Mielestäni ei ole pelkoa mistään kiikkeryydestä lehtijousilla. Lehtijousilla ei mitenkään saa niin suuria joustoja että olisi missään vaiheessa erityisen kiikkerä. Jouset joko nostaa tai vetää alas jo pienillä akselin kallistuksilla. 10astetta on joustoa ja 20 jo harvinaista, siinä ilmajousen kipurajakin ylittyy.
Etujouset määrää auton asennon ja takapää joustelee perässä. En ole huomannut mitään ongelmaa vaikka palkeella venyttäisi vakiojousia ulospäin, silloin tosin banjokin on vaarassa taipua.
Asennuksessa voi olla työtä kun lopputulosta ei aina tiedä ennen testausta, kannattaa muistaa että palkeen halkaisia kasvaa jonkinverran paineistettuna ja akseli liikkuu eestaas joustoissa. Mulla jäi lopulta palkeelle tilaa n5mm-2cm korirakenteisiin vaikka tilaa piti olla hyvin.
-Laittakaa kuntoon älkääkä viritelkö, uudet jouset niin toimii ja jos ei toimi niin on väärä väline.-
Tästä olen erimieltä, ainakin nollabudjetilla vakio lehtijousia sai paranneltua melkoisesti. Olen takonut niitä jo varmaan 5krt etsiessäni mieleuisaa jäykkyyttä/progressiivisuutta/joustopituutta.
Lehtijousia on paljon helpompi säädellä kuin kierrejousia ja niistä voi saada uskomattoman mukavat sopivan sisäisen vaimennuksen ansioista. Tuo keskijousi vaikuttaa myös vähentämällä lehtijousen vaimennusominaisuutta- jousi toimii herkemmin.
Kaupan jouset on kuin intin kalsarit, sopii "yhtähyvin" kaikille.
-Tuo ilma pussi keskelle ny on vaan kohtuu paska idea käyttikseen.-
Siis miksi? Mistään ei huomaa että palje siellä on paitsi jos haluaa korkeutta säädellä.
Mielestäni se on parhaimmillaan juuri käyttiksessä jossa on vetokoukku ja kuljetetaan kuormaa takakontissa eikä kokoaikaa roikuta ristiriipunnassa palkeen kallistuksen äärirajoilla.
Vapaassa rakentelussa ilmajousen kallistuskyky loppuu heti kesken, makkarapalje vähän parempi.
Maastossa saa jättökulmaa parannettua jos koukku jää kiinni ja muutenkin perä kulkee halutulla korkeudella.
Mulla on noita palkeita kaksi ja aluksi mietin niitä molemmille puolille, noi on kuitenkin tosi isot ja olisi rajoittanut joustojakin. Runkopalkin alla iskunpituutta tarvitaan tolkuttomasti eikä tilaa sellaiseen ole verrattuna akselin keskelle. Lisäks palje ei olisi yhtä suojassa.
Tuplapalje olisi varmaan parhaimmillaan katumaasturissa jossa ei edes haeta parhaita maasto-ominaisuuksia.
En tiedä puhutaanko tässä edes lehtijousista kun ei kerrottu. Kierrejousialustaan en ehkä tuota viitsisi tehdä.
Uudestaan en tuota kuitenkaan lähtisi tekemään vaan vaihtaisin lehtijouset pois.
Kuvassa näkyy joustovara akselista pohjauskumiin ja jousessa on painetta n 2bar. 4bar nostaa täysin jousia vastaan johon paine on rajoitettu.
Akseli pääsee kallistumaan 20 astetta jolloin palkeessa on alle 2 bar ja toimii suosituksia suuremmalla kallistuksella.
Palkeen päädyt tosin pitää olla kiinteät, muuten palje voisi pudota pediltään.
Viimeksi muokannut helmapelti : 11.05.2013 12:07
|