Tätä Hardoxia ja sen tarpeellisuutta mietin myös äsken auton alla suojien kiinnityspisteitä miettiessä. Hardoxi on melko rajua tavaraa maasturin pohjaan. Semmoista 8-10mm hardoxilevyä saa ampua intin rynnärillä kokovaippaluodilla eikä jää kuin lyijy-ytimen harmaa jälki pintaan. Vasta kun ampuu sitä panssariluodilla tai kotikutoisella luotiliivinlävistäjällä, niin menee läpi kympin hardoxista. Isompikaliiperinen jättää pienen jäljen pintaan tavallisella kokovaippaluodilla, kunhan ei ole reikäpäinen.
Tarvitaanko maasturin pohjassa noin tuhtia tavaraa? Kiväärin luodin iskuenergia on luokkaa 2000-4000 joulea ja kohdistuu pienelle alueelle. Melkoinen kiven kolhu saa olla päästäkseen samaan iskuun kuin luoti, jonka hardoxi kestää.
Olisiko hardoxin peruste paremminkn etäältä reunoistaan kiinnitetyn levyn kestävyys - kiven tai kannon aiheuttama nosto keskeltä kun muuttuu vetovoimaksi levyyn ja se rasittaa levyä varsinkin levyn muotoon tehtyjen kavennuksien ja taitteiden reunojen kohdalta ja levyn reunan kiinnityksistä. Tässä hardoxi vissiin pesee muut, joten se riittää ohuempanakin ja siten kevyempänä?
Jos tekisi pohjapanssarin 3-4mm hardoxista ja hitsaisi reunaan paksummasta rakenneteräs-latasta kiinnityslaput, niin mahtaisiko kestää? Laajempiin alueisiin voisi laittaa yläpuolelle sopiviin kohtiin jäykistävät latit, jos tuntuu taipuvan liikaa.
|