Viestiketju: Trailerin hankintaa
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 05.08.2013, 20:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

[QUOTE=Nerd-O;1030054]Nyt ei kyllä ymmärrä miten 195/50-13 rengas painuu nurmikkoon pahemmin kuin 185-14 rengas? Suurinosa kun noista 13" on juuri tuo 195/50-13. Toisaalta nuo kerran mitä olen kärryä vedellyt niin ihan asvaltilla ja hiekalla on tullut ajeltua.

No, Jos verrataan tuota 195/50-13 ja 185/82-14 rengasta: halkaisijassa noin 15 senttiä eroa, ja jos tuolla 13" renkaalla pitää kantaa 875kg, ja jos ilman paineista puhutaan, niin se on 1,5-2 kertainen.
Ja olen rengaskoneella väännellyt molempia, tuo 13" on todella jäykkä verrattuna 185-14c renkaaseen: ja kun ilmatilan korkeus (poikkeuksellisesti mitattuna vanteen ulkoreunasta, koska vanteen ei kuuluisi joustaa) on tuplat.

-> siis tuo 195/50-13 reilusti pienempi, reilusti suuremmilla paineilla, puolet matalammalla kyljellä oleva jäykkärakenteinen rengas on "rautapyörä" verrattuna 185-14C renkaaseen. -> siis sen kulutuspinta pyrkii pysymään pyöreänä, siis painaa nurmikkoa vain pieneltä alalta, verrattuna tuohon isompaan/pienemmillä paineilla olevaan/pehmeämpään, joka kulkee liiotellusti "kuin teloilla"

Ja toinen negatiivinen piirre noissa 13" extramatalissa on juurikin tuo jäykkyys: jos käännät yhtään, niin renkaat alkaa "panna vastaan": siis kun tuo 13" rengas alkaa piirtää mustaa asfalttiin, niin 185-14c on hivenen mutkalla... helppo testata itsekkin keinutelillä olevalla kärryllä TASAISELLA alustalla: pistä kuorma kärrystä tasapainoon, että voi lykätä nokkapyörän varassa 1-2 hengen voimalla, ja kokeilkaa työntää vetoaisasta suoraan sivulle, kuinka pitkälle renkaat joustaa? tietysti pitää olla vastaava toinenkin kärry....

Mutta on 13" varmaankin parempi vetää sivutuulessa moottoritiellä.... Mutta molempia vetäneenä, Minun Mielestä Minun käyttöön tuo 13" extra matala ei käy... toki tilanne voi sinulla olla aivan eri, kuten kerroit, että vajaavetoisella asfaltilla, ja kuormaa muutama sata kiloa....

Vastaa lainaten