Aisapainon "korjaaminen"
Olen jonkin verran vetänyt noita 2-akselisia kärryjä, ja useampaa sorttia:
Jos itse ostasin kärryä, niin ehdottomasti "kiikkutelillä", ja jos vara valita niin "yhteenkytketyillä"-akseleilla, siis sommoinen kumijousiakselisto, missä akseliputket kytketty toisiinsa tangoilla. huomattavan mukava vetää, kun ei tarvi säädellä renkaan ilmanpaineita tms, jos veturin kuokkukorkeus muuttuu...
Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta.
Tuo renkaidsen sijoitus: ehkä parempi, jos lavan reunojen ulkopuolella, yksi hyvä kompromissi olisi yliajon kestävät pyöräkotelot lavan pohjassa, toki lättänäautoille ei ollenkaan hyvä. -> käyttötarve ratkaisee.
Ja jos kärryssä on veltto vetoaisa, niin aina huono vetää.
Ja sitten siihen aisapainoon: Kuormaamisessa tärkein tekijä on nimenomaan OIKEA aisapaino, itse tykkään vetää noita yli trailereita "laittoman suurella" aisapainolla, siis jopa yli 200kg, jos kärryssä painoa yli 2500kg. Helppo mitata vetoaisan reunasta, että painattaa sopivasti koukkua alaspäin... kokeilemalla löytyy oikea mitta...
Jos aisapainoa on liian vähän, niin menee vetäminen "levottomaksi", ja siitä on lyhyt matka "heittelehtimiseen"...,
|