Lainaus:
|
quote:Kahdessa autossa ollut tuollainen vesiletku lämppäri ja kumpikin oli omasta mielestäni täysin susia. Varsinkin kun vertaisi aikaisempiin kokemuksiin lohkoon tulevaan lämppäriin. Lohkolämppäri kyllä saa koneen nopeasti lämpimäksi, mutta tuollainen vesiletku viritelmä ei kyllä kovin nopeaa lämmitä konetta. Suikassa tais mennä 3 tuntia että se konetta lämmitti. Oli typerästi suunniteltu systeemi. Lämmitti ensin ylävesiletkua pitkin puhaltimen kennon. Kyllä sisään tuli nopeasti lämpöä sen takia. Tosin kun vedet lähti kiertää niin siihen se lämpö loppuikin. Ex. Subarussa oli sama ongelma. Tosin subarussa lopulta paloi koko vastus. Perskules kun meinas mennä sube siinä mukana.
|
Väittäisin, että lämmitin alavesiletkuun oikein asennettuna on nopeampi lämmittämään moottorin kuin lohkoon tuleva. Eiköhän se kierrätä nopeammin vettä järjestelmässä, kun lämmin vesi pyrkii ylöspäin tsydeemissä. Itellä ollut traktorissa noin kilowattinen ja kahdessa autossa noin 450- wattinen letkunvälilämmitin. Traktorissa sen huomasi hyvin, miten lohko lähti sulamaan alavesiletkusta lähtien.
Nykyisessä suzukissa sekä letkunvälilämmitin ja eberi 4,2 kW. Kyllä lähtee.
Autohan siinä vielä palaa, jos lämmitin hehkuu ilman lämmitettävää vettä, niin kuin saattaa käydä ylävesiletkuasennuksessa...