Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas
|
Höh, ei kukaan halua CAD- akselia offiautoon

Tarttis olla vanhempi HP D60 king pin akseli.. ja leimasetä voisi tuumailla hetken jos tuon laittaisi alle. Tosin tallista löytyisi kyllä sopivanlevyinen GM 14 pulttinen tuon kaveriksi, sitten enää vähän korin vahvistusta ja 38.5 boggerit alle ja leimalle!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Jos/kun tuo Jeepin perä on arka tuolle hammaspeikolle; Ja niitä shimmataan valmiiksi pieleen(käsitinkö oikein?): niin olisiko tuo jopa mahdollinen syy/osasyy? (Timo_L: "Mulla oli etuperä tiukaksi shimmattu ja hammaskosketus varsin syväksi") niin silloin rasitus ei satu hampaan keskelle: siis hammas lähtee (väsymisenkin kautta) murtumaan.
|
Ei väärin shimmattu, vaan erilailla - kaksi eri asiaa

Nykyisellään aika paljonkin näkee tuolla suuressa maailmassa kohtuu tiukaksi shimmattuja periä ja pinioni vähän normaalista poiketen juuri siksi, että hammaspeikko EI iskisi niin helpolla. Kyllä tuossa minun akselissa hammaskosketus oli ihan sitä mitä pitääkin, sen näkee myös lautaspyörän sekä pinionin hampaista. Voin niistä napsaista kuvan kunhan ehdin. Ei tuo mikään hammasvälyksetön paketti tietenkään ollut, sillähän polttaisi välityksen alta aikayksikön.. Hammasvälys taisi olla aika lailla tehtaan speksien minimissä ja pinioni hivenen tavallista lähempänä hampaan juurta. Se ei riko välitystä, toisin kuin liian "pinnalla" oleva tai välyksen suurimmassa ääripäässä oleva.
Lainaus:
Toki tuo Lukkokin voi olla alkuperäinen syy: Näyttäs saaneen kovaa kohtelua jo aikaisemmin, ruuvipenkin? hampaan jäljet näyttäs olevan kyljessä.
|
Ei ole saanut mitään kovaa kohtelua aiemmin, lukko suoraan paketista tähän nimenomaiseen akseliin ja ei ole ollut jäljen jälkeä murikassa. Kaikki jäljet mitä siitä löytyy on tulleet vaurion seurauksena.
Lainaus:
-> jos on sairastanut tuota hammaskatoa jo aikaisemmin, niin tuo lautaspyörän kiinnityskehä, joka nyt pettänyt, on voinut saada kipeää jo aikaisemmin.
|
Tässä akselissa ensimmäinen hammaspeikko käynyt, akseli kasattu katukäytössä olleesta Cherokeen etuakseliputkesta. Se vain on näitten Dana 30 akseleitten perisyntiä että tuota tapahtuu, kun ei kestä isompia renkaita - tai sitten pienehköjä renkaita ja kunnolla vääntävää kasia
Lainaus:
-> jos leikitellään ajatuksella; että tuo lukon kuoren hajoaminen väsymismurtuman kautta olisi alkuperäinen syy, niin tuo hammasmurtuma sopii hyvin kuvioon seuraavaksi, ja sitten kun jako ei enää mene tasan, niin perän kuoret/poskilaakerit/pukit aika ahtaan paikan/suuren voiman edessä.
|
Tätä epäilen itse, että syystä tai toisesta murikan kuori on pettänyt ja sitä kautta sitten hajonnut kaikki muu. Kävi joskus hieman vastaava ARB:n lukon kanssa kun laakerin kaula murtui lukosta irti, sekin D30 akselissa.
Lainaus:
Minkä kokoiset renkaat? jeepin välityksistä ei tietoa, mutta jotenkin tuo 1500rpm kuulostaa pieneltä bensakoneen kierroksiksi, siis voimaa ei varmaankaan ollut menossa mitenkään hirveästi, ja varsinkin jos porsi tasaisella vedolla ilman hyppyä? ja vielä takaset tukevasti kentässä?
|
32" renkaat, 1. vaihteen välitys 2.45 (automaatti), 2.72 jakiksen hidas puoli, akseleissa 4.56 ja voimaa tarjoamassa 5,9 litraa amerikkalaista monipisteruiskua. Voi olla että kierroksia oli vähän ylikin, mutta 1500-2000rpm välillä joka tapauksessa. Tehtaan speksien mukaan silloin pitäisi tarjota kait n.350- 400Nm vääntöä, en tiedä ihan tarkkaan. Tasaisella vedolla meni, ei hyppyytystä, kaikki neljä tassua maassa ja etulukko päällä.
Lainaus:
Oliko jossain video/kuva tuosta tilanteesta?
|
Auton katolta on videota, mutta siitä ei mitään erikoista näy eikä kuulu. Kuva paikasta on, aika lailla siltä hetkeltä kun etuperä leipoi: