Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Varmaan jäänyt huomaamatta, ohjeistus on taas vaihteeks aivan olematonta Trafin suunnalta ja monet muistelee vanhoja. Poliiseilla tien päällä parempi koulutus.
Katsasta max 7.5 tonniseks jos onnistuu (valmistajan edustajan todistus vaaditaan), niin ei tule ongelmia myöhemmin. Ei pitäis leimalla läpi mennä ilman piirturia.
|
Olenkin ihmetellyt, miksi samoissa autoissa esim. Saksassa on imoitettu kokonaispainoksi 7,5 t, mutta tämä nyt varmaan ainakin yksi syy... Joten luultavasti sellaisen todistuksenkin jostain voi saada, kun kerran muualla Euroopassakin onnistuu.
Mites näitä nyt sitten pitäis tulkita, mitä katsastajan käsikirjassa ajopiirtureista sanottuna:
Lainaus:
01.01.1993 pakollinen N2, N3, M2 ja M3 (ei yksinomaan paikallisliikenteeseen käytettävä) sekä
liikennetraktorissa.
01.01.2006 alkaen digitaalinen ajopiirturi pakollinen kaikissa linja-autoissa ja yli 3,5 tonnia painavissa
ajoneuvoissa, joita käytetään sellaisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä josta on säädetty (NAs
2135/98/EY). Vaatimus koskee ensikertaa käyttöönotettavia ajoneuvoja sekä niitä ajoneuvoja,
joihin ajopiirturilaite joudutaan vaihtamaan laitteen rikkoutumisen tai muun syyn takia.
|
Tuo käsikirja on kuitenkin päivätty kyseisen asetuskohdan muuttumisen jälkeen Suomen laissa. Minä ainakin tulkitsisin tuon niin, että piirturi ei ole ollut pakollinen ennen -93 vuotta ja tuo digipiirturikohta sitten koskee taas vaan ensimmäistä kertaa käyttöönotettavia ja piirturin
vaihtoa? Onko tuossa nyt tilanne, että autossa ei tarttisi piirturia olla, mutta ajossa sitä olisi joka tapauksessa käytettävä kun auto on vanhempi kuin -93?!
Tarkoittaako myös sitä, että vaikkapa kaikissa rekisterissä olevissa (pl. museorekisteri?) armeijan myymissä maastokuorma-autoissa (yli 7,5t) pitäisi olla piirturi tai ainakin sitä pitäisi käyttää? Edit. sama kysymys tulikin jo edellä.