Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter
Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata. Ja kurkkaa se subi, jos sattuukin olemaan 2ohm puhekelalla niin sitä ei ole tuon vahvarin tarkoituskaan kestää? Ja aika rohkeaa kytkeä yhtään mitään, jos ei edes sulakkeista ole tietoa.
|
virtapiuhaksi riittää 16mm2 ja samanpaksuinen maapiuha, jopa ohuempi riittää, ehkä 8mm2 koska luulen että subwoofer ja vahvistin on mallia puli. Tuskin tää kaveri on mitään kalliita hifi elementtejä ja vahvistimia ostanu alotusviestin perusteella.
edit.
mulla on itselläni caliber 2x100w rms @ 4ohm vahvistin kykettynä 2ohmiin etu ja takapään kajareille
sit on dls monovahvistin olikohan jotain 800w rms @ 2ohm joka pyörittää 2x10" subwooferia.
akulta tulee 21mm2 piuha joka haarautuu molemmille vahvistimille jakoblokin (pulttimutteri) kautta 21mm2 ja maadotus on myös 21mm2 piuhaa molemmille vaffareille.
Monesti saatan pihassa monta tuntia putkeen liki täysillä huudattaa simapäissään musiikkia samalla kun rillaan ja piuhat ei kuumene eikä juuri vahvistimetkaan. dls ei kuumene ollenkaan (no siinä onkin 2 tuuletinta vakiona) mut toi caliber vähän mut se onkin halpis puli malli, samaa luokkaa sonyn yms. kanssa.
Eli mun tapauksessa 21mm2 piuha on ihan riittävän paksu, ja voihan sitä kokeilla kädellä lämpiikö piuha.
Se minkä paksuinen piuha mahtuu vahvistimeen kiinni kertoo jo monesti piuhan maksimi paksuuden. Halpoihin vahvistimiin on turha yrittää survoo yli 8mm2 piuhaa ku se ei mahdu ruuvin alle. Yleensä noi halvat on suunniteltu 4-8mm2 piuhoille, sit jos on pari tuommosta vahvistinta nii sit päävirta piuha voi olla paksumpaa.
Liki mahdoton tehtävä oli survoo 21mm2 piuha tuohon Caliberin vahvistimeen mut DLS se meni heittämällä.