Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87
Kuten sanottu ne 2 kriittisintä kantoa on tuulikaatoja, eli ne ovat nousseet jokseenkin maasta ja nyt noin 35 ateen kulmassa, ne saa varmasti maasturilla ja sahalla pois. Ne kaksi taas ovat itse kaatamiani ja tukevasti maassa, mitä siis en ole maasturilla kiskomassa. Ne isot kuopat ei haittaa, mulla on kyllä täytemaata, mutta myös ne metri x metrin juuripaakut saisin sillä maasturilla pois. Helppoa oikotietä onneen vaan koitin  ei tunnu löytyvän. Pakko sijoittaa rahansa johonkin, oli se nyt sitten tuo jyrsiminen tai mikä muu. Paljonko nuo jyrsinten vuokrat lienee? Tai jos ammattimies sen tulee jyrsnäämään.
|
Yksi ratkaisu vielä on mistä ei ole puhuttu ja se on sama mitä isä kertoi, että ole hänen lapsuudessaan kesämökillä. Lapset saivat palkan kun käsityökaluin irroittivat kantoja pikkuhiljaa yksi juuri kerrallaan...
Minun mielestä maasturia voisi käyttää vaikka juurien repimiseen jos ensin sahailee niitä jollain poikki. Tänään rautakangella koitin katkoa pieneen kasvimaahan jääneen ison kuusen kannon juuria, veikkaan, että se on kaadettu ehkä lähemmäs 30 vuotta sitten eikä ole vieläkään kunnolla lahonnut.
Ajattelin, että kannon puoli saa edustaa jatkossa monivuotisia kasveja ja toinen puoli joka vuosi istutettavia. Siellä se pehmenee hitaasti.
Kun kannot on irti, niitä voi liikutella maasturilla jos ovat liian raskaita käsin liikuteltavaksi.
Heiveröisempiä pusikoita olen raivannut kyllä hyvällä menestyksellä autolla kun ne ovat olleet pehmeässä maassa kiinni.