Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 03.05.2013, 11:01
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

En menis vannomaan kumpi paremmin etenee pehmeässä, itse veikkaisin kuitenkin 38".
Molemmilla on kuitenkin sama kantava pinta-ala samoilla paineilla.
Isommilla pyörillä vois ajaa lujempaa ja pienemmillä paineilla jos pysyy vanteilla.

Nyt kun vaihdoin 35"-> 38" niin huomasin että 38:lla voi ajaa lujempaa joka voi ehkäistä jumiin jäämistä.

Mielestäni tilanne on renkaita päältä katsottaessa tällainen:


Punainen kuvaa renkaan kosketuspintaa maahan.

Jos esim. 38" voisi ajaa 0,4bar paineilla saamatta vannekosketusta kiveen, niin jos 33" vaatisi 0,8bar samaan tilanteeseen niin 38" kosketuspinta-ala maahan olisi kaksinkertainen. Näinhän se ei ihan mene mutta ainakin itsellä tuplalukkovanteilla ainoa paineenrajoitus syy on että vanne ei saisi vaurioitua. (tuli ne jo rikottua)
Pehmeä on yleensä myös melko tasaista ja sallii vauhtia-> välitysten piteneminen ei haittaa kuten jossain kalliokiipeilyissä.
Toinen tarina on se että mahtuuko pyörät alle, kääntyyn ja joustaan.
Tähän aiheeseen löytyy palstalta varmasti kokemuspohjaista tietoa ja minä vain arvailen.

Itse olen siirtymässä isompien renkaiden kannattajiin jos:
-Maantieajettavuus saa kärsiä tai kadota.
-voimansiirto kestää.
-välitykset ei kasva liikaa käyttötarkoitukseen.
-pyörät mahtuu alle, kääntyyn ja joustaan.
- kumit pysyy vanteilla 0,5bar tai mieluummin alle paineilla.
-jousitus on riittävän jäykkä tai pitkä ettei paikat putoo hampaista vauhtiajossa, pikkurenkailla sama mutta paljon pienemmillä nopeuksilla.

Näitä saa ja pitää kommentoida ja korjata,
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 03.05.2013 11:26
Vastaa lainaten