Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 03.07.2013, 23:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuohon norran pään kestoon, jos norra on "alatukivartena"


Noissa ala- ja ylätukivarsirakenteissa paljon vaikuttaa kestävyyteen se, paljonko noilla ala- ja ylätukivarsilla akselin päässä korkeuseroa (toki moni muukin asia vaikuttaa): paljon yksinkertaistettuna/oijottuna ja kansantajuisesti?

siis jos sinulla on alatukivarren akselin puoleinen pää 30 cm korkealla maasta, ja ylätukivarsi 60 cm korkeudella, niin esim jarrutuksessa, missä jarrutusvoima alustan suhteen on 1000 kg: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 2000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 1000 kg

Ja kun nuo alatukivarret ovat "kantotutka", niin nostat niitä 10cm ylemmäs, siis 40 cm maasta:

Sama 1000 kg jarrutusvoima: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 3000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 2000 kg -> siis alatukivarsien voima kasvoi 1,5 kertaiseksi, ylätukivarsien voima 2 kertaiseksi.

Menikö voimalaskut oikein, nyt ei oikein jaksa alkaa piirtämään voimavektoreita, varsinkaan kun ei ole yhtään lähtöarvoja.?????

-> normaalisti lehtijousen norra ottaa vastaan suurimmaksi osaksi suoraa työntövoimaa (ylläolevan esimerkin mukaista jarrutusvoimaa) akselista, ja jos sinne lisätään yksi tukivarsi kiertymisen estämiseksi, niin lehtijousi muuttu käytännössä huomattavan lähelle ylläolevaa alatukivartta, siis norran kasvavat herkästi tuplaksi, mutta se, että kestääkö? on hyvä kysymys!
Vastaa lainaten