Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 18.08.2004, 17:09
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
quote:
luulisi niissäkin pitoa olevan kun painoa melkeen 1,8 tonnia oäällä.
Kitkavoima lisääntyy massan kasvaessa, mutta niin lisääntyy liike-energiakin.

Leveähkö vanhempi (vähän jo kovettunut) AT-rengas on kyllä melko liukas kiekko maasturin alla. En ehtinyt yllättävien työkiireiden vuoksi vaihtamaan syksyllä 4v vanhoja, mutta vielä syväkuvioisia misukan altsikoita talvirenkaisiin ja sitten lähdettiin yhden reilumman lumisateen jälkeen lauantaiaamuna hirvijahtiin. Ensimmäisessä risteyksessä meni jo pitkäksi ja koko päivä luisteltiin, kun oli nollakeli ja tallattua märkää lunta kaikki tiet. Oli V-mäistä ajaa, kun koko ajan sai keskittyä kaarevalla tien kannella, että kumpaan ojaan lähtee valumaan. Puuskittainen tuulikin tuntui tuuppaavan sivulle päin. Talvirenkailla ajavat kaverit naljaili, että taitaa olla liukasta, kun oli nähneet risteyksissä hytin käsiä täynnä.

Kaksi lyijynapin saanutta raatoa oli iltapäivällä lavalla lisäpainona, mutta se auttoi vain kiihtyvyyteen, ei jarrutuspitoon. Illalla vaihtui alle lähes nastattomat pinnatut misukan talvikuvioiset renkaat, kapeammat ja joissa kumi on pehmeämpää kuin altikoissa ja kuvio saipattu, siis leikattu lamelleiksi. Pito oli ihan eri planeetalta.

Toki altsikoissa ja altsikoissa on eroja. Kumin pehmeys ja kuvion malli vaikuttaa talvipitoon helposti paljonkin. Itse suosin silti pehmeämpää ja lamelloitua talvikumia.


Vastaa lainaten