Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   GM 6.5td kansiremontti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99243)

Ooppeli 15.07.2012 17:07

GM 6.5td kansiremontti
 
Eli gemsusta taisi palaa kannentiiviste(et).
Onko kellään kokemusta kansiremontista ko. moottoriin. Räjäytys kuvia yms yms.
Koitin jo od:ltä ettii tietoa ja laittelin sinnekin kyselyn päälle.

Jos täältä löytys myös tietoa/kokemusta niin kiva olisi.

tapsa4x4 15.07.2012 21:42

Kannattaa mennä tonne pikkusen enenmän asiasta ymmärtäviä ja tietäviä.

www.fsd.foorumit.fi Suomen suburban kerhon foorumi.

Tuomo 16.07.2012 08:34

No purkamistahan siinä on aika paljon, sinällään mitään ihmeellistä ei kyseisessä hommassa ole. Loppupelistä aika simppeli homma, aikaa ja työtä kyllä menee. Kannet mahtuu muistaakseni tulemaan pois pakosarjojen kanssa, helpompi irrotella ne sitten pöydällä. Imusatsi pois ja saat ruiskuputket irroteltua. Jos kansi/kannet on halki niin niitäkin varmasti löytyy uusia järkevään hintaan, ei tartte maksaa US-Partsin listahintaa:D.

Samalla kun nyt tollasen homman joutuu tekemään kannattaa miettiä että laittaisko jakopään ja suuttimet samalla varsinkin jos niiden kunnosta/huollosta ei ole tietoa. Ne nyt ei enää paljon maksa tuossa konkurssissa. Samoilla lämpösillä voi tietty vaihdella hieman parempia osia jos viriviri meinaa laitella, lähinnä nyt toi isompi vesipumppu ja tuplatermarit (ellei sitten jo ole).

Jossain netin syövereissä muistan nähneeni sellasen varsin kattavan selostuksen kuvien kanssa kansirempasta, mutta enhän mä sitä nyt tietenkään löytäny. Momentit löytyy korjaamokirjasta, esim. mulla on sellanen.

Kannattaa tosiaan katella ja kysellä toi FSD-foorumi läpi, sieltä löytyy varmasti apuja.

Ooppeli 16.07.2012 17:33

Joo itse osat ei oo kovin kalliit. Kävin paikallisessa jenkkikorjaamossa kyselemässä osia. Työtähän tuossa riittää kun itse tekee.
Fsd:n foorumi aika hiljainen ollut. Kattelin kyl sieltäkin ja netistä yrittäny ettii tietoo.

kaitsu 16.07.2012 19:53

Vans & trucs club of finland ry:n sivulla saa hyvää tietoa.
Sieltä nimimerkki PANZE.
Työkseen tekee ja mielellään neuvoo....

Rompe 16.07.2012 21:18

multa löytyy yks ylimääränen koeponnistettu kansi jos tarvetta

Ooppeli 16.07.2012 21:54

Kiitoksia tiedoista. Jos tällä viikolla sais kannet irti. Kyllähän toi Vähänikkilän Mikkokin opasti kun työkseen tehnyt noita.

saa nähdä mitä sieltä sit löytyy. Toivonmukaan pelkät pahvit.

Samsonite 17.07.2012 22:17

Kaverille tehtiin aikoinaan kempsuhuollossa kansipokat supurpaniin, 7000 €€€€.....:D

Tuomo 17.07.2012 23:01

Aika kallista, tolla rahalla saa tehdasuuden moottorin kaikkine tarpeellisten ja tarpeettomien apulaitteiden kanssa ja jää vieläpä useempi tonni rahaakin...:D. Tietty jos Metro-autossa teettää niin sittenhän toi on ollut suorastaan halpa:)

Ooppeli 18.07.2012 20:41

Joo melkoisen kallista. Vähänikkillä sanoi että heillä n 2000 euron hujakoilla remontti.

Osat maksaa n 200.

Bj Andy 19.07.2012 14:09

Jos teet ite niin ole huolellinen. Eli sitä mukaa kun irrottelet suihkuputkia niin tulppaa/suojaa ne sitä mukaa kaikki suuttimet,pumppu ym. Jos siinä on valurauta kannet niin painaa sitten kuin synti joten moottorinosturi tms. on tarpeen ettei välilevyt lennä hiiteen tai kansi putoa johonkin mihin ei pitäisi.

Mutta ei kai tuo ny tekemätön homma ole. Neekerithän ne on kasannukkin.

Mitäs vielä... Niin hommaa sitten LUOTETTAVA momentti avain ettei homma mene sen takia vi...ksi...

Itellä meni yksi remontti päin persettä paskana olleen momentti avaimen takia.

Ooppeli 19.07.2012 20:05

Joo eipä tuota varmaan huonommin voi kasata mitä edellinen remontoija on tehnyt. Sikafleksi on näköjään ollut kova sana. Venttiilikopan tiivisteet sikafleksistä. Termarikotelolle menevät liitokset sikafleksillä.

Pultteja muttereita löysallä/puuttuu. Klemmareita puuttuu.

Aika turaamalla kasattu. No saa nähädä mitä yllätyksiä viellä löytyy ennenkuin kannet on irti.

Bj Andy 19.07.2012 20:16

No käräyttikös sen pahvin sitten väärinpäin oleva termari????:eek:

Ooppeli 19.07.2012 20:53

En tiedä viellä varmaks sanoo mikä käräytti. Ainakin kärrin kokonaispaino oli n 2700kg ja lavalla renkaita. Eli kuormaa oli kiitettävästi. Vaikka ei tuli ajettua ihan nätisti.

Tupla termarit tohon on laitettu. Täytyy ne tutkia onko kunnossa ja oikeinpäin.

Bj Andy 19.07.2012 21:01

Ok. Viscot sun muut ehjänä? Ja ahtoja nostettu ja syöttöjä lisättykö???

Ooppeli 19.07.2012 21:14

Visco tuntuis ehjältä. Vakio kunnossa pitäis olla. Ite en ainakaan oo ruuvaillu mitään.

Syyläri tohon on uusittu jossain vaiheessa.

No jos huomenna sais kannet ylös niin olis taas vähän viisaampi.
Onko sitten asennus virhe tullut tai jos on vanhoilla kannenpulteilla kasattu jos on kansiremonttia tuohon tehty. Alkuperäiset pahvit jos on niin mahdollista että oisivat ruostuneet.

mikaelt 19.07.2012 22:24

Mulla pitäs olla jossain tallessa GM 6.2/6.5 US army manuaali, PDF muodossa, jos laitat mailiosoa niin vois lähetellä. Siinä on momentit ja muut kuvat.

Muutes...Jos et ite tee remonttia nii kysele tarjousta myös Rantasalmelta, siellä on mies joka on työkseen ruuvannu montavuotta jenkkejä Mikolla ja sitte perusti oman firman.

BJ-40/76 19.07.2012 23:52

Momenttiavain, ja sen näyttämä: yms.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 899025)
Jos teet ite niin ole huolellinen. Eli sitä mukaa kun irrottelet suihkuputkia niin tulppaa/suojaa ne sitä mukaa kaikki suuttimet,pumppu ym. Jos siinä on valurauta kannet niin painaa sitten kuin synti joten moottorinosturi tms. on tarpeen ettei välilevyt lennä hiiteen tai kansi putoa johonkin mihin ei pitäisi.

Mutta ei kai tuo ny tekemätön homma ole. Neekerithän ne on kasannukkin.

Mitäs vielä... Niin hommaa sitten LUOTETTAVA momentti avain ettei homma mene sen takia vi...ksi...

Itellä meni yksi remontti päin persettä paskana olleen momentti avaimen takia.

Siis tuo momenttiavain on työkalu, jolle asetetaan kaikkein suurimmat vaatimukset.
Itselläni Bilteman versio asiasta (saa nauraa) mutta kun sitä ei unohda säätöihin päiväkausiksi, ja pitää puhtaana toimii yllättävän hyvin.
Yhden kerran lainasin hyvälle kaverille, ja sovittiin että jos ylihuomenna palauttaa mometti päällä, niin MINÄ käyn uuden biltemasta itselleni, ja olikohan 50-60e kun tuli takaisin n. 12kg säädettynä. No, nyt meillä molemmilla bilteman momenttiavain, ja kaverilta vois saada lainaan, minulta ei!

Mutta momenttiavaimen calibroinnin tarkastus huomattavan yksinkertaista.
ja nimenomaan kotikonstein:

Ota ja laakeroi pultti jotenkin, esim. vanha teinicorollan perään hitsataan pinjoniakseliin 19mm jatkomutteri, ja kardaanilaippaan pistetään metri jatkoa; siis laakeripisteestä punnuksen ketjun keskipisteeseen vaakasuoraa 1000mm ja siis tuo 19mm jatkomutteri (toimii jopa alkuperäisellä pinjononin mutterilla-) on 1000 mm siis yksi metri, ja vastapuolelle hitsataan niin paljon vastapainoa, että tuo "punnitusvarsi pysyy suurinpiirtein vaakasuoarassa.
ja calibrointitarkastus/punnitseminen tapahtuu siten että pistetään henkilövaakalle vaikkapa 20kg öljypönttö, ja nostetaan sitä esim 10kg/m asetetulla momenttiavaimella, samalla puntarin näyttämää lukien.
Ja tuloksen pitäs olla naksaushetkellä 10kg vähemmän kuin alkupaino.

Ja se, että momenttiavainta vääntää hankalasta asennosta, demotaan vetämäällä tuohon momenttiavaimen varteen kiinnitetyllä köydellä esim 15 asteen kulmasta sivuun.... Minun bilteman avain valehteli suoralla vedolla alle 5%, mutta tuolla n. vedolla jo yli 10%, ja nimenomaan siten että kiri liian tiukalle....

Ja tastä sitten saunaillan ohjelmanumero: Annetaan harrastajalle eri työkaluja, ja pyydetään vetämään esim. 1,8 kg/m tai 10kg/m momenttiin.
Halpakaupan voimavääntimellä, siis sillä mikä tulee 1/2" sarjassa, tuo 10kg/m on aika paljon paljailla käsillä, mutta esim. Kamasan pitkällä (olikohan yli 600mm) ja parin sentin karhennetulla kahvalla tuo 10kg/m on Vähän....

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: JOS kannen tms. pultit pohjaa, tai pulttien reiät on täynnä öljyä, tms. niin ei ole mitään väliä onko momenttiavain 5% vai 15% tarkkuuteen pystyvä, ja nuo kiristysmomentit on varmaan tarkoitettu "liukukitka" tilaan; siis jos väännön liikerata loppuu, niin momenttiavain naksahtaa ennenkä kierre kerkeää liikahtamaan....

Siis apteekista ostamaan noin 5millilitran muovimäntäisiä ruiskuja, ja sekatavarakaupasta 3mm sisähalkaisijaltaan olevaa muoviletkua...

-MaTTi- 20.07.2012 01:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 899235)
Itselläni Bilteman versio asiasta (saa nauraa) mutta kun sitä ei unohda säätöihin päiväkausiksi, ja pitää puhtaana toimii yllättävän hyvin.

Tämähän (20-210 Nm versio) on Tekniikan Maailman testivoittajakin muutaman vuoden takaa (19/08).

harrim3 20.07.2012 05:24

Muutes...Jos et ite tee remonttia nii kysele tarjousta myös Rantasalmelta, siellä on mies joka on työkseen ruuvannu montavuotta jenkkejä Mikolla ja sitte perusti oman firman.[/QUOTE]


tarkoitat varmaan: http://www.directa.fi/yritykset/6676...to+M.+Auvinen/

tuolta ennemmin kysyisin ku mva huollosta..;)

mikaelt 20.07.2012 08:54

Juurikin sama paikka...aikoinaan veti mukanaan asiakkaita omaan firmaansa, myös minut.
- Ei sen puoleen huonoa ole MVA:sta sanottavaa, ei oo vaan tullu asioitua siellä sen jälkeen kun ns. parasmies lähti. Paras akkutakuu oli -05 MVA:lla, rikkinäisten Delcojen tilalle punaset optimat :D

JJ90 20.07.2012 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 899235)
Siis apteekista ostamaan noin 5millilitran muovimäntäisiä ruiskuja, ja sekatavarakaupasta 3mm sisähalkaisijaltaan olevaa muoviletkua...

Onks tässä joku syvempi tarkoitus, vai ajaako saman asian paineilmapilli ja imupaperipala/kangasrätti. Ku tuntuis vaan koneessa, jossa on 2 kantta, aikaa menevän pultinreikien putsaukseen useamman olutkontin verran ihan tolleen käsipelissä..

Ooppeli 20.07.2012 16:41

Mietinkin kun joku puhu aikoinaan jostain Mikosta Nyt se nimi tulikin täällä esille. Moni on kyl kehunu et taitaa olla asiallinen heppu.

Itsehän toi remontti tulee tehtyä. Jonkun verran pennusta pitäen rakennellut eri koneita ja laitteita. Pitää oppia aina jotain uutta :)

Tällä hetkellä Porschen vaihdelaatikko remontti menossa. Hitsaamalla uutta hammasta.
Ja kyse on sit traktorista vm. 61

Kiitoksia vinkeistä kaikille tasapuolisesti.

Ooppeli 21.07.2012 13:05

1 Liiteet
Ei. Se ei ole venttiilikopan tiiviste.
Yli pursunutta tiivisteainetta kopan sisäpuolelta. :D sikafleks tai jotain muuta vastaavaa.

BryGgi 21.07.2012 17:07

Sitä on ihan reilusti käytetty!!

Itellä jääny semomoinen tyyli jos pitää massalla joku tiiviste korjata, niin sopiva palko ympäri pintoja, kiertäen kaikki putlit yms rinkiin. sitten koppa paikoilleen, kiristys semmoiseen momenttiin etä hiukan pursuaa massaa yli, sitten pari h odottelua ja loppu kiristys. ja PITÄÄ. Suotta märkänä kiriä loppuun kun suorat tasot sylkee kaikki massat muuten pihalle.


Sivu luotu: 15:58 (GMT +2).