Muistin sopukoista kaiveltuna seuraavia juttuja on jo tehty keventämisen nimissä (ja osa on muutenkin päivityksiä/korjauksia, joissa on ollut mahdollisuus myös painonsäästöön) ja osa on työn alla...
- takapenkit, vyöt ja korvakot pois jos on (tällä lähtee G-mersusta jo 50kg pois)
- etupenkkien vaihto kevyisiin kuppipenkkeihin, mielellään mahdollisuuksien mukaan alumiinijalustat (säästöä....5-10kg per penkki...riippuen paljolti orkkispenkkien jalustojen ratkaisuista ja penkkien säätöjen määrästä tms?)
- laittioista, seinistä, konepellistä ja ovista kaikki "äänieristeet, matot ja muut massat" sekä pehmusteet pois (säästö vaihtelee... ehken 5-15kg
- ovien ja takaosan "pahvipanelien" alta ylimääräinen "kaksoispellitys" pois oman maun, viitseliäisyyden mukaan....säästö ehkä 2-10kg...riippuen vähän autovalmistajan tyylistä rakentaa ja speksata esim. turvallisuusasioita...tähän liittyy myös konepellin tukirautojen tms. karsiminen
- ylimääräiset runkopalkkien jatkot ja kiinnityspalkit...(lähinnä siis koskee mersun pyöreitä poikkipalkkeja), jotka jatkuu korinkannakkeiden jälkeen...puskurin ja vetokoukun "ylimääräiset kiinnikepalkit tms....varsinin jos vinssipedillä voi korvata myös ko. palkkien funktion? Mersusta lähtee ehkä....10-15kg, tosin puolet ? tulee takaisin vinssipetien muodossa...mutta ei turhaa ns. kaksinkertaisia poikkipalkkeja rungon päihin.
- erilaiset värinänvaimennuslimput kardaanista pois (mersussa ainakin joku 2-3kg? limppu)
- syylarin vaihto alumiiniseen (sitten kun on ajanut sen messinkisen orkkissyylarin rikki)...ehkä 4-5kg säästö mersussa, muovinen sähköflekti ison metallisen viskon tilalle samalla.
- polttoainetankin vaihto muoviseen turvatankkiin...riippuen molempien tankkien koosta ja materiaalista ja kiinnityksistä/panssareista...muutamasta kilosta ehkä 5kg:n säästöön?
- pohjapanssareiden tms suojien materiaalien vaihto kevyempään...mersun etupanssarin vaihto 10mm muovipanssariin, säästö 3-4kg
- ikkunoiden vaihto 2-3mm polycarbonaattiin (ainakin tuulilasi pitää olla oikeeta lasia, en muista tarviiko etuovien olla myös), säästö on n. puolet mitä vastaava lasi....eli jos esim. pitkä takasivuikkuna on 4mm lasia ja painaa 8kg niin vastaava carbonaatti painaa 4kg ja jos vähän ohentaa niin 3kg? Potentiaalinen säästö siis...5-10kg kun ottaa takaoven lasit mukaan...ja paksut kumitiivisteet saa jättää pois myös...etuovien muovituksella vielä se 3-4kg lisää säästöä
- vinssiin vaijerin tilalle narut...jos molemmissa päissä niin säästö 6-7kg yhteensä?
- vanteiden vaihto kevyempiin => alumiinia ja ei turhan leveitä. G-mersun originaali 16" teräsvanne ja 205 peruskiekko painaa yhteensä enemmän mitä mersuun tarkoitettu BBS aluvanne ja 33/12-5" GY MTR. Eli esim. em kokoluokassa 10" leveän teräsvanteen vaihto vaikka 7" alumiinivanteeseen mikä toimii myös em. kokoluokassa...säästää ehkä 3-5kg per nurkka x 4kpl = 12-20kg. Lisäksi vararenkaan vanteen vaihtaa alumiiniin...vielä pari kiloa saa nipistettyä lisää.
- lasikuidusta konepelti ja lokarit? Riippuen vähän, että millaisia putkituksia tarvii ja kuinka hyvin haluaa suojata sitten kulmia ja kaaria tai kuinka hyvin pusikkoa kestävän haluaa keulasta...painonsäästö perstuntumalla...5-25kg? Samalla voi sitten karsia/keventää nykyisiä konepellin aukaisu/lukitus/saranointi ja etupalkkiasioita...
edit...tuli vielä mieleen jos raha ei ole este niin....hiilikuituiset penkit, alumiinipakoputki + hiilikuitupönttö
Tässäpä nyt aluksi askarreltavaa...?