Ei kun sellaista automaattista erotusrelettä aattelin, mikä kytkee akut yhteen vasta kun jännite nousee latausjännitteeseen. Eli startatessa ei hupiakuilta menisi ikinä virtaa startin suuntaan. Mietin vaan, että kai ne täydet starttiakutkin jotain luovuttaa virtaa sillä hetkellä kun akut kytketään ja hupiakkujen napajännite on vaikka 3 v alempi (siis vaikka lataus jo käynnissä)? Tuommoisissa erotusreleissä kun on vielä pieni viive, niin ei se edes katkaise silloin hetkellisesti, kun latausjännite putoaa hetkellisesti. Tuon hetkellisen virranoton näkee hyvin, kun ko hupiakut on tyhjät ja kytkee niihin kytkettynä olevan laturin/virtalähteen käyttöön, niin mittarin neula nousee 50 A lukemaan aluksi (maksimivirta virtalähteelle) ja siitä alkaa nopeasti sitten laskee. Sittenhän tämä on helppoa, jos täysi akku ei anna lisävirtaa, vaan pelkästään laturin antama on huomioitava.
|