Mikä kone tuon automaatin edessä on?
Siis jos siellä on alkuperäinen uaz:n moottori, niin pärjää varmaan pienemmällä kuin jonkin yli 7 litran kasin kanssa.
Ja jos välitykset on tiheät, niin taasen pääsee helpommalla, kuin vakio välityksillä, samoin orkkis renkailla kuumenee vähemmän kuin isoilla bokkereilla...
Kuten Timo_L jo kertoi, automaatti voi kärsiä myös kylmästä, toki offi vehkeissä ei liene kovinkaan yleistä.
Miten Fordin automaatissa on järjestetty tuo öljynjäähdyttimen kierto?
meneekö jäähdyttimen kautta a) "ylijäämä öljy" b) "voitelu"öljy vai jostain muualta, ja onko siinä termostaattia? (siis minulla ei tietoa missä piirissä jäähdytin on)
Mutta; laita mittari ensimmäiseksi! ja jos tuo kuumuminen ei ole jatkuva ongelma;
Niin minä laittasin syylärin kierron jälkeen lisäkennon, missä olisi sähköinen Flekti termostaattiohjauksella; siis kun laatikko/laatikon pohja on esim. yli 75 asteinen, niin flekti pyörii.
Ja jos lämpö on ainainen ongelma, niin oma, jäähdyttimen kokoinen kenno, esim. ilmastoinnin kenno, jäähdyttimen eteen.
Jossain hipo- sovelluksessa vois laittaa sivistyneempiäkin ratkaisuja. (siis esim. hydrauli pumppu kierrättämään laatikon öljypohjassa olevaa öljyä omassa A4 kokoisessa kennossa, jossa flekti, taikka sitten laatikon öljypohjaan kenno, missä jäähdytysneste kiertää...
Mutta Minusta on tärkeintä on välttää tuota alimitoitusta; siis jos joku kertoo, että tuosta laatikosta työnnetään läpi 600 hv; niin on eri asia kestää 10 sekunttia 3000-6000 rpm, kun minuutti/tuntitolkulla 1/10 osaa tehoa.
Ja jäähdytys 200km/h on hivenen tehokkaampi, kun viikon vanha turvepalttoo seisovassa ilmassa.
Ja automaatin säätöt/modaus pitää olla kohdallaan; Jos pakka/panta ei jaksa pitää, niin aika helposti tulee muutamia kiloWatteja lämpö laatikkoon, vaikka ei palakkaan saman tien.
Tuohon omaan citymaasturiin, MB w124, 3 litran turbodiesel: laitoin tarvikekennon, mikä on hivenen pienempi, kun A4:nen, pyöräkoteloon, puskurin ritilän taakse.
Ja jos alan ruuvaamaan tuota hodaria, niin automaatin jäähdytykselle pitää tehdä jotain; joko ylimääräinen kenno keulaan flektilla, taikka laatikon öljypohjaan jäähdytysnesteestä kierto; millä laatikko pakkasessa lämpiää, kuumassa jäähtyy...
|