Siis: Olen muutamaan traktoriin yms. päivittänyt laturin, siis 10-20 Amppeerisen! DC Dasasähkö (tasasähkö) laturin vaihtovirta laturiiin.
Hyvä,halpa,helppo, Kestävä ja huoltoystävällinen laturi on ollut BOSCH:in puhallin jäähdytteiset, sisäisellä säätimellä olevat. siis noita on "kaikissa" saksalaisissa autoissa -70 luvun lopulta? pari-kolme vuosikymmentä. siis olen kangistunut 1900 luvulle

kun noihin latureihin vaihtaa merkkilaakeri, alkuperäiset liukurenkaat ja hiilet, niin kestää niin pitkään että! (pitempään, kuin uudet mustahiuksisten kopiot)
Ja kytkentä on helppoa: siitä b+ mutterin alta suoraan akun + napaan paksu kaapeli. (jos + maadoitettu, kuten esim. saaressa rakennetut Fordson:it, niin vaihdetaan vaan akun kengät kaapelista toiseen: -> nyt miinusmaadoitettu!, jos on jotain elektoniikkaa, esim. radio, led- tai zenon valoja, niin ne täytyy muuttaa myös miinus maadoitetuksi)
Ja sitten siihen latta- Abiko liittimeen tuodaan virtalukolta Latauksen Merkkivalon (noin 2-3 wattia) kautta sähköä akun + navalta.
Tietysti laturi pitää saada mekaanisesti kiinni moottorin kylkeen, ja vielä siten, että se pyörii... traktoreissa mahdollisimman lujasti: täysillä kierroksilla mieluusti (vähintään?) 6000 r/min, mutta ei juurikaan yli 15 000 r/min, koska traktorit voi periaatteessa "huutaa-" tunnista toiseen?
Siis miksi? bosch:n puhallin jäähdytteisissä latureissa (siis niissä, missä pyörii hihnapyörän mukana iso keskipako tuulettajan siipi) ilmoitetaan latausvirta esim. seuraavasti: 90/34 Amppeeria. tuo 90 amppeeria on latausvirta 6000 r/min laturin pyörimisnopeudella, ja tuo 34 amppeeria on 1500 r/min laturin pyörimisnopeudella, joka on kokemukseni mukaan "turvallisella" alueella, siis laturi toimii niin kuin on suunniteltu. -> siis tuo kierrosluku, siis laturin pyörintänopeus, on vähintään yhtä tärkeä, kuin se, että pistetäänkö 55 A Ford Fiestan laturi, vai yli 100 A Audin laturi!
-> Siis: jos esim 90 A bosch:ia yritetään herättää pienellä merkkivalo polttimolla, niin tuo 11A tasavirta "Luukas" lataa enemmän 700 r/min nopeudella



(mm. erään saksalaisen maastopakettiauton voi käynnistää, peruuttaa sähkölaitoksen hallista ulos, ja latauksen merkkivalo ei sammunut.(siis ei latannut ollenkaan, liekkö yksittäinen vika?) toki auto oli 1980 luvun alkupuolelta, mutta vain alle 10v ikäinen silloin)
Mutta kun on yritetty pistää 2-3 wattia merkkivaloksi, ja pyörimään niin nopeaa, kuin laturin/vesipumpun hihna antaa myöten (siis n. 13mm levyistä hihnaa ei viitsi taittaa 5cm halkaisijaiselle hihnapyörälle, 7,5 cm vaatii jo hammastetun ?)
-> Fordson Major: n. 70 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä yli 20A, max kierroksilla noin "70"A (orkkis laturi noin 2-3?A, ja täyskaasulla 11?A
-> Belarus 821(?) 90 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä n.40 A, max kierroksilla noin 100 A 13,5 volttiin.
Toki jo vakiona vaihtovirtalaturilla, ja säädettävällä lataussäätimellä, siis -80 luvun käyttöohjekirjassa oli MUISTAAKSENI ohjeet k.o meisselisäätöön, meisseli luonnollisesti kuului vakiovarustukseen...