![]() |
Puolittaja moottoripyörään?
Tuli tuossa villi idea kun rassailin tuota sivuvaunu-uralia.
Sehän kun on keppihevonen, eli kardaanivetoinen peli, ja kardaani on koko komeudessaan hyvin näkyisällä paikalla pyörimässä. Miliisiperällä tuo pyörä kulkee maantievauhdissa ihan siedettävillä kierrosnopeuksilla, mutta sitten taas vakioperälläkin tuo ykkösvaihde on vähän turhan pitkä hitaaseen ajeluun. Tuli mieleen, että saisikohan tuohon kardaanin väliin tehtyä jonkinlaista kytkettävää puolittajaa? Ihan kaksiasentoinen riittäisi, eli toisessa asennossa kardaani olis "yhtä puuta", ja toisessa asennossa tiputtaisi pyörimiskierrokset esimerkiksi puoleen. Olisi tuolla huonoilla metsäteillä sun muualla hyvä olla olemassa sellainen hidas puoli. Saisi kierroksia koneelle että se saa kunnolla öljyä, ja vastaavasti vääntö riittäisi paremmin hitaaseen etenemiseen. Kyllähän se urali kestää ajaa vauhdilla monttuista tietä näkymättömiin, mutta kun kuski ei sitä kestä... :D |
Jos tilaa ja rahaa on niin mikä jottei, löytyyhän niitä.
Kaverin Corvetestakin löytyy sähköisesti kytkettävä ylivaihde jolloin teoreettinen huippunopeus on 350km/h, hinta hankintahetkenä oli n.5000 eur. Kestää tehonpaskaa ja vääntöä. |
Volvon vitosvaihteen planeetta takaperin, löytyy varmaan lähimmän navetan takaa.
|
saiskos sovellettua automaattilaatikosta planeetan - voitelu tietty yks murhe niissä ?
|
Lainaus:
|
ne on ne sähkö viitos laatikot, eli "irto"möhkäle 4 vaihteisen perässä... tais olla M46
http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/m46/OD1.jpg kepissä ei siis oo vitosta, vaan sähkökytkin keskellä nuppia, käytetään 4 sella ... |
M46 laatikosta löytyy se loikkari, tosin on sekin halkasialtaan sellanen möhkäle, jotta näinköhän se uraalin renkaan viereen sopii. :confused:
|
Lainaus:
nyt ollaan ytimessä ! kattele ennemmin jotain pienempää... esim: http://www.mekanex.se/produkter/moto...anetvaxlar.php |
Käsistään kätevä vois tehdä tuon jonkin takaveto auton vaihteistosta; niissä 4:n on suora ja 1,2ja 3 menee sivuakselin kautta, mutta kun tuo pituus on tulee ongelmaksi, niin täytys typistää tuo vaihteisto....
toinen vaihtoehto on nuo planeettavetoiset jakolaatikot, miksei vanhan 4wd hiluxin alennusvaihdekkin? p.s eikö nuo sähkönappi- ylivaihteet toimi hydraulisesti, ja pumppu nimenomaan vaihteiston ulostuloakselilla; Siis täysin ulkomuistista: joten jos sen kytkee takaperin, niin että tuo tuo suuruusluokkaa 15% nopeutus tuleekin hidastukseksi, niin ei toimi ollenkaan, koska kun voimaa tarvitaan niin hytikkapumppu ei pyöri, siis esim liikkeellelähdössä? Jos tuo kardaani olisi täysin "vapaa" niin äkkiäkö tuohon rakentas vaihteiston moottoripyörän ketjuista ja ketjupyöristä: ja jollain siirtoholkki lukituksella päätetään meneekä voima suoraan, vai ketjuvetoisen sivuakselin kautta |
Subarun farmareissa on käsittääkseni mekaaninen alennusvaihde kytkinakselilla, vois olla sopivaa kaliiberia.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 06:32 (GMT +2). |