Viestiketju: Pohjamaali alumiinille
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 13.05.2013, 22:40
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Perusasetus

Nusnus...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Itse en tiedä yhtäkään automaalia joka sisältää tinneriä... tinnerillä voi kyllä ohentaa pohjamaaleja mutta pintamaaliin akryyliohennetta. Ja kuiva maalipinta ei sisällä yhtään tinneriä eikä ohennetta. Joten kuivan automaalin päälle voi maalata alkydimaalilla joka on öljypohjainen maali.
Epoksipohjaisia maaleja löytyy niin pohjaan kuin pintaan. Mutta autokäytössä yleensä pohjamaaliksi hyvän tarttuvuuden ja eristävyyden takia.

Ja esimerkkinä: vetäsin viimeksi alumiiniset astinlaudat tuollasella venäjän ihmeellä joka on puolta halvempaa tunnettuihin merkkeihin verrattuna ja ainakin vielä on pysynyt hyvin kiinni
http://www.automaalit.net/epages/Gag...Products/02627
Kyllähän "köyriminen" aina viihtyisää on. Meinasin tolla alkydilla sitä et se ei oo päälle maalaus kelpone millään kunnon värillä. Mitäs ohennetta muuten PUR väriin? Tarkotin et tinneri ja ohenne on tässä yhteydessä sama asia. Ja muuten epoksi pohjaan on yleensä epoksi ohenne,tinneri ei käy. Mut mun pointti oli se et kun mun kokemukset on ihan automaalaamosta ja samoilla opeilla oon taaplannu vieläkin,olen kuullut tervatusta auton pohjasta ja jos joku punamultaa itte keittää ja sillä autonsa sivelee ni en kiistä etteikö olis hyvä maali. Ton happo pohjan idea on se et se reagoi oksidin kans niin et se sitoo sen ja näin kemiallisesti nasahtaa kiinni pintaan,epoksi ei tartu alumiiniin kemiallisesti. Toki mekaaninenkin usein riittää,mut esim. vanteissa eron kyllä huomaa jonkin ajanpäästä. Mut paras ohje on: noudata valmistajan ohjeita! Toiseks paras ohje on: käytä merkki tuotteita jotka on tarkoitettu AUTON maalaamiseen,Honkkarin halpis tökötit voit unohtaa. Eri juttu sillon ku maalaa kottikärryt tai puuveneen mut autoihin on omat aineensa ja kunnon aineita ei saa honkkarist eikä biltemasta.