![]() |
Range Rover akseli päivityksestä
Elikkä miten kannattaisi alkaa päivittämään orkkis 10 booriset aksulat
24 boorisiksi? itellä ei tuo englanti taitu oikein hyvin niin ei ole oikein saanu tolkkua koko hommaan:confused: taka-akseliin ei minun käsityksen mukaan tarvi vaihtaa muutaku murikka, vetarit ja vetareittein päästä net kiinnikkeet napaan :D etuselta sitten murikka, vetarit ja murrokset. napaa täytyy vissiin sorvata ainaki näin maalaisjärjellä ajateltuna. Ascroftin sivuilta yrittäny kattella jonku näköstä pakettia mutta tuppaa pukkaamaan aika tyyriiksi. Miten onnistuis ns lompakko ystävällisempi ratkasu eli hommais jostaki disco lantikan akseti ja alkais niistä vaihtamaan osasia rankun banjoihin? Mitäs tämmösessä operaatiossa pitäs ottaa huomioon? |
Jos sulla on taakse koko 24uranen murikka eikä vain tasauspyörästö 10uraseen murikkaan niin sen vaihto riittää. Jos vaihdat tasauspyörästön niin muistaakseni poskilaakerit joudut vaihtamaan samalla. Ja lisäksi ei tartte muuta kuin ne vetarit ja vetolaipat.
Itse joskus laskeskelin että ashcroftilta ostettuna tulis pelkät 24uraset vetoakselit murroksineen tulis maksaan noin 800e joten jätin väliin. Yhden kerran olen vakiomurroksen joutunut 34" swamppereilla vaihtamaan ja senkin sain rikki, kun jouduin peruuttamaan renkaat linkussa. Vakiomurros taitaa maksaa alle 20e ja tarvittaessa vaihtaa metsässäkin. Miksi olet akseleita päivittämässä? Tuleeko akseleihin lukot vai erityisen suuret renkaat? |
isohkot renkaat ja lukot molemmat pyöriny mielessä, ja ennekaikkea
Kestävyyttä olen lähössä hakemaan.. Mitäs se meinaa tuolla ascroftin sivuilla tuo jos lukon kans tilaa uuet välitykset Ja sitten se "pegged" tarkottaako tuo että siinä tulis koko murikka? eli jos touhuais discon akselit ja niitten lisäksi lukkomurikat säästäisköhän siinä selvää rahaa :D |
Pegging meinaa lautaspyörän tukemista, jolloin kyllä tulee kaikki romut mukana.
http://www.ashcroft-transmissions.co...d&productId=63 Kaikki alkuperäisosat kun vaihtaa ashcroftin valmisteisiin, niin saattaa jo jotain kestää. Eli ei mitään discoromua kannata hommata. |
Lainaus:
|
Jos en ihan väärin muista, niin Discossa vaihtui 24 boorisiin vm. 94.
Kaitsu |
Ettei olis Rangeen tullut kans samoihin aikoihin? (P38 siis). Classiciinhan tais tulla 24uraset ulkopäät(?) loppuvaiheessa.
Muistan vaan kun itselläni on jotku 30(en muista tarkkaan)uraset ja 24uraset murrokset oli hieman paksummalle vetarille. Tasauspyörästönpää kuitenkin 10uranen kummassakin muistelisin. |
http://www.kamdiffs.com/
Vaikeesti tavotettavissa, mutta tilasin jokunen vuosi sitte tuolta 23/24 booriset eteen ja taakse + murrokset. 1200€ kustansi. Lisäksi täältä myös uudet välitykset jos meinaat isompaa tassua laittaa, kun muutenkin on niin perkuleen harva tuo välitys (5:lla rajoitinta vasten huiput olisivat 320km/h !!!:D:D:D) Ja kestää yhtä hyvin kuin Ashcroftiki... |
Tuli tuossa mieleen jos touhuais discon akselit, niin
passaako net bolt-on rankkuun? |
Discossa (1) ja Classic Rangessa on sama runko ja akselit, tosin vuosimalleissa saattaa olla jotain eroja. Jarruissa ainakin, riippuen onko edessä jäähdytetyt vai umpilevyt > eri jarrusatulat ja onko ABS:lla tai ilman...
Ainakin Classic:iin pitäis mun mielestä käydä kyllä 1 - Discon akselit suoraan. Kaitsu |
Ashcroft Air lockers murikkoineen kaikilla herkuilla (pegged, 4.75 välityksillä, bolt on, 1 584€ kappale, sitten kompura ~200€, venttilit, kytkimet, yms. hilut ~100€.
Sitten akselit taakse OSR 397,96€ Eteen OSF 375€ Murrosnivelet CVE 650,51€ MOD STUB AXLES 168,37€ (ei välttämätön, vanhat voi koneistaa sopiviksi) Laipat 4kpl 5806/M 275,51€ (?parihinta?) + rahti (Itse kasaamalla ja simmirinkuloilla orkkis tuumaisiin periin sovitettuna säästää jonkin verran) http://www.ashcroft-transmissions.co...ewCat&catId=89 Tai Keräilee vaikka Paddockilta edullisimmat 24 pooriset akselit ja murrokset ja sovittelee paikoilleen vaikka vakio nelitappi murikalla ilman lukkoa (tai ashcroftin torsenilla). http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories.html P38 ja Disco 2 on jo erit akselit |
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös.
Lainaus:
Olen tässä useampaankin kertaan yrittäny saada jotain selkoa että miten tekis etuakselille budjettiratkaisuna päivityksen vakio 10spline -> 24spline (+Ashcroft ATB) Tikut: löytyykö jostain roverista vakiona 24/23spline tikkuja vai mennäkö suoraan ashcroft/kam/karpiola linjalle? Murrokset: aeu2522 vai jotain muuta? Nämä olis ainakin budjettiystävälliset. Laipat: näistä ei oo hajuakaan... Mitä eroa on 5806 ja 5806/M laipoilla? Roverfriendsien keskusteluissa oli juttua että nuita laippoja on kahdella hieman eri mitoituksella. Mistä vanhaan rangeen sopivat laipat? Avainväli noissa laipan pulteissa on 9/16" Autonahan tässä tapauksessa on -77 Range Rover mutta tämmöset tiedot varmasti kiinnostavat muitakin vanhojen rovereiden rakentelijoita. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos budjettiratkaisuna haluaa tehdä, niin jättää 10spline romut paikoilleen, näihin osat on halpoja. Tikut: 24/23 ei ole vakiona missään. Murrokset: Yleensä halvalla ei saa hyvää. Mulla meni 2kpl kamin vetareita pilalle kun wanhat vakiomurrokset hajos. Eli 500eur "ylimääräistä" kulua, toki muutaman reissun sai ajella ennenku hajos. Vetolaipat: 5806/M laipoissa on tuumainen pulttijako. Alkuperäisenä ei ole tehty ja periaatteessa tarviit siis tuollaiset. 5806 saa sopimaan pienellä porauksella/koneistuksella, toistaiseksi toiminut metsäkäytössä. 5806/M tyyppisiä saa ashcroftin lisäksi ainakin kamilta, 5806 saa mistä vaan englannin halpahallista. |
Sivu luotu: 04:02 (GMT +2). |