Näytä yksittäinen viesti
  #25  
Vanha 03.09.2004, 08:47
Elmor Elmor ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.02.04
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 116
Perusasetus

Lähipiirissäkin ongelma voi todellakin kasautua, kun yrittää antaa neuvoja henkilölle, joka haluaa maasturilla ajaa, mutta ei oikein hahmota tekniikkaa. Ehkä toisinsanoen ei vain koe tärkeäksi miettiä niin tylsiä juttuja...

No, meillä kun oli ennen G-Mersu, ja vaimoke kyseli, että miten tällä sitten milloinkin ajetaan, niin pitkän teknisen selitysyrityksen jälkeen totesin, että liukkaalla lähdetään tarvittaessa liikkeelle toi vipu noin, ja muuten normaalisti, eli vipu näin (lukkoja oli, mutta ei napalukkoja). Ei siis puhuttu mitään niistä varsinaisista lukoista.

Auto vaihtui Rankkuun, ja ohjeistus tietysti selkeni, ei tarvitse koskea mihinkään, koskaan. Ajele vaan hissuksiin liukkaalla.

Jossain välissä, pitkän ajomatkan piristykseksi, koitin selittää, miten erilaiset nelivetosysteemit toimivat. Seikkaperäisen napalukko- ym. selvityksen jälkeen jotenkin jäi sellainen olo, ettei se homma nyt oikein auennut vastaanottajalle.

Yhteenvetona siis kaikki saavat uskoa niihin nelivetoihinsa ja niiden toimintaan ja erinomaisuuteen ihan kuten haluavat. Minusta ei ole valistajaksi, vaikka kyse loppupelistä onkin aika itsestäänselvistä asioista. Jos ei ymmärrä ja paikat paukkuu tai jää kiinni, niin todennäköisesti vika jälleen oli autossa ja huonossa tekniikassa. Jos on pienestä pitäen opetettu uskomaan kuin Neuvostoliittoon, että maasturi menee mistä vaan kun tosta vivusta vaan vääntää, niin paha sitä uskomusta on kenenkään myöhemmin korjata. Oli ne napalukot sitten kiinni tai auki.

Liukkailla varovasti!


Elmor
Vastaa lainaten