Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Laturin tunnistusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98860)

Heguli 03.07.2012 11:25

Laturin tunnistusta
 
Tuollainen löytyy Suikan nokkapellin alta. Kooltaan arviolta 60 amppeerinen, noin suunnilleen. Tämän on siis edellinen omistaja tuonne asentanut ja nyt pitäisi saada selville laturin tyyppi / malli. Mitään tarroja, merkintöjä, tyyppikoodeja, stanssauksia tai muutakaan tuosta ei löydy. Ja mitä ilmeisimmän tämä on ulkoisella jännitteensäätäjällä.

Tunnistaisiko joku laturin näiden kuvien pohjalta:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108475




http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108473

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108472

Niin ja kiilahihnapyörä on tässä hieman leveämpi kuin pikkulohkon suikassa, kulunut vakiomallinen laturin hihna pohjaa hihnapyörän pohjaan (näkyy jo kuvastakin).

moggirange 03.07.2012 18:09

Näyttää erehdyttävästi Lucakselta tai sen halpakopiolta:D

luke_L 03.07.2012 19:32

oisko traktorin yleismallin laturi.

hiluvitkutin 03.07.2012 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luke_L (Viesti 894690)
oisko traktorin yleismallin laturi.

Se tai olikohan fordissa esim sierrassakin tuon näköinen.

mikkocap 03.07.2012 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 894658)
Näyttää erehdyttävästi Lucakselta tai sen halpakopiolta:D

sama tuli itselläkin ekana mieleen

-Jarkko- 03.07.2012 22:51

Tommottinen löytyi: http://www.ikh.fi/LATURI_VAIHTOV_FORD_18_ACR_UUSI
Ainakin samannäköiset liittimet.:rolleyes:

Repro 04.07.2012 01:17

Vaikuttaa erehdyttävättömästi vaihtovirtalaturilta.

Heguli 04.07.2012 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 894768)
Tommottinen löytyi: http://www.ikh.fi/LATURI_VAIHTOV_FORD_18_ACR_UUSI
Ainakin samannäköiset liittimet.:rolleyes:

Voihan kääk, mulla on voortin osia autossa :p:p

Mutta ihan samalta näyttää, kiitosta vaan linkistä. Ja onkin näemmä vaan 45 A kokoinen, luulin isommaksi. Tässä on näemmä jännitteen säädin, jaahas. Autossa on aina ollut sellainen ominaisuus, että käynnistyksen jälkeen latausvalo palaa eikä laturi lataa (mitattu). Kun nostaa kierrokset hetkellisesti jonnekin 4000 rpm tuntumaan niin latausvalo sammuu, joku rele naksahtaa jossain ja laturi alkaa lataamaan n. 14,4 V tyhjäkäynnillä. Kierroksilla nousee jonnekin 14,6 volttiin. Ja lataus siis toimii tuon kierrosten lisäyksen jälkeen ihan normaalisti.

Mutta pitää tuo laturi uusia, on sen verran edullinen kapistus. Kuuluu meinaan pientä rahinaa sisältä, olisko paskaa täynnä, laakerit sökönä, hiilet loppu, ei ole ehtinyt availla.

HRD 04.07.2012 10:40

Laturi ei saa herätevirtaa, jos pitää antaa kierroksia, että herää.
Hiukan ku laitat lisää euroja likoon, ni saat bilipaliteemasta 100 ämpärisen bossi kopion. Tosin eihän se suoraan taida sopia korviin.

Heguli 04.07.2012 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 894838)
Laturi ei saa herätevirtaa, jos pitää antaa kierroksia, että herää.
Hiukan ku laitat lisää euroja likoon, ni saat bilipaliteemasta 100 ämpärisen bossi kopion. Tosin eihän se suoraan taida sopia korviin.

Tarvii tutkia tuota herätevirran syöttöä. Jotenkin omituista, että se alkaisi tulla kunnolla vasta kierrosten myötä :confused: Mutta sähkö on ihmeellinen asia.

Saisihan tuo laturi isompi olla, vaikka suoranaista sähköpulaa ei vielä ole tullut vastaan. Tarvii kesälomien jälkeen perehtyä asiaan tarkemmin.

BJ-40/76 05.07.2012 00:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 894838)
Laturi ei saa herätevirtaa, jos pitää antaa kierroksia, että herää.
Hiukan ku laitat lisää euroja likoon, ni saat bilipaliteemasta 100 ämpärisen bossi kopion. Tosin eihän se suoraan taida sopia korviin.

siis tuo herätevirta tulee nimenomaan latauksen merkkivalon kautta.

Ja se, että ei herää ennen kuin saa pikkusen kierroksia, on ominaisuus, ei vika!

Mutta Minun mielestä Luukas on parempi jossakin historiallisissa hommissa, kuin autosähköissä!

Mulla oli kerran luukaksen 17acr? ja se oli erittäin huono laturi, latasi huonosti pienillä kierroksilla, ja tuo pistokeliitäntä on suorastaan per....stä.

-> osta romulasta aito ulkoisella tuulettimella olleva Bosch, ja tarkista laakerit, kollektori ja hiilet, niin saat hyvän, lujan ja edullisen laturin.

Ja sitten välitykset sellaiseksi, että laturi pyörii maksimissaan suuruusluokkaa 15 tuhatta kiekkaa minuutissa.
(itse olen pyörittänyt hetkellisesti yli 20 000 rpm 90 ja 115 Ampperisia:o)

Jappi 07.07.2012 01:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 895027)
siis tuo herätevirta tulee nimenomaan latauksen merkkivalon kautta.

Ei pidä paikkaansa japseissa, ainakaan kaikissa uudemmissa (+80vm...).

HartSan 07.07.2012 08:00

Ei liity enää otsikkoon, mutta kommentoin tuota toimintaa. Syynä varmaan tässä tapauksessa siihen heräämiseen on tuo hihnapyörien koko. Siihen mihin tuo laturi alunalkaen tarkoitettu on aivan erilainen välitys hihnalla kuin tuossa kombinaatiossa.
Näin kävi aikoinaan itselleni kun hankin vastaavan laturin kun alkuperäinen ja joutui käyttämään kierroksia ennen kuin alkoi lataamaan. Tarkemmissa tutkimuksissa mastassa ja mitsussa oli muuten samanlaiset laturit, mutta mastassa välitetty huomattavasti nopeammaksi.

BJ-40/76 09.07.2012 10:38

Nimen omaan tarkoitin tuota topiikin alaittajan laturia
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 895534)
Ei pidä paikkaansa japseissa, ainakaan kaikissa uudemmissa (+80vm...).

Juu, ei pidäkkään, muttu tuossa nyt kyseessä olleessa luukaksessa/sen kopiossa pitää, samaten kuin noissa vanhoissa bosseissa (suurimmassa osassa esim. 80 lukolaisissa ulkoisella tuulettimella olevissa)

siis jos tuo on tuo ACR sarjan luukas


Sivu luotu: 04:20 (GMT +2).