Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jimnystä M1G? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99112)

Palex 11.07.2012 14:48

Jimnystä M1G?
 
Tulipas tuossa käytettyä jimnyä ekaa kertaa leimalla, ja kinasteltiin siinä samalla vähän katsastusmiehen kanssa tuosta G:n puuttumisesta M1 ajoneuvoluokituksen perästä. Ukko sanoi että onnistuu muuttaa, kunhan vain saa suzukilta tarvittavan dokumentin muutoskelpoisuudesta, mutta aikani kinasteltuamme ainoaksi kynnykseksi muodostui tuo kolmenkymmenen asteen mäennousukyvyn toteaminen, koska kaikki muut pykälät täyttyvät mittanauhan kanssa konttorilla kyllä.

Joten milläs tämä seikka todistetaan niille? Voiko maahantuojalta tai jostain saada todistuksen tuosta nousukyvystä?

Ehdotin kyllä että mennään porukalla 30 asteen nousua mettään kokeilemaan, mutta ei niitä huvittanut lähteä!:D

Bj Andy 11.07.2012 17:37

Eikös se mäenousukyky kerrota ohjekirjasa???

Lonely Rider 11.07.2012 18:59

En tiedä mitä muutokseen vaaditaan, mutta mun Jimny vm 2006 on M1G. Veikkaisin että se on ollu sitä aina, edellisen eli ensimmäisen käyttäjän jäljiltä se oli niin priima kunnossa että tuskin oli ollu tarvetta M1G:lle erikseen muuttaa.

Eli sitä vaan meinasin sanoa että kyllä sen muutoksen on jollain konstilla onnistuttava.

Palex 11.07.2012 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 896789)
Eikös se mäenousukyky kerrota ohjekirjasa???

Sitäkin siinä leiman saannin jälkeen tuli vielä pikaisesti konttorin pihassa selailtua, mutta ei ainakaan osunut silmään...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lonely Rider (Viesti 896817)
En tiedä mitä muutokseen vaaditaan, mutta mun Jimny vm 2006 on M1G. Veikkaisin että se on ollu sitä aina, edellisen eli ensimmäisen käyttäjän jäljiltä se oli niin priima kunnossa että tuskin oli ollu tarvetta M1G:lle erikseen muuttaa.

Eli sitä vaan meinasin sanoa että kyllä sen muutoksen on jollain konstilla onnistuttava.

Katseli se inssi sieltä koneeltaankin että Jimnyjä ei muka olisi maastohenkilöautona ollenkaan (vaikka tiesin kyllä sellaisia olevan). Tosin oma auto on '00, joten oisko tuo tuoreempi mallisto sitten automaattisesti G-luokitettu.

Mutta joo, kyllä se G sinne papereihin ensi leimalla tulee jollain konstilla, se on varma!:D

Nyt en jaksanut sen kummemmin alkaa asiasta vääntämään, kun ei toistaiseksi vakion auton kanssa ollut vielä tarvetta sillä G:llä...

MOGGI 11.07.2012 20:41

Oma -03 ja M1G

toyota4x4 11.07.2012 20:54

lähestymiskulma on vähintään 25°
jättökulma on vähintään 20°
ylityskulma on vähintään 20°
maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm
maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm
maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.

"Maasturit on jaoteltu siten, että maasturien joukossa ovat ne, joiden ajoneuvoluokka on M1G eli maastohenkilöauto. Lelut eli maasturien näköiset ovat omiensa eli tavallisten henkilöautojen joukossa.

Kieltämättä tämä homma hieman ontuu siinä mielessä, että kaikille ei valmistaja ole hakenut tuota M1G-luokitusta. Esimerkiksi edellisen Honda CR-V:n bensamallin ajoneuvoluokka oli M1G mutta dieselin M1. Ehkä tuo maasturien oma luokka olisi syytä kokonaan lopettaa juuri tuosta syystä."

-MaTTi- 11.07.2012 20:59

Esim. Rav4:t (2-koppanen) 215/70R16 renkailla M1G, mutta 235/60R16 renkailla (sis. astinlaudat) M1. Eli joku kulmahomma voi olla ihan pelkästään varustetasosta kiinni.

En muista Jimnyä, luulisin et kaikkien pitäis olla M1G, saman näköisiähän ne on ja samoilla renkailla kaikki.

toyota4x4 11.07.2012 21:29

mites muuten toi tasaus pyörästön lukko? milläs kepuli-huijaus konstilla on land roverit jeepit sun muut saatu maastoautoiksi?
6 §

Maastoautot

1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:

a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;

b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;

korbimotors 11.07.2012 21:30

mulla on itsellä -92 vitara ja näytti olevan otteessa M1G
Mut asiaan mitä lähdin kysymään:
mitä tuosta G merkistä tuossa lopussa on hyötyä?
siis mitä saa tehdä esim. M1 luokkaselle ja mitä taas M1G??

Comax 11.07.2012 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 896902)
mites muuten toi tasaus pyörästön lukko? milläs kepuli-huijaus konstilla on land roverit jeepit sun muut saatu maastoautoiksi?

Kysyin samaa asiaa täällä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98225

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Niin, siis kun on osa-aikainen kytkettävä nelikko ilman keskitasauspyörästöä niin sillon se katsotaan olevan lukittava, ei tarvii mitään varsinaista lukkoa, ei edes mitään kitkalukkoa taka-akselille. Kulmavaatimukset ja maavaravaatimus pitää toki täyttyä.


Palex 11.07.2012 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 896906)
mulla on itsellä -92 vitara ja näytti olevan otteessa M1G
Mut asiaan mitä lähdin kysymään:
mitä tuosta G merkistä tuossa lopussa on hyötyä?
siis mitä saa tehdä esim. M1 luokkaselle ja mitä taas M1G??

Maastohenkilöautoa(M1G) saa korottaa enemmän kuin henkilöautoa(M1). Se siinä tärkein taitaa olla.

toyota4x4 11.07.2012 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Comax (Viesti 896914)

just sitä olen ittekin ihmetelly ,no kerrankin lakia ei ole luettu niin kuin on kirjoitettu.
vaikka olis aikoinaan saanu tuoda vain kytkettävillä akseleiden-tasaupyörästöllä olevia malleja enemmän.

korbimotors 11.07.2012 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 896921)
Maastohenkilöautoa(M1G) saa korottaa enemmän kuin henkilöautoa(M1). Se siinä tärkein taitaa olla.

korinkorotusta ei kuitenkaan saa tehdä vaikka olis kuinka M1G merkintä jos omamassa on alle 1500kg,eikö se näin menny??

Itsekki olisin vielä korilta nostanu tuota vitaraa tuon 3" lisäksi mut ei kuulemma tuu leimaa jos rungolta menee nostelemaan tuota koppaa.

Heguli 12.07.2012 06:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 896929)
korinkorotusta ei kuitenkaan saa tehdä vaikka olis kuinka M1G merkintä jos omamassa on alle 1500kg,eikö se näin menny??

Tätä lainlaatija on varmaankin hakenut mutta itse laissa sanotaan, että korin korotus on sallittua kun auton omamassa on yli 1500 kg. Missään ei käsittääkseni kielletä kevyempien autojen korottelua :p

Mutta joo, eiköhän se näiden kevyiden autojen osalta ole kiellettyä korottaa koppaa.

korbimotors 12.07.2012 10:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 896921)
Maastohenkilöautoa(M1G) saa korottaa enemmän kuin henkilöautoa(M1). Se siinä tärkein taitaa olla.

tuossa vitaran otteessa lukee että M1G/henkilöauto ???
eli kumpi lie sitten onkaan...

wikke 12.07.2012 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 897031)
tuossa vitaran otteessa lukee että M1G/henkilöauto ???
eli kumpi lie sitten onkaan...

Niin meilläkin Jimnyssä.

mikaelt 13.07.2012 01:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 897053)
Niin meilläkin Jimnyssä.

Sehän tarkoittaa sitä että se on maastoHENKILÖauto, eikä esim maastoPAKETTIauto...olikos se nyt niin?!

Heguli 13.07.2012 05:44

M1 henkilöautot
M1G maastohenkilöautot
N1 pakettiautot
N1G maastopakettiautot

-MaTTi- 13.07.2012 16:41

Näyttää olevan Trafin tyyppitiedoissa kaikki 2002:sta vanhemmat pelkkiä M1:siä. Uudemmat kaikki M1G. Syytä en tiedä.

Palex 13.07.2012 16:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 897378)
Näyttää olevan Trafin tyyppitiedoissa kaikki 2002:sta vanhemmat pelkkiä M1:siä. Uudemmat kaikki M1G. Syytä en tiedä.

Syy jääköön hämärän peittoon, mutta voinko mennä seuraavalla kerralla leimalle ilman mitään todistuksia mäennousukyvystä, ja vedota tuohon että uudemmistakin täysin vastaavista autoista tuo G löytyy?

Vai joudunko jonkun tyhjänpäiväisen todistuksen hommaamaan jostain?

JiiTeePee 03.10.2014 13:54

Nostellaas vähän vanhaa aihetta pöydälle... Eli onko kukaan Jimnyn omistaja onnistunut tuossa M1 --> M1G muutoksessa? Itsellä -98 M1 Jimny, jota ois tarkoitus ruveta korottamaan OME:n +40mm sarjalla ja hyllyssä ois vielä lisäks +25mm spacerit jousien yläpäähän. Taitaa vaan tulla konttorilla sanomista jos nuo spaceritkin sinne lyö ilman tota maagista G:tä otteessa :(

Palex 03.10.2014 14:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiTeePee (Viesti 1165516)
Nostellaas vähän vanhaa aihetta pöydälle... Eli onko kukaan Jimnyn omistaja onnistunut tuossa M1 --> M1G muutoksessa? Itsellä -98 M1 Jimny, jota ois tarkoitus ruveta korottamaan OME:n +40mm sarjalla ja hyllyssä ois vielä lisäks +25mm spacerit jousien yläpäähän. Taitaa vaan tulla konttorilla sanomista jos nuo spaceritkin sinne lyö ilman tota maagista G:tä otteessa :(

Kyllä tuohon hommaan saa vastaavuustodistuksen yhdellä puhelisoitolla tai emaililla tuonne Suzuki Motor Finlandiin, ja kysyy Keskisen Paulia, joka kyllä lapun varmasti järjestää.:)

Velimiehellä on myöskin '98 mallinen Jimny, ja se on M1G ainakin...

sos 03.10.2014 14:24

trafin mukaan ei riittäny jakolaatikossa oleva lukko ja muutenki ku ihmettelette samaa ku minäkin enne, että miten on m1g autoja ilman lukkoja, ni tuo lukkovaatimus on tullu joskus 2000 luvulla muistaakseni vasta
edit muistin väärin eli lukkopakko tullu voimaan 01.07.1993

Viipo 04.10.2014 00:05

Olikos vuonna -90 mitä vaatimuksia, että auton sai tuotua alennetun autoveron maasturina... Ite ostin tossa joku aika sitten lähinnä varaosiksi 4x4 Chevy Astron. Otteen mukaan se on 8 hengen maastohenkilöauto! (Ajoneuvoluokka: MUU : maastohenkilöauto)
Hassu maasturi, kun ei meinaa edes tavallinen hallitunkki mahtua helman alle.

Timo_L 04.10.2014 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1165521)
trafin mukaan ei riittäny jakolaatikossa oleva lukko ja muutenki ku ihmettelette samaa ku minäkin enne, että miten on m1g autoja ilman lukkoja, ni tuo lukkovaatimus on tullu joskus 2000 luvulla muistaakseni vasta
edit muistin väärin eli lukkopakko tullu voimaan 01.07.1993

Tainnut Trafin heppu puhua läpiä päähänsä, koska onhan noita Jeeppejä sun muita maastokikottimia M1G- autoina vaikka kuinka ja paljon ilman kytkettäviä lukkoja tai kitkaa takana/ edessä, 80- luvun vehkeistä 2000- luvulle..

Mitä tulee noihin lukkovaatimuksiin, jos pitäisi olla edessä ja/tai takana kytkettävä tehdasasenteinen lukko, niin aika vähissä olisi M1G- luokan autot Suomessa.


Sivu luotu: 05:37 (GMT +2).