Näytä yksittäinen viesti
  #433  
Vanha 21.06.2013, 18:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Jotain pientä virittelyä tullut tehtyä, fiksasin mm. alkuperäisen simpukan joka oli jo vähän kulahtanut. On huomattavasti parempi ohjaustuntumaltaan kuin '90 vuosimallin XJ:n simpukka, vaikka pitäisi olla sama laitos. Fyysiset mitat täsmää, mutta tiedä sitten missä on ero kun tuo XJ:n simpukka jonka korjasin aiemmin. Cherokeen simpukka on jostain syystä paljon enemmän tehostava kuin ZJ:n versio. Täsmälleen samat tiivisteet yms. sinne meni sisään, ja muutenkin on fyysisesti aivan samannäköinen ja kokoinen kuin Grandin versio, samassa ohjaustehostimessa kiinni ja sama määrä ratin kierroksia laidasta laitaan, samat säädöt molemmissa simpukoissa. Erikoista.


Etuvilkuista tuli sanomista leimalla kun oli alkuperäinen kuskin puolelta rikki, vaihdoin sitten samalla molemmat kirkkaisiin malleihin alkuperäisistä oransseista. Ostamani on jenkkimallit, en löytänyt mistään euro- mallin kirkkaita järkihinnalla. Jenkkimallissa on lampun kiinnitysjalan lukitus erilainen kuin euro- malleissa, mutta sisältä vilkku on ihan sama. Molemmat myös käyttää lampun kiinnitysjalassa samaa polttimon kantaa. No, piti tehdä pieni muokkaus, tuossa jenkkimallin alkuperäinen lampunjalan kiinnityksen lukko:



..ja tässä euromallin vilkusta leikattu & liimattu lampunjalan kiinnike tilalle (huomaa lukitushahlojen erot):




Nyt näyttää valot tältä, sopii mielestäni paljon paremmin auton väreihin kuin alkuperäiset oranssit:






Olen ihmetellyt ilmastoinnin toimimattomuutta, siitäkin selvisi kaikensorttista. Viime kesänä täytin järjestelmän, oli melkein tyhjä. Jo silloin ihmeteltiin että sekä ala- että yläpaineet oli hivenen korkealla, mutta kuitenkin sallitun rajoissa. Kuitenkin paikallaan seisoessa ei aina puhaltanut kylmää, liikkellä ollessa kyllä. Talven jälkeen järjestelmä oli taas aivan tyhjä. Huiskaisin Hämeenlinnaan tekemään vuototestiä, pääkaupunkiseudulta kun ei kyseistä palvelua tuntunut saavan mistään

Tehtiin ensin 5bar paineella ja sitten 22bar paineella typen kanssa, saippuavedellä tutkittiin liki tunnin ajan mutta ei vuotoja löydetty ja painemittarin viisarikaan ei ollut värähtänyt. Eli ei mitään näkyviä vuotoja. Alipaineella järjestelmä tyhjäksi/ kuivaksi, uudet aineet sisään vuotoilmaisuvärin kanssa. Auto käyntiin ja heti huomattiin että alapaineet nousi reiluun 5bar paineeseen (pitäisi olla vallinneella ~20 asteen lämpötilalla n.2 bar), yläpaineet kipusi aika äkkiä 30 bar. tuntumaan - eli ihan liikaa. Sähköflekti autossa on kuitenkin toiminut - tai niin ainakin luulin. Flekti on puhaltanut kun kone on lämmin eikä koskaan lähelläkään ole ollut keittämistä. En vain tiennyt että flektissä pitäisi olla myös hidas nopeus, mikä ei ole toiminut omassani. Tästä johtuen hitaassa ajossa yläpaineet on kerinnyt nousemaan sen verran nopeasti liian korkealle, että korkeapainepuolen paineanturi (joista toinen käskyttää vain flektin hidasta puolta päälle, ja toinen kompuran magneettikytkintä auki) ei luultavasti ole ehtinyt mukaan riittävän noepasti, jolloin ilmastoinnin varoventtiili on pikkuhiljaa suhauttanut turhat paineet pois järjestelmästä, ja siksi se on tyhjentynyt. Varoventtiili toimii n.33 bar kohdalla, kun järjestelmän normaalit maksimipaineet pitäisi olla jossain 27-28 bar. hujakoilla.

Asiaa tutkittuani totesin, että flektin hitaan nopeuden pitäisi puhaltaa aina ilmastoinnin ollessa päällä, ja jos kone liian lämmin niin sitten hyppää korkealle nopeudelle. Selvisi myös, että 5.9:n sähköflektin moottorista tahtoo hidas puoli kärvähtää. Hitaan nopeuden rele naksui kun koitin sekä ylävesiletkusta että ilmastoinnin korkeapainepuolen anturin liittimestä, eli se puoli voidaan poissulkea. Samoin korkeapainepuolen toisesta tunnistimesta kokeilin että magneettikytkin irrtottaa kuten pitäisi -> toimii. Hyvä juttu sinänsä, mutta huono homma on se että flektin moottori on rikki ja uusi alkuperäinen flekti maksaa jenkeissäkin 550-710$ - ei kiitos. Pelkkää moottoria ei tähän saa, ja tarvikeosana ei ole flektiä eikä moottoria. Myöskään pienemmästä 5.2 moottorisesta ei osat käy, koska ne käyttää viskoflektin ja pienemmän sähköflektin yhdistelmää. Voisi sovitella, mutta pidän mielummin pelkän sähköflektin.

Tutkin lisää, ja selvisi seuraavaa:
1. Siemens/VDO:n moottori # PM9069 on muuten sama kuin 5.9:n alkuperäinen, mutta tarkoitettu Fordiin -> ko. moottorissa on liitin virransyötölle, eikä johdot suoraan kiinteästi sisään kuten Jeepissä (Jeepissä liitin on hieman pidemmällä). Tätä moottoria saa mm. Rockautosta, hinta 61€.
2. Motorcraftin osa # WPT168 (johtonippu/ liitin) on oikea malli ym. moottoriin, toisessa päässä liitin joka sopii moottoriin ja toinen pää johtosarjasta on "vapaa". Myös tätä saa Rockatuosta, hinta 21€. Lähetyskuluineen yhteensä 150€, aika paljon vähemmän kuin uusi Moparin moottori!

Jeepin flektin moottorista johdot poikki ja liittää sen tuohon Motorcraftin johtosarjaan ja se kiinni uuteen moottoriin, Jeepin alkuperäinen moottori irti propellista, propelli kiinni uuteen moottoriin ja moottori kiinni Jeepin flektin runkoon -> toimiva flekti joka itse asiassa puhaltaa vielä hieman nopeammin molemmilla nopeuksilla kuin Jeepin alkuperäinen. Aika lailla halvempi setti kuin ostaa uusi On vielä osat tilaamatta, mutta pitää laittaa tilaukseen lähiaikoina. Sillä välin täytyy hätäensiapuna tehdä niin että flektin diagnostiikkaliittimestä laittaa pari nastaa yhteen hyppylangalla, jolla saa flektin pyörimään täysnopeudella silloin kun pitäisi olla hitaalla, ja tietysti pyörii myös nopealla kun sitä tarvitsee. Haukkaa vain virtaa niin pirusti että tuo saa toimia väliaikaisratkaisuna.

Tässä linkki kuviin jonkun toisen Jeepistä missä tehty tuo moottorivaihto:

http://www.flickr.com/photos/4010925...087193/detail/
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 21.06.2013 18:55
Vastaa lainaten