Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
|
Tuossakin oli viitteitä, että "nimetön" öljy ei ole välttämättä samaa kamaa...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Mutta sillä 15W-.. -mineraaliöljyllä saa edelleen pilattua terveen koneen kun -25 pakkasesta vääntää kalisemaan. Se kun ei tapahdu kerrasta niin tuhon huomaa vasta vuosien päästä. Huonompi öljy alkaa vanhetessaan hupenemaan nopeempaa mitä kunnollinen, joten vaihtoväli oltava tiheempi jos mineraaliliemillä ajelee.
|
Joo, Jos koneessa on 15W-40 öljyt, niin k.o öljyistä johtuva vaurio/kuluminen on -25 C pakkasessa samaa suuruusluokkaa kuin 5W-40 öljyillä -35 C pakkasessa. Siis noiden öljyjen pumpattavuudesta puhutaan, niin tuo 15w ja 5w ero ei ole "kuin" 10 C astetta, mutta minustakin hajontaa on, kuten yllä oleva linkki osoittaa, siitä ei ole täsmätietoa, miten eri öljymerkit/laadut suhtautuu kylmään.
Minusta on mielenkiintoista, että diesel- ja bensakoneen öljyjä myydään samassa purkissa ja nimenomaan erinomaisena vaihtoehtona molempiin:
(turbo)Dieselissä öljyyn päätyvät "palamisjätteet" on aika paljon erit, kuin bensaturbossa, ja jos tuota öljyä kierrätetään max 30 tkm, niin meneekö joku ominaisuus hukkaan?/jää vähälle huomiolle?
Ja noiden raskaan kaluston dsl- öljyjen käyttö "pienissä" turbodieseleissä:
Siis noita raskaan kaluston öljyjä ei suositella henkilöautoihin; ja jossain perusteet oli; kuorma-autojen käyntinopeus on puolet henkilöautoista yms.
Totta toinen puoli; mäntä menee ylös/alas puolet hitaammin, MUTTA: kun matka on tuplat, niin nopeus on sama

ja sama pätee moneen muuhunkin.....
Mutta: noiden kuoppuriöljyjen aika- kestävyys voi tulla vastaan: noihin öljyt vaihdetaan väh. kerran vuodessa.
Ja on markkinointi kikka myydä öljyä, oliko se sitten mikä, mutta max 4 litran kannussa, sillä perinteisesti tuplasti isompi pakkaus maksaa vain puolet enemmän.