Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Range Rover akseli päivityksestä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99222)

kairala 14.07.2012 21:03

Range Rover akseli päivityksestä
 
Elikkä miten kannattaisi alkaa päivittämään orkkis 10 booriset aksulat
24 boorisiksi?

itellä ei tuo englanti taitu oikein hyvin niin ei ole oikein saanu tolkkua koko hommaan:confused:

taka-akseliin ei minun käsityksen mukaan tarvi vaihtaa muutaku murikka, vetarit ja vetareittein päästä net kiinnikkeet napaan :D

etuselta sitten murikka, vetarit ja murrokset. napaa täytyy vissiin sorvata ainaki näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Ascroftin sivuilta yrittäny kattella jonku näköstä pakettia mutta tuppaa pukkaamaan aika tyyriiksi.
Miten onnistuis ns lompakko ystävällisempi ratkasu eli hommais jostaki disco lantikan akseti ja alkais niistä vaihtamaan osasia rankun banjoihin?

Mitäs tämmösessä operaatiossa pitäs ottaa huomioon?

maddis 14.07.2012 21:21

Jos sulla on taakse koko 24uranen murikka eikä vain tasauspyörästö 10uraseen murikkaan niin sen vaihto riittää. Jos vaihdat tasauspyörästön niin muistaakseni poskilaakerit joudut vaihtamaan samalla. Ja lisäksi ei tartte muuta kuin ne vetarit ja vetolaipat.

Itse joskus laskeskelin että ashcroftilta ostettuna tulis pelkät 24uraset vetoakselit murroksineen tulis maksaan noin 800e joten jätin väliin. Yhden kerran olen vakiomurroksen joutunut 34" swamppereilla vaihtamaan ja senkin sain rikki, kun jouduin peruuttamaan renkaat linkussa. Vakiomurros taitaa maksaa alle 20e ja tarvittaessa vaihtaa metsässäkin.

Miksi olet akseleita päivittämässä? Tuleeko akseleihin lukot vai erityisen suuret renkaat?

kairala 14.07.2012 21:56

isohkot renkaat ja lukot molemmat pyöriny mielessä, ja ennekaikkea
Kestävyyttä olen lähössä hakemaan..

Mitäs se meinaa tuolla ascroftin sivuilla tuo jos lukon kans tilaa uuet välitykset
Ja sitten se "pegged" tarkottaako tuo että siinä tulis koko murikka?

eli jos touhuais discon akselit ja niitten lisäksi lukkomurikat säästäisköhän siinä selvää rahaa :D

baxxter 14.07.2012 22:49

Pegging meinaa lautaspyörän tukemista, jolloin kyllä tulee kaikki romut mukana.
http://www.ashcroft-transmissions.co...d&productId=63

Kaikki alkuperäisosat kun vaihtaa ashcroftin valmisteisiin, niin saattaa jo jotain kestää. Eli ei mitään discoromua kannata hommata.

pjtk 14.07.2012 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kairala (Viesti 897667)
isohkot renkaat ja lukot molemmat pyöriny mielessä, ja ennekaikkea
Kestävyyttä olen lähössä hakemaan..

eli jos touhuais discon akselit ja niitten lisäksi lukkomurikat säästäisköhän siinä selvää rahaa :D

Riippuu Discon iästä mistä aksulat. Alkupään Discoissa samaa tavaraa kuin RRCessä. En kyllä ees muista (enään) missä kohtaa tuli 24 urasta värkkiä. Ite oikasin asiassa ja vaihdoin aikonaan tilalle 30 urasta Jeeppiä. Hyvin kesti 36 rengasta ja pikkusen kiristettyä Rover kasia.

Kaitsu67 15.07.2012 00:17

Jos en ihan väärin muista, niin Discossa vaihtui 24 boorisiin vm. 94.

Kaitsu

maddis 15.07.2012 08:16

Ettei olis Rangeen tullut kans samoihin aikoihin? (P38 siis). Classiciinhan tais tulla 24uraset ulkopäät(?) loppuvaiheessa.

Muistan vaan kun itselläni on jotku 30(en muista tarkkaan)uraset ja 24uraset murrokset oli hieman paksummalle vetarille. Tasauspyörästönpää kuitenkin 10uranen kummassakin muistelisin.

Mikki 15.07.2012 17:12

http://www.kamdiffs.com/

Vaikeesti tavotettavissa, mutta tilasin jokunen vuosi sitte tuolta 23/24 booriset eteen ja taakse + murrokset. 1200€ kustansi.
Lisäksi täältä myös uudet välitykset jos meinaat isompaa tassua laittaa, kun muutenkin on niin perkuleen harva tuo välitys (5:lla rajoitinta vasten huiput olisivat 320km/h !!!:D:D:D)

Ja kestää yhtä hyvin kuin Ashcroftiki...

kairala 18.07.2012 19:57

Tuli tuossa mieleen jos touhuais discon akselit, niin
passaako net bolt-on rankkuun?

Kaitsu67 18.07.2012 21:20

Discossa (1) ja Classic Rangessa on sama runko ja akselit, tosin vuosimalleissa saattaa olla jotain eroja. Jarruissa ainakin, riippuen onko edessä jäähdytetyt vai umpilevyt > eri jarrusatulat ja onko ABS:lla tai ilman...

Ainakin Classic:iin pitäis mun mielestä käydä kyllä 1 - Discon akselit suoraan.

Kaitsu

ZeiZei 18.07.2012 22:06

Ashcroft Air lockers murikkoineen kaikilla herkuilla (pegged, 4.75 välityksillä, bolt on, 1 584€ kappale, sitten kompura ~200€, venttilit, kytkimet, yms. hilut ~100€.

Sitten akselit taakse OSR 397,96€
Eteen OSF 375€
Murrosnivelet CVE 650,51€
MOD STUB AXLES 168,37€ (ei välttämätön, vanhat voi koneistaa sopiviksi)
Laipat 4kpl 5806/M 275,51€ (?parihinta?)

+ rahti

(Itse kasaamalla ja simmirinkuloilla orkkis tuumaisiin periin sovitettuna säästää jonkin verran)

http://www.ashcroft-transmissions.co...ewCat&catId=89

Tai

Keräilee vaikka Paddockilta edullisimmat 24 pooriset akselit ja murrokset ja sovittelee paikoilleen vaikka vakio nelitappi murikalla ilman lukkoa (tai ashcroftin torsenilla).

http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories.html

P38 ja Disco 2 on jo erit akselit

Hencca 13.06.2013 21:54

Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 898917)
Tai

Keräilee vaikka Paddockilta edullisimmat 24 pooriset akselit ja murrokset ja sovittelee paikoilleen vaikka vakio nelitappi murikalla ilman lukkoa (tai ashcroftin torsenilla).


Olen tässä useampaankin kertaan yrittäny saada jotain selkoa että miten tekis etuakselille budjettiratkaisuna päivityksen vakio 10spline -> 24spline (+Ashcroft ATB)

Tikut: löytyykö jostain roverista vakiona 24/23spline tikkuja vai mennäkö suoraan ashcroft/kam/karpiola linjalle?

Murrokset: aeu2522 vai jotain muuta? Nämä olis ainakin budjettiystävälliset.

Laipat: näistä ei oo hajuakaan... Mitä eroa on 5806 ja 5806/M laipoilla? Roverfriendsien keskusteluissa oli juttua että nuita laippoja on kahdella hieman eri mitoituksella. Mistä vanhaan rangeen sopivat laipat? Avainväli noissa laipan pulteissa on 9/16"

Autonahan tässä tapauksessa on -77 Range Rover mutta tämmöset tiedot varmasti kiinnostavat muitakin vanhojen rovereiden rakentelijoita.

Kaitsu67 13.06.2013 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hencca (Viesti 1015289)
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös.




Olen tässä useampaankin kertaan yrittäny saada jotain selkoa että miten tekis etuakselille budjettiratkaisuna päivityksen vakio 10spline -> 24spline (+Ashcroft ATB)

Tikut: löytyykö jostain roverista vakiona 24/23spline tikkuja vai mennäkö suoraan ashcroft/kam/karpiola linjalle?

Murrokset: aeu2522 vai jotain muuta? Nämä olis ainakin budjettiystävälliset.

Laipat: näistä ei oo hajuakaan... Mitä eroa on 5806 ja 5806/M laipoilla? Roverfriendsien keskusteluissa oli juttua että nuita laippoja on kahdella hieman eri mitoituksella. Mistä vanhaan rangeen sopivat laipat? Avainväli noissa laipan pulteissa on 9/16"

Autonahan tässä tapauksessa on -77 Range Rover mutta tämmöset tiedot varmasti kiinnostavat muitakin vanhojen rovereiden rakentelijoita.

Disco I:ssä on 94 lähtien (300 TDi) 24 spline vetarit, muutoin samat Rover-akselit kuin Classicissa. Eli perät vaihtamalla ja vetarit onnistuu päivitys tai sitten vaihtaa koko akselit. Eli budjettiratkaisuna tollanen vois olla yks vaihtoehto jostain purkudiscosta....siis muutos tohon 24 splineen

maddis 14.06.2013 06:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hencca (Viesti 1015289)
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös.
Laipat: näistä ei oo hajuakaan... Mitä eroa on 5806 ja 5806/M laipoilla? Roverfriendsien keskusteluissa oli juttua että nuita laippoja on kahdella hieman eri mitoituksella. Mistä vanhaan rangeen sopivat laipat? Avainväli noissa laipan pulteissa on 9/16"

Itse tilasin omaan Rangeen juurikin nuo 5806/M laipat. Pultit navassa on tuumaset. Sopi ainakin omaan -88 Rangeen. Sen verran tarkka sovitus oli, että jouduin koneistamaan kauluksesta muutaman kympin pois että meni napaan, mutta ompahan sitten tukevasti paikallaan.

baxxter 14.06.2013 06:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1015300)
Disco I:ssä on 94 lähtien (300 TDi) 24 spline vetarit, muutoin samat Rover-akselit kuin Classicissa. Eli perät vaihtamalla ja vetarit onnistuu päivitys tai sitten vaihtaa koko akselit. Eli budjettiratkaisuna tollanen vois olla yks vaihtoehto jostain purkudiscosta....siis muutos tohon 24 splineen

Vanhaan rangeen jos meinaa laittaa koko akselia, niin edessä pitkittäistukivarsien korvakkeet on erilaiset molemmissa päissä eikä saa järkevästi sovitettua. Taakse kannattaa olla koko akseli, kun pitää vaihtaa melkeen kaikki muut paitsi akseliputki, pelkkä murikka & vetarit ei riitä (kun uudemman discon osista on kyse)

Jos budjettiratkaisuna haluaa tehdä, niin jättää 10spline romut paikoilleen, näihin osat on halpoja.
Tikut: 24/23 ei ole vakiona missään.
Murrokset: Yleensä halvalla ei saa hyvää. Mulla meni 2kpl kamin vetareita pilalle kun wanhat vakiomurrokset hajos. Eli 500eur "ylimääräistä" kulua, toki muutaman reissun sai ajella ennenku hajos.
Vetolaipat: 5806/M laipoissa on tuumainen pulttijako. Alkuperäisenä ei ole tehty ja periaatteessa tarviit siis tuollaiset. 5806 saa sopimaan pienellä porauksella/koneistuksella, toistaiseksi toiminut metsäkäytössä. 5806/M tyyppisiä saa ashcroftin lisäksi ainakin kamilta, 5806 saa mistä vaan englannin halpahallista.


Sivu luotu: 04:02 (GMT +2).