Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Wranglerin alusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=9949)

Killer-Wo 13.04.2005 19:49

Jeep Wranglerin alusta
 
Eikös uudemmat wranglerin alusta ole kierejousitettu vai onko kaikki. Ja mistä lähtien se on kierrejousitettu?? Onko wranglerin iskarin kiinnikkeet lenkki/lenkki vai miten? Niin ja jos jollain ois jotain mittoja iskareista (sisään puristettuna / ulos vedettynä)
Syy miksi kysyn että pitäis tilata iskari BJ:n johon tulee kierrejouset.
Pitäis vaan tietää vähän mittoja jotta tietäis minkä pirssin iskarit tilais??? Oisko täällä apuva asiaan???


SoSo 13.04.2005 20:01

Kato rancho:olta just tänään tilasin iskarit
(11kpl !!! ) Pituudet löytyy niiden listoilta myöskin merkki kohtaiset speksit joten siltä on helppo katsoa ja valitaa päät sopiviks ja pituudet kohilleen itelle tulee RS5234.
Niin ja tilaus paikka www.racersplace.fi
Useimmat iskarit 53€ / kpl


JF 13.04.2005 20:21

Onko kenelläkäään järkisyitä miksi HDJ-80 iskarit eivät toimisi BJ:ssäkin kun lehdet vaihtaa kiekuroihin tai ilmapusseihin? Niitä olisi kohtuullisen helposti saatavilla, eikä vain alkuperäisenä (OME, Ironman), ja eivätkö ainakin takapamput olleet lenkki/lenkki -kiinnityksellä (HJ-60-gubbet niitä kuuluivat laitelleen eteen)?

Ilmapusseista kuulin Itä-Helsingin suunnalta sellaisia kokemuksia, että saa olla tosi jäykät iskunvaimentimet jotta herkkä liike pysyisi kurissa.

Olivatko ne Omegan pitkät iskarit pelkkä vitsi? BJ:n kori ja runko (eli se mitä vasten vaimennetaan) painaa kuitenkin vain ison henkilöauton verran, eli pikaisten laskujen mukaan noin 1400 kg. Tosin se yli jäävä n. 400 kg jousittamatonta massaa vaatii ehkä jo järeämpää vaimennusta - J80 akseliston paino olisi hyvin lähellä tätä.

Jostain syystä kiinnostaa tämä aihe minuakin...

Muita kutakuinkin BJ:n painoisia ja kokoisia kierrejousitettuja maastoautoja Jeepin ohella on ainakin LJ-70 ja lyhyt MB G-Wagen. Mitenköhän olisi KDJ-90:n laita? Etupäähän siinä on erillisjousitettu, mutta jos paino menisi sanoihin, voisi senkin takaiskareilla tehdä jotain.


SoSo 13.04.2005 20:32

Mulla itellä on omega ja oli tuollaiset kohtuu hyvät iskaritkin pajalla mutta en kyllä laittais niitä. Liike ehkä vähän lyhyt ja iskari oli suht pehmeä ooppeli on vähän sellanen "lötkö" ajettava.
liikettähän voi pidentää helposti sijoittamalla iskarit lähemmäs toisiaan mutta sitten vaimennus teho kärsii eli pitäis olla vielä jäykempi iskari!
Mun mielestä toi 53€ ei ole paha raha iskarista kappale? liikettä tuossa iskarissa on 285mm siinä on 100mm enämpi kun ooppelissa


Killer-Wo 13.04.2005 20:40

Nopean tarkastelun jälkeen TJ wranglerin jota on korotettu 2.5" iskarit voisavat olla aika hyvät. Ainoo mikä nyt tökkii on toi kiinnitys. Pitää tutkailla tarkemmin miten se on toteutettu. Ei ainakaan lenkillä.
Liikettä nuilla iskareilla on 15.75"-26.37" eli noin 10,6" eli 26,9cm.
Autohan tosiaan on kierrejousitettu ja massa vois olla aika lähellä.


tug3 14.04.2005 09:23

Lainaus:

quote:
Eikös uudemmat wranglerin alusta ole kierejousitettu vai onko kaikki. Ja mistä lähtien se on kierrejousitettu?? Onko wranglerin iskarin kiinnikkeet lenkki/lenkki vai miten? Niin ja jos jollain ois jotain mittoja iskareista (sisään puristettuna / ulos vedettynä)
Syy miksi kysyn että pitäis tilata iskari BJ:n johon tulee kierrejouset.
Pitäis vaan tietää vähän mittoja jotta tietäis minkä pirssin iskarit tilais??? Oisko täällä apuva asiaan???
Jeep. Eli Wrangler on ollut vuosimallista 1997 kierrejousitettu (no, okei 9/96 tehtiin kai ekat), sitä ennen lehdillä. Iskarit edessä tappi-lenkki-tyyppiä, takaa en muista. Olisko ollu just lenkki-lenkki? Etuiskari on yks vielä irrallaan, joten siitä voisin mitat ottaa - takana on kiinni, joten en mittaile. =) Mutta eiköhän tuo tieto myös inttervepistä löydy. Haet vaan Jeep Wrangler TJ (1997-2005) mallin iskareita...

--
Mitä eroa on maasturilla? - Sitä mutasempi, mitä pörisee!

HEKULIINI 14.04.2005 09:35

Topicin kaappausta:

Mitenkäs noiden Grand ZJ Cherokeiden alusta on toteutettu? Niissähän on kans kierteet joka nurkassa, eikö? Onkos niissä samanlaiset tukivarret kuin XJ:ssä, vai joku jakarizydeemi? Onko alustassa/akseleissa muita eroja? Välitykset, raideväli ym.??? Eli olisko siis ihan hullua virittää ZJ:n taka-akseli XJ:hin???

--Dodge ja Jeeppi ne yhteen soppii--

....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯¯¯L--O|||||||O
()_)¯()_) ¯¯¯ )_)

baxxter 14.04.2005 10:41

Lainaus:

quote:liikettä tuossa iskarissa on 285mm siinä on 100mm enämpi kun ooppelissa
Mulla on rangessa opel senatorin takaiskarit, ovat samanlaiset kuin ainakin 3000 farmari a-omegassa (itse sellaisesta ne purin, olivat vain rikki), iskunpituus suunnilleen tuo 285mm, kuitenkin ~100mm pidempi kuin rangen alkuperäisessä. Yläpäässä tappi, alapäässä lenkki. En tiiä olisko jopa kaikissa farmareissa alkuperäisenä niissä iskareissa lisänä ilmapussit, joilla saa jäykistettyä, joko omalla pikkukompuralla tai sitten on mittari ja liitin johon renkaantäyttöpistoolijuttu sopii. Ovat vaan suolaisen hintaisia uutena, enkä tiedä millaisella iskunpituudella nuo tarvikkeena siihen saatavat pelkät kaasut/nesteet on.
53eur ei kyllä ole mikään paha hinta, jos vaikka seuraavaksi ihan ranchot ostais.

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

tug3 14.04.2005 10:42

Etuakselit on kaikissa uudemmissa Jeepeissä käytännössä samat. Välitykset vaihtelee ja tukivarsien muotoilussa voi olla heittoja (ja tietty jouset erivahvusia eri painosissa autoissa, mutta periaatteessa sama.

Taka-akselista en taas ole sitten varma. Varsinkin noi ZJ ja XJ takaripustukset on mulle tuntemattomat. TJ:n takaripustukset taas tutummat, vaikka tuo etupää nyt projektin myötä paljon tutummaksi tullutkin...

--
Mitä eroa on maasturilla? - Sitä mutasempi, mitä pörisee!


Sivu luotu: 02:50 (GMT +2).