PäHäMa Helatorstai venäjän safari 2013 matkakertomus
Osa #1 Keskiviikko - Torstai.
Autoa leimattu ja parsittu kasaan toista viikkoa tätä reissua varten. Keskiviikkona aamupäivällä hermostunutta auton pakkausta ja apukuskin odottelua. Lähtö viivästyykin lopulta muutamalla tunnilla noin klo 15 korville. Auto tuntuu taas superpakatulta vaikka vielä puuttuu ruuat ja virvokkeet. Matka Imatralle sujuu normaalist, räkytäky on aivan kamala ajaa uraista maantietä. Perille kuitenkin päästään ilman ongelmia.
Rajasta mentiin supernopeasti yli, venäjän tullissa ei jonoa vaan suoraan sai ajaa tiskille. Läpimeno kummastakin tullista yhteensä ehkä max 20 min. Sveton pikkupuodista käytiin hakemassa matkaan toimiva la puhelin, tankit täyteen asemalla ja sorvalin valinnasta viime hetkellä virvoikeita. Myyjä löi luukut kii heti mun jälkeen vaikka taidettiin jo silloin olla yli klo 22 rajan.
Svetosta Jaakonsaaren leiriin ei onneksi ole kuin noin 30 km matkaa ja se sujuukin nopeasti. Sillalta käännyttäessä alkaa kuulumaan la puhelimesta liikennettä. Jonkinlaista kelonhakua menossa tai muuten vaan räppäämistä. No Tapsan patrolista katkeaa etukardaanin pultit ja öljynsuodatin hajoaa tässä sessioissa. Myös mäyriksen raidetanko kokee muodon muutoksen. Hyvä saldo näin ensimmäiselle illalle. Saavumme leiriin jossa onkin pähäman sakin lisäksi myös muutama muukin vieras jotka tosin ovat lähdössä omille poluilleen. Inteamin porukkaa tai heinolan poikii ei näy.
Tulet on onneksi välttävät
Yön aikana vaihdetaan lähetysvammaisen 59s tilalle joku kiinanpaskaturbo laa puhelin joka yllättäen toimii ihan siedettävästi. Makso 100e ja oli kallein malli, tosin en tiedä oliko silti paras vaihtoehdoista. Tosin kun mega, super ja turbo tekstit löytyy pakkauksesta niin ei se huono voi olla.
Nakit silmillä vai grillissä? Vehvi kadottaa leirissä omat ja muidenkin reput.
Vierailijoita
rj
Väihkösen Janne palautuu harhavuosiltaan takaisin asia kaluston pariin ja etenemisen kanssa ei ongelmia lähes vakio bjllä.
Matkassa on myös mukana Loiri hyvin etenevällä portal killer rockyllä.
Omalta kohdalta yllätyksiä aiheutti 15e hong kongin teltta joka pussista otettaessa on läpimärkä. Hauskinta on että sitä on viimeksi käytetty aika tasan vuosi sitten. No onneksi se kuivuu pikaisesta nuotion yllä. Ei juurikaan haise ummehtuneelle.
Aamulla aikanen startti ja edetään lähelle tempokeskuksen perusleiriä josta vedetään kevyt setti lammen reunaa pitkin kohti paalijärven ylitystä.
On tääkin pätkä ihan pelikunnossa
Pätkä päättyy tukkitielle
Maamieskoulun ohi radan toista puolta ja ollaankin ensimmäisessä ojan ylityksessä.
Ajamalla taisi mennä vain Roope?
Matkalla kaikenlaista pikku suota.
Kierrot taitaa olla jo vaikeampia kuin varsinainen ränni.
Väihkönen taiteilee tukin kanssa
Saavutaan vihdoin paalijärven ylitykseen jossa onkin reippaasti vettä. Bensa volvo yrittää rohkeasti yli mutta stumppaa keskelle lätäkköä.
No pojat sahaa startilla melkein rantaan josta jo kahluhousut yltää appareilla viedä vaijeria.
Varsinaiset ylitykset onkin sitten vain videolla.
Vastarannalla pidetään ruokatauko ja odotellaan loppuporukkaa jotka jäävät jälkeen kun grstä hajoaa murros johonkin matkan varrelle.
Kaken villit reitit
Ruokaa naamaan ja loputkin saapuu "täl puol jokkee". Volvoon tehdään öljynvaihto ja koneesta poistetaan vedet mäntien päältä.
Matka jatkuu...
Jahhas tuttu raunio on jo romahtanut
Sitten saavutaankin suo pätkälle. Vaikönen teurastaa matkalla bjn etukardaanin jossain supassa mutta onneksi sinisestä bjstä löytyy varakardaani ja matka jatkuu.
Koskematonta pintaa hakemassa
No hupsista
Yli suosta parilla nypyllä
Rafu
Tipparellukin istahtaa niittyyn
puutkaan ei pysy lillussa kiinni
Peltosarkaa
Ei auta mutkat akseleissakaan
Loiri mäessä jossa Immonen kaataa grn kyljelleen. Mäen ylitys menee ihan väärästä kohtaa ja melkoinen sompailu on hämärässä löytää oikea reitti. Hommaan helpottaa vielä kaatuneet puut ja kaatosade.
Pätkä räpätään läpi hiekkatien päähän kääntöpaikalle johon leiri pystytetään
Ensimmäisen ajopäivän loppu...jatkuu pian