Viestiketju: Trailerin hankintaa
Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 03.08.2013, 13:24
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
On sullakin ollu monta maasturia, vaikka ei niitä omistaa viitti.
Onhan niitä ollut, mut nykyään maasturin omistaminen on niin helvetin kallista. Patongissa kaikki verot alle 500€/vuosi ja kulutus on siellä alle 6l/100km. Mahtaako olla mitään dieselillä toimivaa maasturia missä ois verot 5 hengen versiona alle 1000€ ja sekalaisen kulutus alle 8l? Ei taida löytyä Diesel on niin kallista ja hinta nousee koko ajan. Sen takia pitää ajaa noilla vajaavetoisilla kikottimilla. Säästää useita tonneja vuodessa. Vielä kun ajoa tulee n.30tkm vuosi. Toisaalta harrastus maksaa.. Mönkijällä harrastaminen tulee vaan paljon halvemmaksi. Saa ensinnäkin ajaa huomattavasti tuoreemmalla kalustolla, mitä ei tarvi joka reissun jälkeen fixailla, se kulkee ihan jarruttomassa kärryssä, vie vähemmän tilaa, ei tarvi maksaa veroja kuin bensasta, ajotapahtumia on huomattavasti enemmän kuin maastureilla ja sitä voi kuskaa ihan vajaa vetoisella autolla. Tosin ajelisin silti maasturilla jos käyttökulut olisi vaan huomattavasti halvemmat. Oli se jo melko lähellä etten ostanut Terracania itselleni Mutta keskitytään nyt kärryyn, eikä vetoautoon

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Kun hinnassa ja kantavuudessa ei ole suurta eroa, niin ostaisin kyllä tuon 2700kg version. Siitä pääsee sitten täälläkin eroon ku rupee myymään.
Näköjään hinnassa on melko minimaalinen ero. Muutamia satasia. Omapainoa ei myöskään tule satoja kiloja lisää vaan joitain kymmeniä. Eli järkevämpää on siis ottaa tuollainen 2700kg kärry. Onko noissa muuten kokonaismassalla mitään vaikutusta vakuutuksen suhteen? Suurempi kokonaismassa = suurempi vakuutus. Tuskin noissa kärryissä vakuutukset paljoa on? Jarruttomassa kärryssä se on muistaakseni 20€ luokkaa vuodessa ja vaikka siihen otti varkausvakuutuksen niin se on silti muistaakseni alle 40€ vuosi.

Tuo saksan kärry olisi hinnan suhteen aika bueno, mutta kärryssä saisi olla laidat. Ei sillä koko aikaa autoa tosiaan kuskata. Laidallisella pelillä voi sitten kuskailla polttopuita sun muita vähän suurempia lasteja kuin jarruttomalla kärryllä.

Mites tälläinen kärry? http://www.trailerman.fi/fi/karry/12591378665876. Olisi edukas. Kippi löytyy (tosin tuohon ei taida pystyä ajamaan autoa ilman ajosiltoja vaikka kippi onkin?). Toki voisi olla myös hyvä jos sivusta saisi laidat auki tai laidat kokonaan pois. Haittana on tuo 700kg omapaino, minkä myötä 2000kg vetokyvyllä saisi vetää vain 1300kg kuormaa. Toisaalta kukaan ei noita kyttää jos yhdistelmä vaan näyttää lailliselta. Ainakaan itseäni ei ole koskaan pysäytetty minkään kärryn kanssa. Painoa mietittiin niin että jos meikäläisen Patongin omamassa on 1400kg ja broidin Foresterin omamassa on 1500kg niin jos Foresteria saisi kuskaa kärryllä niin se olisi ok. 2700kg kokonaismassalla saisi sen 2000kg kantokykyä kärryyn, minkä myötä Faijan Espacea saisi kuskaa myös. Noista ranskan ihmeistä kun ei koskaan tiedä milloin ne laukee.

http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuosta puuttuisi ajosillat ja vinssi. Mutta se on 660€ halvempi kuin se multimalli missä on ajorampit ja vinssi. Sen lisäksi tuo on 120kg kevyempi kuin multimalli. Se tarkoittaisi 2000kg vetokyvyllä enemmän massaa kärryn kyytiin. Tosin jossain ne ajosillat on oltava. Ne on oletettavasti laskettu vinssin kera tuon omamassaan? Itse en ainakaan vinssiä ole tarvinnut kuin yhden ainoan kerran. Joten ei sellaista kärryssä välttämättä tarvi olla. Toki ei siitä haittaakaan ole.

http://www.vaunushop.fi/product.php?id_product=2199 tuosta saisi ajorampit. En tiedä onko tuo 1000kg yhteensä kantavuus vai yhden rampin kantavuus? Toisaalta jos se on yhden kantavuus niin pituutta kun on 2m niin ei siihen millään kahta akselia samaan aikaan voi ajaa kun missään ei ole noin lyhyttä akseliväliä, joten 1000kg kantavuus rampeissa riittäisi teoriassa 2000kg painoiselle autolle.

Agadokselta löytyisi Dona 2500. Lava lisi 414x200 ja laidat 35cm. Kantavuus 1840kg. Hinta olisi n.4400€. Siihen pitäisi ilmeisesti vielä investoida ajosillat. Kalliilta vaikuttaa Respoon nähden.

IKH:lta näyttäisi myös saavan kärryjä. Niissä vaan pitäisi erikseen ostaa sitten ajosillat. Niiltä löytyisi myös pressu kärryn päälle, mistä voisi olla joskus jopa hyötyä. Sen voisi myöhemmin sitten ostella. Pressun korkeus olisi 160cm ja jos kärryn laidat on 36cm niin kokonais korkeus olisi 196cm. Kyllä siellä normi autot sisällä menisi. Mutta näköjään runko ja pressu on erikseen hinnoiteltu. Ne ois yhteensä melkein 2000€.. Se siitä ideasta..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Ite oon vuokrannu tommosta thulen 2000 kg traileria, mikä on lähes joka huoltiksen pihassa vuokralla, asiallisen oloinen laite kevyemmän kaluston kuskaukseen, toki välivaneri ja ne sivuputket niissäkin lisävarusteita.
Tuollaista on itsekin Shelliltä vuokrannut. En vaan mistään löydä niille hintoja tai mitään tietoja. Mutta tuo Shellin Thule kärry on kyllä erittäin pätevä. Hydraulinen kippi. Ei tarvi olla mitään ajosiltoja mukana. Muutoinkin pätevästi toteutettu kärry. Mutta kun noita hydrauliversioita katselee niin hinnat lähtee sieltä 6000e ylöspäin.. Vähän on liian arvokasta. Ei niiden ajosiltojen laittaminen loppujenlopuksi niin vaikeaa ole

Mutta onko vedettävyydessä jotenkin eroa onko renkaat kärryn ulkopuolella vai alla? Jos renkaat on alla niin silloin painopiste siirtyy korkeammalle. Olettaisin että se on vähän nihkeämpi vedellä. Entä onko rengas koolla merkitystä? Vähän näyttäisi olevan 10"-15" rengasta ja leveyttä 165-195. Olettaisin jälleen että korkeampi ja kapeampi olisi parempi?

Koska kärryn mukana pitää kulkea myös liinoja niin mietittiin että siihen etuaisan päälle voisi viritellä jonkin lukittavan boksin missä kulkisi hienosti otteesta kopio (koska kukaan ei koskaan muista ottaa otetta mukaan) ja liinat saisi sinne. Silloin ei tarvisi koskaan miettiä missä ne liinat on. Tuollaisen ei tarvisi edes kauhean iso olla ja näyttäisi joka kärryssä aisan päällä olevan hyvin tilaa toteuttaa tuollainen. Tuota voisi myös jatkojalostaa niin että laittaa sinne lootaan jonkin asteisen akun ja varustaa kärryn jollain hienolla kiinan ihme sähkövinssillä. Lataus voidaan hoitaa vaikka peräkärryn sumuvalo liitännällä. Onko joku muu toteuttanut tuollaista?
Vastaa lainaten