Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67
Mites tollanen monttu onnistuu "jälkiasennuksena"? Onko kukaan tehny?
Maanvaranen lattia jonka päällä eristeet ja laatta...onko luvallista(kaan)?
Kaitsu
|
Aika moinen homma, jos meinaa tehdä kunnolla: tuossa minun montussa n. 15cm laatta, 100 mm finnfoam, 30cm sepeliä ja sen alapuolella salaoja sepelissä. siis lattiapinnan alapuolella suodadin kangas noin 70cm syvyydessä, ja kun monttu on noin 155 cm syvä, niin yhteensä 225 syvältä kaivettu, ja montun leveys on 100cm, reunat 240mm lega harkkoja, nupumatto ja 100cm styroksia, niin "paketin" n.170cm, ja työtilaa saa olla myös, sepeliä syroksin vielessä noin 30 cm, joten ollaan 2,3 metrin leveydessä menossa.
Minulla autotallin alla niin herkästi vyöryvää hiekkaa, että montun reunat piti kaivaa melkein 45 asteen kulmaan, joten laskennallisesti "jälkiasennuksessa" pitäisi avata lattia suuruusluokkaa 6 metrin leveydeltä

-> siis normaalikkoisesta 1 auton autotallista loppuu tila. ja minun tuurilla tuon montun kohdalla kulkisi viemäri, vesijohto ja kaikki sähköt...
toki homman voi tehdä toisinkin, mutta minulla on remonttikiintiö täynnä veden vallassa olevista, polvi/makuu syvyisistä montuista.
Sitä en tiedä, saako enää nykyään tehdä monttua ilman öljynerotuskaivoa, jos kaivo pitää laittaa, niin melkeen metrin syvemmälle joutuu kaivamaan.
(Minulla ei ole montussa viemäriä, olisi pitänyt rakentaa jätevesi pumppaamo, mutta jäkikäteen ajateltuna olisi kannattanut laittaa; ei olisi nostanut hintaa prosentuaalisesti niin paljoa, mitä äkkiä tuntuisi. Nimittäin tuolle montullu tuli hintaa/meni niin paljon aikaa, että kukaan ei uskoisi

)
Ja tuohon "kuivuuteen" vielä; lattialämmitys montun lattiaan JA huolehdi siitä, että vesi ei pääse nousemaan salaojissa (minulla pihalla "salaojien imeytyskaivo" mistä liika vesi pumpataan pois, toki kesällä otetaan myös nurmikon kasteluvesi sieltä)
Ja taitaa vaatia rakennusluvan muutokselle?