Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hodarin panhard tankojen laskeminen!! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98633)

_jOhE_ 26.06.2012 21:27

hodarin panhard tankojen laskeminen!!
 
1 Liiteet
Kyse olis panhard tankojen laskusta.. elikkäs tanko käsittääkseni sais olla mahdollisimman vaakatasossa? vai hieman vinossa? korotus kyseisessä autossa 2" jousilla.

liitetiedostossa kuva taka tangosta..

pee 26.06.2012 22:34

eipä oo syytä huoleen 2" koroilla

sitten kun korotus alkaa viemään akselit pois linjasta toisiinsa nähden, on syytä miettiä asiaa, ja silloinkin pohtisin panhardin pituuden muuttamista

ei tarvii olla vaakatasossa, ainoa minkä kanssa olis hyvä olla samansuuntainen on ohjausvarsi, ja sitäkään ongelmaa et saa aikaiseks kovin helposti


ajoa vaan...

Timo_L 26.06.2012 22:54

Sanotaanko näin että olisi teoriassa hyvä olla mahdollisimman vaakatasossa (kuten ohjauksen välivarrenkin), mutta ei tuo kulma vielä käytännössä haittaa yhtään mitään. Eikä välttämättä aika paljon reilumpikaan.

Kuten todettiin, pääasia on että ohjauksen välivarsi (simpukalta kääntöpäälle menevä) on mahdollisimman tarkkaan samassa kulmassa etupanhardin kanssa.

BJ-40/76 27.06.2012 19:07

edessä pitää olla raidetangon suuntainen, ja takana suurinpiirtein vaakatasossa.

Takaa voi itse modata korvakoiden paikkaa, mutta edessä kannattaa olla pikkasen varovaisempi; jos panhardi ja simpukalta lähtevä tanko pahasti eri kulmassa, niin eturenkaat alkaa ohjata joustoliikkeen mukaan.

ja takapanhardissa tuo 2" ei kuulosta yhtä-äkkiä paljolta.....

-MaTTi- 27.06.2012 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 893136)
ja takapanhardissa tuo 2" ei kuulosta yhtä-äkkiä paljolta.....

Ajamallahan sen tietää, jos heilauttaa persettä isommissa heitoissa sivuttain niin silloin vois olla paikallaan tehdä/ostaa pudotuspalikka rungon päähän.

Eipä tuosta tietenkään mitään haittaa olisi nytkään, päinvastoin, mutta akuutti tarve alkaa tulla vasta n. 4" korotuksella.

http://man-a-fre.com/pa/pictures/rrpanhardbrcket.jpg

Timo_L 27.06.2012 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 893136)
edessä pitää olla raidetangon suuntainen, ja takana suurinpiirtein vaakatasossa. Takaa voi itse modata korvakoiden paikkaa, mutta edessä kannattaa olla pikkasen varovaisempi; jos panhardi ja simpukalta lähtevä tanko pahasti eri kulmassa, niin eturenkaat alkaa ohjata joustoliikkeen mukaan.

No ei raidetangon kanssa samansuuntainen, vaan välivarren ;)

Edessäkin voi - ja pitääkin - muokata korvakoiden paikkoja, jos tilanne niin vaatii. Mitä vinommassa panhardi niin alkaa alusta "nuljuamaan" enemmän, siitähän sen huomaa kuten Mattikin totesi.

_jOhE_ 27.06.2012 22:03

juu kyllä se on kohtuu mielenkiintoinen ajettava juurikin mutkissa kun on kuoppia nii tuntuu että vetelee miten sattuu..pitää modata ja testata että paraneeko yhtään...

Timo_L 27.06.2012 22:31

Niin siis jos ohjaus vetelee niin kato ne etupään panhardin ja välivarren väliset kulmat. Tuo takapää enempi vain vähän nuljauttaa koria montuissa jos on liian vinossa, mutta jos edessä on panhardin ja välivarren kulmat erilaiset niin bumpsteeriä voi tulla paljonkin -> huomaa nimensä mukaisesti ohjauksessa, auton kiemurteluna monttuihin ajaessa ja saattaa myös lyödä vähän käsille sopivaan terävään monttuun ajaessa.

farmari 28.06.2012 03:12

Ja puslien kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota.

BJ-40/76 28.06.2012 19:33

Tarkoitin juurikin simpukalta lähtevää tankoa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _jOhE_ (Viesti 893211)
juu kyllä se on kohtuu mielenkiintoinen ajettava juurikin mutkissa kun on kuoppia nii tuntuu että vetelee miten sattuu..pitää modata ja testata että paraneeko yhtään...

Siis 2" korotus, ja oliko vielä muuta?

Tuo tempoilu kuoppaisessa kurvissa;
minun mielipide asiasta:
seuraavat asiat edesauttaa levottomuutta;
-olkatapin takakallistus olematon/liian pieni (caster puslakitti olisi tarpeen heti, kun korotetaan yhtään)
-alkuperäistä enemmän ulospäin levittävät vanteet
-paska ohjausiskari
-väljät puslat jakareissa/panhardissa
-hakkaantuneet olka-akselin laakerit
-renkaat epätasapainossa/jopa kierot vanteet?

Tuo hdj-80 etupää toimii jo alunperin olemattomalla olkatapin takakallistuksella, ja kun joka paikka pikkasen väljyy niin ohjauksesta tulee levoton.
Mulla itsellä hdj:ssa kaikki ylläolevat käytön jäljet, Mutta olkatapin takakallistus on alkuperäistä suurempi, ja huomattavan hyvä ajaa.

tuon olkatapin takakallistuksen suuruusluokan voi arvailla siitä, kuinka ärhäkästi ohjaus palauttaa vapaalla rullatessa kurvista ulos, toki pitäisi varmaan olla äkkinäiselle vertailukohde...
-> siis jos ei palauta kohtuu ripeästi, niin silloin olkatapin takakallistus pieni, toki esim. ohjausiskarin kunto vaikuttaa paljon...

Noiden panhardien osuutta asiaan on helpointa tutkia esim. korotetuissa suojateiden korokkeissa: jos suoraa ajaessa menee suhteellisen kivuttomasti, niin panhardien geometria ok.

tuon takapanhardin muutaman sentin kallistus tekee aikaan sen, että kun ajat heiton yli, niin taka-akseli siirtyy sivuttain pikkuisen, ja sitä ei juurikaan huomaa; nuo säädettävät panhardit ovat käsittääkseni sitä varten, että kun auto seisoo, niin molemmat pyörät pysyy levikkeen sisällä?

Jani E 28.06.2012 19:50

kannattaa kyllä laittaa eteen casterin korjaus puslat. tulee meinaan huomattavan vakaampi ajaa... sitten jos vie haittaa niin miettii noita panhardeja. itte ajattelin kokeilla pudottaa panhardin kiinnikkeitä pari tuumaa, kun on sellainen vaiva, että puoltaa aavistuksen oikeelle, eri renkaillakin...

jolokkana 15.09.2012 18:19

lainataanpas tätä ketjua rj70
 
1 Liiteet
näkeekö tästä kuvasta onko noissa kulmissa syy miksi rj70 on niin pirun hankala ajettava.ostin auton joku aika sitten ja siinä on edessä 4" dopinson korotus iskarit/jouset ja takana vanhemmat 3".Laitoin siihen heti eka viikolla nuo omen casterin korjauspuslat auttoivat ehkä vähän,vai onko se niin ettei tuo 2 asteen korjaus riitä tuolle korotukselle?.Auto yrittää aina yleensä kuopan jälkeen noustessa hyökkäillä vastaantulevien puolelle.Mitä muut tuommoisilla korotuksilla on cruisereilleen tehnyt,että niillä ois kohtuu hyvä ajaa.Pakko kysellä kun ei tuota tietoa ole ja kaikki jutut rj/lj:ä mitä olen löytänyt olen lukenut, mutten valaistunut ;). Ohjeita otetaan kiitollisina vastaan:o

Sami89 15.09.2012 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jolokkana (Viesti 916016)
näkeekö tästä kuvasta onko noissa kulmissa syy miksi rj70 on niin pirun hankala ajettava.ostin auton joku aika sitten ja siinä on edessä 4" dopinson korotus iskarit/jouset ja takana vanhemmat 3".Laitoin siihen heti eka viikolla nuo omen casterin korjauspuslat auttoivat ehkä vähän,vai onko se niin ettei tuo 2 asteen korjaus riitä tuolle korotukselle?.Auto yrittää aina yleensä kuopan jälkeen noustessa hyökkäillä vastaantulevien puolelle.Mitä muut tuommoisilla korotuksilla on cruisereilleen tehnyt,että niillä ois kohtuu hyvä ajaa.Pakko kysellä kun ei tuota tietoa ole ja kaikki jutut rj/lj:ä mitä olen löytänyt olen lukenut, mutten valaistunut ;). Ohjeita otetaan kiitollisina vastaan:o


Mä mistään mitään tiedä mutta panhardin korin puolen päätä ku laskis jonkuu verran alemmas ni vois vaikka rauhottua..:)

Bj Andy 15.09.2012 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jolokkana (Viesti 916016)
näkeekö tästä kuvasta onko noissa kulmissa syy miksi rj70 on niin pirun hankala ajettava.ostin auton joku aika sitten ja siinä on edessä 4" dopinson korotus iskarit/jouset ja takana vanhemmat 3".Laitoin siihen heti eka viikolla nuo omen casterin korjauspuslat auttoivat ehkä vähän,vai onko se niin ettei tuo 2 asteen korjaus riitä tuolle korotukselle?.Auto yrittää aina yleensä kuopan jälkeen noustessa hyökkäillä vastaantulevien puolelle.Mitä muut tuommoisilla korotuksilla on cruisereilleen tehnyt,että niillä ois kohtuu hyvä ajaa.Pakko kysellä kun ei tuota tietoa ole ja kaikki jutut rj/lj:ä mitä olen löytänyt olen lukenut, mutten valaistunut ;). Ohjeita otetaan kiitollisina vastaan:o

En oo noilla jakari vehkeillä juurikaan ajanu mutta ei tuo panhardi näytä vielä kriittiseltä.

Käytä tuo laite nelipyörä suuntauksessa niin sieltä tulee paljon tietoa.

-MaTTi- 15.09.2012 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 916137)
Käytä tuo laite nelipyörä suuntauksessa niin sieltä tulee paljon tietoa.

Ja vaihda alle maantieajoon tarkoitetut renkaat niin saattaa meno parantua yllättävästi. :D

pee 15.09.2012 21:54

panhardin pituutta säätämällä vois saada renkaat samoille urille...

miltäs se etupää näyttää ?

-MaTTi- 15.09.2012 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 916167)
miltäs se etupää näyttää ?

Siis varmaankin takapää. Eestähän tuo kuva jo on.

jolokkana 15.09.2012 23:07

"Ja vaihda alle maantieajoon tarkoitetut renkaat niin saattaa meno parantua yllättävästi. "

tuo on asialistalla seuraavana tarjoukset jo kyselty:)

kuva on etupäästä ja noita säädettäviä panhardeja katselin,mutta ovat suomessa aika kalliita(n.400 euroa):eek: varsinkaan kun ei tiedä poistuuko ongelma kokonaan semmoisella,joten täytyy varmaan kokeilla tuota korvakon tiputtamista ja suuntauksessa käyttöä.

-MaTTi- 15.09.2012 23:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jolokkana (Viesti 916199)
kuva on etupäästä ja noita säädettäviä panhardeja katselin,mutta ovat suomessa aika kalliita(n.400 euroa):eek: varsinkaan kun ei tiedä poistuuko ongelma kokonaan semmoisella,joten täytyy varmaan kokeilla tuota korvakon tiputtamista ja suuntauksessa käyttöä.

En oikein usko että panhardin pituus tai korvakon laskeminen ratkaisisi mitään, sen verran nätissä kulmassa menee vielä tuolla korotuksella.

Kaippa oot panhardin puslat ja kiinnitykset yleensä tsekannu ettei lenua sivusuunnassa. Kaveri kääntelemään rattia ja kato liikkuuko auto akselin päällä vai kääntyykö renkaat. :D Takaa myös kunnolla sivuttain rynkyttäen.

baxxter 16.09.2012 00:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 916211)
Kaippa oot panhardin puslat ja kiinnitykset yleensä tsekannu ettei lenua sivusuunnassa. Kaveri kääntelemään rattia ja kato liikkuuko auto akselin päällä vai kääntyykö renkaat. :D Takaa myös kunnolla sivuttain rynkyttäen.

Ja vielä silmäilee tuon kääntövarren johon ohjausvarsi tulee kiinni. Ei näytä alkuperäiseltä joten voi olla löysällä tai vääränlainen tai jotain...
Katurenkailla tosiaan hyvä aloittaa testailu että onko se edes oikeasti huono :)

rymy 16.09.2012 17:12

itellä edessä 4tuuma ja takana 3tuuman ja eikä vinksota akselit eri linjassa eikä syö rankaita..

Erion 17.09.2012 11:40

Mistä tuollaisia palikoita voisi löytää minkä kuvan matti laittoi? Tulisi lj70seen. Kannattaako tehdä itse vai ostaa valmiina. En osannut netistä löytää tuollaisia vaikka oikein yritin.

pee 17.09.2012 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 916195)
Siis varmaankin takapää. Eestähän tuo kuva jo on.


no niin - niin no :o

siis takapää ...

BJ-40/76 20.09.2012 11:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jolokkana (Viesti 916016)
näkeekö tästä kuvasta onko noissa kulmissa syy miksi rj70 on niin pirun hankala ajettava.ostin auton joku aika sitten ja siinä on edessä 4" dopinson korotus iskarit/jouset ja takana vanhemmat 3".Laitoin siihen heti eka viikolla nuo omen casterin korjauspuslat auttoivat ehkä vähän,vai onko se niin ettei tuo 2 asteen korjaus riitä tuolle korotukselle?.Auto yrittää aina yleensä kuopan jälkeen noustessa hyökkäillä vastaantulevien puolelle.Mitä muut tuommoisilla korotuksilla on cruisereilleen tehnyt,että niillä ois kohtuu hyvä ajaa.Pakko kysellä kun ei tuota tietoa ole ja kaikki jutut rj/lj:ä mitä olen löytänyt olen lukenut, mutten valaistunut ;). Ohjeita otetaan kiitollisina vastaan:o

En viitsi alkaa mittaamaan ja laskemaan kun lähtötietoja ei ole:, mutta:

Jos silmämääräisesti katsotaan: panhardi laskee 80 matkalla 10 cm, ja simpukalta tuleva varsi pysyy käytännössä suorassa.

-> jo pelkästään tuo 10cm sisäänjousto siistää akselia noin 7mm sivuttain josta johtuu että renkaat kääntyy, mutta paljonko?
jos olka-akseli on 15 cm pitkä, niin taitaa tulla noin 2 astetta? eli 1/20 maksimikäännöstä? siis keskitiellepäin.

Ja sitten tuon sisäänjouston jälkeen tulee se ulosjousto: kun lähtötilanteessa
tuo panhardi on 10 vaakasuorasta alaspäin, ja sitä lasketaan vielä vaikkapa tuo 10 senttiä lisää, niin akseli siirtyy alkuperäisestä paikastaan
niin akseli siirtyy pari senttiä kuskin puolelle, ja silloin renkaat kääntyy keskiasennosta noin 8 astetta!

-> siis kun ajat vaikkapa routaheittoon, niin ensin auto haukkaa keskelleppäin, ja alastullessa 4x enemmän ojaan päin :o

ja tuo äärilaitojen väli on 10 astetta; ja jos se pitää korjata sekunnissa, niin kiirettä pitää:cool:

luke_L 20.09.2012 11:45

eihän sitä tarvi korjata ollenkaan ratin asentoa.. sehän on vakio ku oottelee vaan ratti paikallaan niin sehän kulkee taas suoraan.. saattaa tieten isommissa vauheissa aiheuttaa sellasen että käydään naapurin kaistalla kurvi ja takasi omalle kaistalle ja matka jatkuu suoraan.. eikös se jotenki nuin mene..


Sivu luotu: 21:19 (GMT +2).