pitäisi jäädä edellisestä kilpailusta ns. pohjakassaksi jota voitaisiin käyttää lähinnä enemmän mainostamiseen yms. kilpailun ennakko bluffehin sitä rahaa ei enää kilpailusta jää. Vaan veikkaisin, että hyvin usein lähdetään ns. nollabudjetilla liikkeelle ja kuitenkin kilpailun järjestämiskulut on aina reippaasti etukäteispainotteiset. Tämä on se suurin ongelma, kun tehdään uutta kilpailua. Muistan kun tehtiin EuroTrial -kisaa suomessa niin etukäteiskulut oli niin suuret jouduin hakemaan silloisessa rahassa 40.000mk lainan, että saatiin etukäteismaksu maksettua tv-ryhmälle. No kisat tuottivat sen verran, että laina saatiin tuloilla maksettua takaisin (tai se maksettiin jo ennen kisoja Suzukin sponssirahoista). Mutta tämä nyt niinkuin ääriesimerkkinä minkälaisia riskejä...monta kertaa ihminen ei tuollaista tee.
Nämä järjestelyt alkavat olemaan yhä enemmän pienenevän joukon tekemänä, ja tilanne johtaa jossain vaiheessa siihen, että pienen porukan talkoovoimat yksinkertaisesti loppuu. Siis siinä uhrataan kuitenkin omaa vapaa-aikaa aika paljon ja kysymys on se kuinka kauan sitä jaksaa. Itse olen ollut mukana reippaat 20 vuotta sekä kilpailijana että järjestäjänä ja tiedän kuinka rankkaa tuo järjestely homma on. Kysymys on siitä, että minäkin olen poistumassa ns. varhaiseläkkeelle eli olen sitoutunut vain Talmaan ja uskon etten ole ainoa, joka tuntee samoin. Puhun tässä sellaisesta järjestelystä jolla pyritään tekemään korkeatasoinen off -road kilpailu. Jos esim. kulmakorven järjestää niin siinä ei niin hirveesti aikaa mene.
Mutta jos ajatellaan ensivuoden talmaa niin päivänselvää on ettei sitä järjestetä jollei nykyinen harraste/standard ole sallittuna luokkana mukana. Se tuo autoja, se tuo yleisöä.
Ja kun järjestäjä tietää että sinne tulee autoja (koska niiden mukana tulee tällä hetkellä se pääyleisö) niin sitten siihen mainostukseenkin ja järjestelyihinkin voi panostaa. Nykyinen cup -tilanne jossa ajaa vajaat parikymmentä autoa ei kiinnosta ketään. Siis viime vuonna talman kisoissa, joissa oli VIPinä muutamia erityisen tärkeitä henkilöitä ajatellen ensivuotta olivat haltioissaan, juuri sen takia että siellä oli autoja, yleisöä ja heillä oli hauskaa. Siis lajinahan Off Road on sellainen, että se vetoaa siitä ei ole epäilystäkään.
Eli jos Jare haluaa autoja niin harraste/standard pakolliseksi cup-kilpailuun, sen on niinkuin helpoin lähtökohta. Ja radat myös heille sopivaksi ei siis modin ratoja. Modista kääntöjarrut pois ja radat sellaiseksi että niillä etenemismahdollisuus (leveys, mutkat) muillakkin kun miniatyyriautoilla. Lajiryhmän tulisi panostaa lajiin niinkuin esim. FHRA tekee eli hankkia global -sponsorit ja taata joku kilpailunäkyvyys tv:ssä. Siis tuota sponsorijuttuahan ei lajiryhmä niele, mutta en usko että pitemmän päälle on muuta mahdollisuutta. Ennenkaikkea se olis erittäin helposti tehtävissä akk:n tuella jos lajiryhmä sen haluaisi tehdä. Ja samalla saataisiin joku porkkana kuka saa cup -arvon. Nythän (jokainen kilpailu) ainakin Talmassa tehdään helvetisti vaivaa tv-näkyvyyden yms. sponsoreiten suhteen.
Tiedän, että Jare vastaa, että he tekee vain säännöt, vastaan että se rooli oli joskus, jos lajiryhmä haluaa (niinkuin jare myös näköjään haluaa) että kilpailussa olisi myös autoja niin sponsorointi on se mistä lajiryhmä ei pääse eroon ellei lajiryhmä halua tappaa koko lajia (minkä se on nyt melkein onnistunutkin tekemään). Lajiryhmän on ymmärrettävä lajin kokonaisuuden eteenpäin viemiseksi, että sen tulee panostaa lajin akk:n alla tapahtuvaan sponsoroitiin. Nykyinen tilanne missä lajiryhmä passiisevena tekee säännöt, on tyytyväinen kun cup-sarjaan vaadittavat kilpailu ilmoitukset on tullu ja sitten ihmettelee ettei ole autoja eikä yleisöä...onpa menestys. Mutta siinähän lajiryhmän edustaja voi syyttää muita...jos lajiryhmä todella haluaisi tehdä jotain niin se vaatisi muutakin kuin akk:n sääntöraamatun veisuuta.
ja vielä yksi vinkki, nuita harraste/standard kisoja voisi mainostaa esim. eestiin. Latviaan ,Liettuaan ja venäjälle (sieltä olisi tulossa oma joukko ajaamaan) kunhan akk:n lajiryhmä katsoisi ettei olisi päällekkäisiä kisojen heidän kanssa. Esim. Eestissä, Latviassa,Liettuassa ja Venäjällä on samalla tavoin toimiva FIA:n alainen kansallinen Off Road -lajiryhmä kuin meillä. Ja kisakalenterien järjestely vaatisi vain viitseliäisyytä. Mutta sehän vaatisi lajiryhmältä edes vähän viitseliäisyytä, vai mitä Jare???
tv. myllis
Note! This message was posted anonymously!