Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Noissa ala- ja ylätukivarsirakenteissa paljon vaikuttaa kestävyyteen se, paljonko noilla ala- ja ylätukivarsilla akselin päässä korkeuseroa (toki moni muukin asia vaikuttaa): paljon yksinkertaistettuna/oijottuna ja kansantajuisesti?
siis jos sinulla on alatukivarren akselin puoleinen pää 30 cm korkealla maasta, ja ylätukivarsi 60 cm korkeudella, niin esim jarrutuksessa, missä jarrutusvoima alustan suhteen on 1000 kg: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 2000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 1000 kg
Ja kun nuo alatukivarret ovat "kantotutka", niin nostat niitä 10cm ylemmäs, siis 40 cm maasta:
Sama 1000 kg jarrutusvoima: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 3000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 2000 kg -> siis alatukivarsien voima kasvoi 1,5 kertaiseksi, ylätukivarsien voima 2 kertaiseksi.
Menikö voimalaskut oikein, nyt ei oikein jaksa alkaa piirtämään voimavektoreita, varsinkaan kun ei ole yhtään lähtöarvoja.?????
-> normaalisti lehtijousen norra ottaa vastaan suurimmaksi osaksi suoraa työntövoimaa (ylläolevan esimerkin mukaista jarrutusvoimaa) akselista, ja jos sinne lisätään yksi tukivarsi kiertymisen estämiseksi, niin lehtijousi muuttu käytännössä huomattavan lähelle ylläolevaa alatukivartta, siis norran kasvavat herkästi tuplaksi, mutta se, että kestääkö? on hyvä kysymys!
|
Hienoa ajattelua, meinasin noita norranpäitä aksilan yläpuolelle (ei kantotutkia) Ja kun oikeen alkaa ny miettimään, niin periaatteessahan tuon pitäis kestää, koska normaalissa lehtijousityypissäkin norra on vain toisesta päästä kiinni, toisessa päässä riipuke mikä ei ota vastaan työntö-tai vetovoimaa.
Huom tässä autossa ei ole takana jarruja lainkaan

mutta joo ymmärsin mitä haet.
Eli: Jos lisään noiden väärinpäin nurinperin asennettujen jousien ja panhaarttin lisäksi keskelle träxönpaarin, norriin aiheutuu veto-ja työntövoimia. jos lisään... eiku helevata jos jouset on suoraan akselissa kiinni ilman riippuja ja sisäänjoustossa tractionpaar kiertää akselia autoonpäin, niin akseli samalla suoristaa lehtiä ja työntää niitä

! Pitää mennä nukkuhun välillä
Tarkoitus ei oo ny olla tyhmä vaan huvittais tehä joku härski ratkasu tukivarsien suhteen mikä olis ns ennennäkemätöntä mutta melkeimpä se niin on että jos kukaan ei oo niin aiemmin tehny niin siihen on joku syy