Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli
Onkos porukalla tietoa noista sisäperämoottoreista? Jumalaton venekuume iski ja tekee mieli jotain jokeen sopivaa bilevenettä.  Tehoa saisi olla 100-130hv.
Tälläisistä koneista haluaisin saada faktaa. Heikot kohdat ja muut huomioitavat seikat. Osia taitaa saada joka moottorin ihan suomesta.
OMC 2,3: Ilmeisesti joku Ford Pinton kone?
BMW B130: Marinoitu M10.
Volvo Penta 2.3: Marinoitu volvon kone.
|
OMC: Kuollut merkki, käyttänyt jenkkikoneita, esim. GM ja Ford samana vuonna, riippuen tehoista. Itselläni Omc:n (itseasiassa evinrude

) vetolaite, mallia 800; ja noin -70 luvun alusta; ja sikäli erikoinen, että ns. sähköperä, siis vaihteet sähköllä; 1,2 Amppeeria 12 voltilla, ja magneetti nykäsee spiraalijousen potkuriakselilla olevan hammaspyörän selkään, ja sitten mennään. (hajoaa ensimmäisessä kiihdytyksessä, jos pistää väärän hyväksynnän OMC:hyväksytyt öljyt

) Osia löytyy jenkeistä, kuten myös uudempiin, laatu vaihtelee paljon! ja koneiden varaosat löytyy mm. us-parts.
BMW: Myös vissiin kuollut? sisäperämerkki, vetolaitteiden osien saatavuudesta minulla ei tietoa.... rantaparlamentin mielestä luja, mutta osien saanti vaikeaa. moottoreihin nähtävästi löytyy helpommin?
Volvo Penta: rivi koneet (bensat, ja yli 10v?), siis suora 4 ja 6:nen nimenomaan volvon koneita, ja vetolaitteisiin saa osia jenkeistä! siis ne vetolaitteet on volvo pentan omia, ja leivottu tuossa länsinaapurissa; mutta ainakin tuohon minun VP 270 ja 280 osat löytyy helpoiten jenkeistä (ja ylivoimaisen halvalla, ja tuplasti nopeammin!!!! kuin lähempää)
siis tuo aikaisempi (-60 luvun?) 100 sarjan sisäperän vetolaitteet alkaa olla ongelma, mutta 200 sarjaa (200, 270, 280, 290 yms) löytyy käytännössä kaikkea.
Ja noista varaosahinnoista; noihin auton moottoreihin, varsinkin bensa, jenkkeihin sekä volvoihin: Tonnilla saa melkein kaiken, mikä voi kulua...
Mutta Vetolaite: esim. vaihteiston suunnan vaihdon hammasrattaat, 3 kpl (aika monta kertaa paskana "pikkuvikaisessa"; maksaa aina yli 1000e, ja mahtuu voileipärasiaan, laakerit, stefat, tiivisteet ja siirtohaarukka voi olla +1000+e)
-> siis koneen voi vaihtaa, vaikka miten päin (ainut sääntö on käytännössä, että ilmoitat trafille: muutettu 90 hv xx-yyy 500 hv xx-yyy, vakuutusten suhteen voi olla ongelmia, mutta Suomessa Mies saa tehdä veneen... ja jos tekee vaarallisen, ja sattuu vahinko, niin hyvä ei heilu. ) mutta vetolaite yleensä se kallein/vaikein osa: ei olisi ensimmäinen "rapsuttava"vetolaite halvassa veneessä, minkä korjaus uusilla osilla maksaisi enemmän, kuin koko vene varusteineen....