Viestiketju: Panhard
Näytä yksittäinen viesti
  #15  
Vanha 23.05.2013, 10:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Mitäs virkaa panhardilla on vankkuri jousien kanssa?
Takana on näe sille oikeastaan mitään hyötyä lehtijousien kanssa.

Edessä se on aika suotava olla lehtijousialustassakin jos haluaa ettei ole hirveää määrää bumpsteeriä. Lehtijouset elää sivusuunnassa aika paljon, rattia kun kääntää niin ilman panhardia osa vääntömomentista menee siihen että siirretään akselia auton keskilinjalta sivuun eikä pelkästään renkaiden kääntämiseen. Vastaavasti sopiva monttu vain toisen renkaan alla niin akseli heilahtaa sivusuunnassa ja se taas tuntuu heti ohjauksessa -> heilauttaa autoa sivuun (bumpsteer).

Sanomattakin lie selvää, että kierrejousialustassa ohjaavalla akselilla panhardi on pakollinen. Edes kolmiomallisten nelilinkkien kanssa ei toimi perinteinen ohjaus ilman panhardia, koska akseli ei silloin liiku ylös-alas samassa linjassa välivarren kanssa -> bumpsteeriä seuraa. Eli tukivarrellisessa alustassa edessä on käytännössä oltava jotakuinkin rungon suuntaiset varret + panhard "jäykän" ohjauksen kanssa. Täyshydrauliohjauksella taas panhardia ei tartte sen enempää edessä kuin takanakaan, kunhan alusta muuten suunnitellaan sopivasti
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten