Viestiketju: Savustus
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 07.06.2013, 19:59
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP

Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Mä olen kans vähän harjoitellut savustamista, viime kesänä peuraa muunmuassa. Lankomies on alalla oikea virtuoosi. Rakensi jopa semmoisen tiipiin mallisen rakennelman puusta. Siellä liha sitten roikkuu noin metrin pienen nuotion yläpuolella x määrän aikaa ja hyvää tulee.

Itse ostin rosterisen savustuslaatikon, jota olen pitänyt grillissä. Pohjalle leppä/omenapuu lastuja. Ihan ok lihaa on tullut, en tiedä tosin montako munausta tein, mutta kaikki tuli syötyä

Pappa opetti joskus, että kun kalaa savustaa, ja jos siihen haluaa kauniin kultaisen pinnan, niin laatikon pohjalle pitää laittaa muutama sokerinpala lastujen lisäksi.
Todettakoon tähän sen verran, että tuo rosteri pönttö on ihan ok pienille lihasmäärille, mutta tuo lampaan viulu rupee jo pyytämään joko savusaunaa tai savustuskotaa, jotta saadaan kypsäksi pahasti kuivumatta. Tässäkin taas pätee sanonta pitkään ja hartaasti niin hyvä tulee...

Ja sokerilla saa kyllä kalaan ja muihinkin tuotteisiin kauniin värin ja muutama katajan oksa antaa kanssa kivaa lisäaromia lopputulokseen.

Vastaa lainaten