Näytä yksittäinen viesti
  #244  
Vanha 11.08.2013, 20:26
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OnOff Näytä viesti
Joo ei saa avattua, piirikortti on valettu tahnaan. Naksahdus kuitenkin kuuluu kytkiessä/avatessa, joten rele on. Ja jännite-erokin oli vaan muutama kymmenen mV kun aparaatti oli kytkeytyneenä. Kannessa lukee "Cut in 13.3V/Cut( out 12.8V" joten kyse ei siis todellakaan ole "tulo-" ja "lähtöjännitteestä". Rele kytkee kun ykkösnavassa on >13.3V ja avaa sitten kun sama jännite putoaa <12.8V, ei sen kummempaa.

Mutta vielä jatkaen pohdintaa vinssausakkusysteemistä. Tämän releen avulla jos kaksi akkua on kytketty rinnan, laturi pitää jännitteen tarpeeksi ylhäällä ja vinssataan vaikka 400A virralla. Jos oletetaan että laturi tuuppaa 100A jää akuilta tulevaksi 300A. Jos tämä jakautuu tasan akkujen kesken (akut suunnilleen samanlaiset) releen kautta menee 150A. Voi olla kärjet kovilla.

Tämä rele ei siis ole paras ratkaisu Ismon alkuperäiseen ongelmaan.

Tulee väistämättä mieleen rakentaa tämän rinnalle vielä yksi kytkevä järeä kontaktori, joka ohjataan kiinni aina kun vinssataan (ja mahdollisesti silloin kun tarvitaan starttausapua kakkosakusta jos ykkösakku on tyhjä ja kakkosessa olis apua tarjolla). Tässä toteutuksessa automaattirele hoitaa akkujen varauksen ylläpidon ja erottamisen silloin kun akkuja ei ole syytä pitää yhdessä. Mutta nyt menee jo turhan monimutkaiseksi.

Laita Ismo vaan yksi mahdollisimman iso akku ja vielä isompi laturi. FSJ:ssä varmasti on tilaakin
Eipä taida kärjet olla kovilla, jos vinssaat 400A virroilla putoaa jännite alle tuon 12.8v irroitusjännitteen, vaikka olisikin 100A laturi.
Itselläni vinssiakku kytketty starttiakkuun päävirtakytkimellä, voi itse päättä milloin lataa ja milloin pitää erillään. Siitä olen täysin samaa mieltä, että mitä yksinkertaisempana saa systeemin pidettyä niin sitä parempi.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten