Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vinkki: Sisu generaattorimoottoreita kaupan (Sisun moottoritekniikkaa) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99747)

A-P 30.07.2012 11:08

Vinkki: Sisu generaattorimoottoreita kaupan (Sisun moottoritekniikkaa)
 
Riihimäen vahinkotavaramyymälässä oli kaksi kappaletta generaattorimoottoreita kaupan. Molemmissa näytti olevan valmistuspäivämäärä vuodelta 2011!

Muutama kuva:
https://picasaweb.google.com/1072636...ttorimoottorit

Maajussi 30.07.2012 16:11

Oliko hintoja laitettu näkyville???Kuvis ei oikee selvinny et onks toinen 4 ja toinen6 pyttynen???

Edittiä:tuossahan se hinta oliki ekassa kuvassa.

Ei oikee tost tyyppikilvest meinaa saada selvää et mikä toi moottoreiden tyyppi on....kilovattien perusteel 6,6L...

Maajussi 30.07.2012 17:11

Itse itselleni vastaten 4,9L 4pyttysiä...

A-P 30.07.2012 19:43

Sitähän minä, että kyllä kaikki speksit oli kuvissa esitetty! :D

mikkoimp 30.07.2012 20:41

et sattunut katsomaan mikä tuo isohko lämpöpumppu siinä vieressä oli??

sisua45 30.07.2012 22:14

49 DTAP
 
Eivät ole sitten millään hipo common raililla, vaan kaikkien rakastamalla Stanadyne jakajapumpulla. :)

Maajussi 30.07.2012 22:34

???
 
Onks nää generaattorin/vesipumpun pyöritys moottorit 16 tappisia...vai selviääkö se jo tosta DTAP kirjain sarjasta???Ku tää sama konehan on n14x traktoreissa sähkö ruikul...

sisua45 30.07.2012 23:00

Jakaja tai rivipumppu koneita ei ole tehty 4-valve tekniikalla (paitsi pikku sarja 74 ja 84 ETA-4V malleja ameriikkaan).

Traktorin kone on 49 CTA-4V. Näissä on melko vähän samoja osia.

DTA = jakajapumppu, bosch VE30 tai stanadyne
ETA/EWA = sähköjakaja bosch VP30 tai VP44
CTA/CWA = common rail bosch CP1 tai CP3.3
AWI/WI/ATI/TI = common rail bosch CP4

A-P 31.07.2012 13:30

Arvelinkin asiantuntijan bongaavan tämän. Hyvä!
Mitä tuo viimeinen kirjain tarkoittaa? P=pumppu?

OKRA-näyttelyssä kävin kurkkimassa Sisun osastolla moottoreita. Kuulemma nelisylinterinen common rail olis hintaluokkaa alle 10k€ tehdaskunnostettuna. Riippuen päästävaatimuksista, toki. Saiskohan SisuA45:n kautta halvennusta? ;)

sisua45 31.07.2012 19:10

P tarkoittaa tosiaan vesi/palo pumpun moottoria. Generaattorin moottori pitäisi olla lisäkirjaimella G. L = leikkuupuimuri, M = meri, yms. Mutta noita lisäkirjaimia ei aina käytetä.

Mun kautta kaikki on kalliimpaa, kun täytyy vetää itte välistä. :D

Jeeper 31.07.2012 19:26

Onko noissa generaattorimoottoreissa eroa traktorimoottoriin? Kun luulisi että ovat rakennettu vakiokierroksille, samoin kuin puimurinkin.

sisua45 31.07.2012 22:25

Nämä ovat jakajapumppu koneita, joten eroa 49 CTA common rail koneeseen on suuri.

Mutta jos otetaan vartailu pohjaksi 90-luvun lopun/2000-luvun alun traktorin moottorit, niin ovat osiltaan melko lähellä. Silloin ei ollut 4.9 litran nelosta, mutta poislukien kampiakseli ja männät, niin aika lähellä ollaan 420 DSR/DSRE tattorin moottoreita.

Nuo kaikki 411-ajan jälkeiset neloset (420, 44, 49) ovat tehty samaan lohkoon. Lohko on vähän uudistunut, mutta esim 2012 mallinen käy 1991 malliseen.

Vakiokierros koneissa on eroa työkoneen moottoreihin (traktorit, mettäkoneet, kaivurit yms.) lähinnä vain ruiskutuspumppu. Commari koneissa on eroa tietysti aivo boxin ohjelmassa.

Eli liikkuvat osat ja pääosat ovat aina samoja. Suurimmat erot tulevat asiakkaan vaatimuksista. Esim öljypohja, jakopää, vauhtipyörä ja sen kotelo, latureita 0-2 kpl, startteja 0-2 kpl, 12V vai 24V sähköt, jne.

JiiPee 01.08.2012 07:47

Asiaa! Lepo! Siirrän asiaosastolle - jatkakaa... ;)

Maajussi 01.08.2012 07:59

..
 
Ton stanadynen ku roiskasee tallin ovelta niin pitkälle ku jaksaa ja laittaa tilalle pikku jakopää muutoksel sopivassa säädössä olevan A sarjan boschin ja väljemmät suuttimet (Orimus) ni johan muuttuis tonkin padan laulu kummasti! :D:cool::eek:

...mut onhan tos 4,9 kulkua jo suht hyvin alkujaanki...

sisua45 01.08.2012 08:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Maajussi (Viesti 902705)
Ton stanadynen ku roiskasee tallin ovelta niin pitkälle ku jaksaa ja laittaa tilalle pikku jakopää muutoksel sopivassa säädössä olevan A sarjan boschin ja väljemmät suuttimet (Orimus) ni johan muuttuis tonkin padan laulu kummasti! :D:cool::eek:

Näin se on. Tosin jotkut jakaja koneen suuttimet virtaavat reilusti rivipumpun kanssa. Samoja suuttimia on käytetty 86 hv jakaja ja 175 hv rivi koneiden kanssa.

Maajussi 01.08.2012 09:12

Eiks tää ois hyvä pata johonki wagoneeriin??vai onks näis nyky moottoreis enään semmost kirjain yhdistelmää et näit saa käyttää ajoneuvoissa??vai just toisin päin et ku kaikkia lohkoja ei merkitä niin mitä vaan vois käyttää...

Toi 4,9L vakio ahdin on aika namu viri ahdin tommosseen 4,4L...riittää varmaan 250hv...
...Eiks toi s200 switseri oo??

sisua45 01.08.2012 10:49

Kyllä tuon vois jeeppiin heittää. Päällepäin saman näköinen kuin 420 tai 44.

En oo ihan varma, onko tuo kuvan ahdin S100 vai S200. Molempia on käytetty 49 koneissa.

S200 ahtimia on sitten monen kokosia. Niitä käytetään 634/74 koneisiin saakka. 645/84 käyttää S300 ahdinta. 7-pyttysissä 98 pannuissa on S400.

Jeeper 01.08.2012 11:23

Kyllä tuollainen 4.9 kelpais mun X120:een....... Alkais toi Uralista tehty metsäkärrykin tulemaan kevyemmin perässä :D

A-P 29.01.2013 06:24

Näytti olevan moottorit vieläkin myymäti. Siirrettyinä jo hiukka syrjempään. Hinnan oletettu runsas tinkivara vissiin karsii ostajia. :D


Sivu luotu: 00:50 (GMT +2).