Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 25.05.2013, 15:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

ECO- moodi käyttää kompuraa harvemmin kuin "täysteho", jotta bensaa säästyisi. Siitä syystä rallattelee vähemmän kuin täysteholla.

Itse vika on suurella todennäköisyydellä magneettikytkimen laakerissa, mutta voi toki olla kompuran sisältäkin jotain. Vilkaisehan huvikseen kompuran valmistaja ja tyyppitiedot, noihin löytyy yleensä aika hyvin laakereita ihan perus laakeriliikkeistä.

Itsellä piti Jeepissä Denson kompura juuri tuollaista rallatusta/ rohinaa/ vinkunaa kun ilmastointi oli päällä, kun otin hihan irti niin pääsi pyörittelemään hihnapyörää käsin. Tuntui selvästi että se pyöri turhan herkästi, joten ei muuta kuin pyörä irti ja tutkimaan. Itsellä oli onneksi se ulompi laakeri vain rikki ja oli helppo vaihtaa kompuraa purkamatta.. sama vika oli jossain muussakin autossa yhdellä kaverilla, korjaamo oli sitä mieltä että pitää vaihtaa kompura, tutkittiin homma ja ihan sama vika oli siinäkin. Korjauksen hinta oli sitten molemmissa tapauksissa ~30€ laakeriin ja tunnin verran omaa aikaa vaihtoon, vs. uusi kompura ~350€ + vaihtotyö

edit: Niin ja siis vaikka oli jatkuvasti pyörivän hihnapyörän laakeri mikä oli rikki, niin se ei silti ääntänyt juuri yhtään (kuuli vain jos oli konepelti auki) kun ilmastointi oli pois päältä. Ilmeisesti sen verran vähemmän rasittaa laakeria kun on magneettikytkin auki eikä tartte kompuraa pyörittää, niin voi olla ihan hiljaa silloin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 25.05.2013 16:02
Vastaa lainaten