Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Toyota Land Cruiser HJ61 - kiireisen miehen kiireetön projektointi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98604)

knucklebone 25.06.2012 19:50

Toyota Land Cruiser HJ61 - kiireisen miehen kiireetön projektointi
 
No niin, kesä ja kärpäset sun muut verenimijät ynnä viheltäjät on täällä taas.
Ylläoleva ei liity mitenkään mihinkään, joten voisinpa vaikka ruveta kertoilemaan täällä tuosta HJ61:stä, jonka olen omistanut syksystä 2007 -lähtien.
Alusta asti oli ajatuksena korjailla vähäiset(?) ruosteet pois ja pitää autoa hyvässä käyttökunnossa, kun tuli ostettua liian hyvä yksilö metsässä tuhottavaksi.

Pikakelaus vuodesta 2007 vuoden 2010 elokuulle -> päätin extemporee lähteä käymään Norjan Lofoottien kärjessä yksin ja pitää HJ:ta asumuksena.
Tromssan jälkeen meininki katossa ja aivan loistava fiilis päällä, kunnes keskellä ei mitään, muutamia kymmeniä kilometrejä ennen Svolvaeria oli niin siistit maisemat, että taas oli pakko päästä ottamaan fotoja.
No, auto sammuksiin ja kameran kanssa kirmailemaan kuin kuohittu ampiainen kukkameressä?
Ihan helvetin siistiä, mieletön fiilis ja parit hyppykiertarit viikinkien kunniaksi:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107974

Jaa, pitäisköhän sitä lähteä kohti Svolvaeria? Eikun takas autolle ja avain virtalukkoon. TULILLE HOPS, eikä pihaustakaan.
Uusi yritys, virrat tulee, mutta startti ei edes yritä pyöriä, rele ei naksu eikä pahat eikä hyvätkään henget päästele ääniä.
Pari vitunperkelettä taisi tuossa kohden päästä vapaaksi Norjan luontoon...
Vasara käteen ja starttia kolistelemaan, akkupiuhoja ihmettelemään ja releitä hypistelemään.
Ei vittu pihaustakaan! Lyhyesti, siitä selvittiin vakuutusyhtiöön (IF) soittamalla, josta soitettiin paikalliseen hinauspalveluun, josta soitettiin mulle.
Sitten loppujen lopuksi vaihde päällä hinaten HJ tulille perkele! Ennätin jo pelästyä, että kuoliko vittuillakseen keskelle runonkauniita maisemia.
Propsit kyllä IFille, hemmetin hyvin hoidettu ja mut pidettiin puhelimitse ajan tasalla koko ajan.
Loppureissu sitten mäkistarteilla käyntiin. Kotiin päästiin, kivaa oli ja siitä se sitten rupesi ajatus kytemään.
Auto seisoi reissun jälkeen lopulta noin 18 kk ennenkuin pääsin aloittamaan sen parissa tänä keväänä.

Eli nyt sitten olisi tarkoitus tehdä vähän perusteellisempi startin huolto. Katsotaan mihin asti rahkeet, aika ja rahapussi riittää.
Runko, kori ja akselit nyt ainakin erotetaan toisistaan, hiekkapuhalletaan, paikkaillaan ja maalataan. Ruostehommia ei ainakaan näin alustavasti näyttäis paljon olevan...toki se voi muuttua tässä matkan varrella...
Sisustasta olisi ajatuksena repiä tehtaan äänenvaimenninmatot pois ja laittaa uudempaa tilalle. Kaikkea pikkusälää olen jo haalinut valmiiksi ja sitä vaihdellaan tässä projektin edetessä.
Koneelle tekis mieli tehdä isojakin taikoja (stroukata) koska siinä ei ole mitään järkeä, mutta taitaa jäädä kroonisen rahapulan ja tietotaidon vuoksi tekemättä. Avata se kuitenkin pitää, koska on täysin ehjä!

Päivityksiä tulee, sitten kun tulee, jos tulee...tällä hetkellä tilanne kutakuinkin tämä:

Sisusta hyppäsi ulos autosta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107962

Sisältä kartturin puolelta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107966

Takaa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107963

Ruostetta stna!:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107967

Jotain vanhaa ruosteen ehkäisyä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107968

Oikea takaloosterin kulma:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107969

Vasen takakulma:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107970

Konetta jo vähän ahdisteltu:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107971

Turbiini ja oheisrekvisiittaa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107972

0ltzi 25.06.2012 20:04

näyttää kyllä melkosen terveeltä! paljo kilsoja?
aina se kyllä näyttää pienemmältä ku mitä se on ku alkaa kaivelee.

knucklebone 25.06.2012 21:22

Joo no, se yhden suhde kymmeneen on noissa ruostehommissa pitänyt aika hyvin kutinsa. Toivottavasti ei löydy mitään hirveen karseeta näkkäriä mistään, kun kaivelu alkaa toden teolla.
Pauttiarallaa 380 000 km on tolle kinnerille kelloteltu tähän mennessä.

isuzubj 25.06.2012 22:35

onhan harvinaisen siistikuntonen:)

Hailux 26.06.2012 06:36

on kyllä niin laho että ihan sylettäis alkaa rappaamaan... :) :)

TOPPAHOUSU 26.06.2012 10:53

Laatukajarit ainakin löytyy!
 
Näyttää oleva pirssissä sentään laatu kajarit valmiina... --> Fujitsu ten --> Tulee muistoja mieleen... ;)

helmapelti 26.06.2012 14:29

Jestas kun on hyväkuntoinen, olis ollu parempi kun mun hj aihio olis sittenkin paalattu.. Tai oppi siinä vähän hitsaan, oikeastaan paljon huonosti:)

knucklebone 27.06.2012 23:10

Kiitos kovasti kehuista, eipä tuo tosiaan ainakaan vielä kovin mädältä ole vaikuttanut.
Yritän pitää kameran käsillä sitten kun rupean työstämään runkoa ja pohjaa. Katsotaan onko massat pitäneet ruosteen poissa.

Eilen irroitin hiekkapellin ja tarkoitus oli ottaa etulokarit irti samalla, mutta paskanjauhannaksihan se taas meni. :D
Vituttaa jo valmiiksi kun aikanaan laitoin jokaisen lokasuojan levikekumin kiinni varmaan 50:llä popniitillä.
Nyt sitten saa taas jälkiviisastella ruostuneita reikiä paikatessa. Närästää jo ajatuskin takakaarien kanssa tappelemisesta, kun noi pitää tehdä kerralla sitten hyviksi. Eikä varmasti laiteta levikkeitä takaisin!!!

Niin, siis autohan olis tarkoitus palauttaa ulkoisesti mahdollisimman orkkiksen näköiseksi muuten,
paitsi alustaksi tulee OME tai joku muu vastaava, ja renkaiksi 33x10.5x15.
Tulee valmistuttuaan toimittamaan käyttiksen ja harrastus/safariauton virkaa.
En nyt tuosta "safari" -termin käytöstä täällä pohjolassa ole niin varma, mutta ajatuksena
on tehdä fiksulla tavalla takakonttiin taittuva makuulaveri,
jonka alla olisi kiskollisia vetolaatikoita joihin sitten saisi retkikeittimet jne jne hilut jemmattua.
Täällä palstallakin on ollut muutama hemmetin inspiroiva näkemys asiasta.
Eli siis autolla olisi ajatus pystyä tekemään vähän pidempiäkin reissuja ilman, että tarvitsee telttaa tai hotellimajoitusta ihan joka yö.

Ja nyt rupes livettämään ajatus siitä, että ostais käyttöautoksi HJ60:n ja laittaisi siihen tuon joutilaan turbon yms. hilppeet. :rolleyes:
En vaan HJ:n jälkeen totu millään tavalliseen tylsään sedaniin.
Näin se sairaus etenee...

t.haapala 02.07.2012 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja knucklebone (Viesti 893233)
En vaan HJ:n jälkeen totu millään tavalliseen tylsään sedaniin.
Näin se sairaus etenee...

Sama vika rahikaisella.
Ekan hoojiin jälkeen ei oo vaan mikään tuntunu oikeen miltään :D

knucklebone 10.07.2012 22:28

Tallilla ei ole paljon ennättänyt eikä jaksanut viettää aikaa, kun kaikennäköistä muuta skeidaa on näköjään suunniteltu vuorokaudet täyteen.
Tänään kuitenkin pääsin vähäksi aikaa paikalle ja tämän hetkinen tilanne olis tämä, vasen etulokari tipahti pois kyydistä:http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108797

knucklebone 11.07.2012 22:19

Tänään kävin tallilla lähinnä juomassa jääkylmää olutta. Kaveri tuli parahiksi paikalle ja "sai" olla apuna irroittamassa vänkärin puolen etuloksua:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108832

Kutsuva rivi poppareita:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108833

Nimimerkiltä Ippe911 ostettu keskipanssari, on vissiin mallia kestävä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108834

Kuskin puolen "ruosteita":
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108835

Oikealta sama tilannekuva:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108836

Tuleva puskuritarra:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108837

:D

Huomio: kaljat loppu jääkaapista, pitää vissiin käydä täyttämässä kaappi ja turailla samalla lisää. Käyttis HJ:n kaipuu kasvaa myös. Asialle pitää vissiin tehdä jotain jos hyvä ja halpa tulee vastaan. :)

Nuhapumppu 12.07.2012 09:28

On tuo kyllä niin laho että kannattaa myydä äkkiä halvalla pois,esimerkiksi mulle:D Harvoin kyllä näkee noin hyväkuntoisia maastureita,ja eipä tuolla kyllä ole ajettukkaan paljon mitään. Hyvästä aihiosta on mukava rakentaa.

knucklebone 12.07.2012 22:41

Nuhapumppu, laita lompakko otsaan ja tuu osteleen!:D
No ei vaineskaa, kannattaa ensin odotella että saan laitettua kuntoon. Siinä vaiheessa voi olla jo sen verran pitkä yrpä otsassa, että ton saa halvalla! :D

Ps. niin kävin viemässä tallille kaljaa ja lähti samalla se keulapelti vaimikäsenytoli irti. On tota autoa massattu, kiitos siitä!

juno 14.07.2012 23:00

Ontoi sun laite harvinaisen hieno kopaltaan. Hmph..perkele just väkerrän kahesta ruttusesta/mädästä yhtä ehjää....

PH75 24.02.2013 10:50

Mites tämä projekti edennyt?

knucklebone 10.03.2013 23:05

Kiitos mielenkiinnosta!
Auto seissyt tallissa koko syksy/talven. Muutaman jutun käynyt purkamassa mutta siinä se.
Duunipaikka muutti kaikkine tavaroineen 2 kertaa viiden kuukauden sisään ja kummallakin kerralla vaihtu firman nimi selässä,
niin meni hiukan väsymyksen/stressin puolelle.
Samalla työmatka vaihtui yhteensä muutaman kilometrin
matkasta n. 90 km/päivä, niin vähän mennyt harjoitellessa tähän uuteen arkeen.
No, kyllä HJ:n kimppuun olis tarkoitus taas palata tässä kevään tullen... :)

knucklebone 03.11.2014 20:19

Ha! Tätä taas pitkästä aikaa!
Kävin tänään tallilla lepyttelemässä HJ:ta ja kutittelin sitä vähän mahasta.
Irroitin tankin alla olevan rengashissin/poikkipalkin ja vinssin käyttövivun. Pitää aloitella varovasti tämän paksukaisen kanssa... :D

Tässä vielä kuva kaveriksi. Tää on tosin vuoden takaa, kun muutettiin uuteen talliin, vaan aika samassa kunnossa auto on. Tästä on hyvä jatkaa:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165894

Sitten kysymys tietäjille, jos tätä kukaan seuraa:
HJ:n konehan painaa sen 362kg ja siihen lisäksi vaihteisto+jakis jotain 150kg(?).
Riittääkö esim. Biltemasta saatavassa 2000kg:n moottorinostimessa paukut nostamaan koko paketti kerralla, vaiko kannattaako harkita jotain muuta?
Toihan on helppo nyppästä pois koko mato, kun nyt pääsee aika hyvin käsiksi.

terrier 03.11.2014 22:17

alusta
 
kirjoittelit tuolla aikasemmin et meinaat laittaa OMEN alustan.minusta tuossa on jo sellanen paikollaan ku kuvia kattelee...

knucklebone 04.11.2014 07:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja terrier (Viesti 1174191)
kirjoittelit tuolla aikasemmin et meinaat laittaa OMEN alustan.minusta tuossa on jo sellanen paikollaan ku kuvia kattelee...

Joo OMEhan siellä on, mutta uutta ja parempaa tekis mieli, kun tolpistakin saa nykyään päivitettyjä malleja.
Tällä hetkellä haaveissa Bilsteinin tolpat ja joku vähän "pekiaalimpi" lehtijousi-ratkaisu.
Eipä vaan lehtijousille kovin monta vaihtoehtoa ole...ainakaan tällä hetkellä.

knucklebone 17.12.2014 21:32

Tänään projektiin saatiin vähän eloa, kun hain Kaivokselasta, eli meidän Toyota-uskovaisten pyhästä huoneesta, tehdaskunnostetun laturin. Mukaan tarttui myös laturin sekä ohjaustehostimen hihnat.
Onhan se kiva, kun laturi on käämityksiä myöten puhdas ja varmasti kunnossa.
Ei ole sitten se ensimmäinen osa, jonka takia jäädään tienvarteen. :cool:
Kaivokselan Toyotan varaosapuolella on vieläkin erittäin mukava henkilökunta, jolta löytyy aina aikaa ja ymmärrystä meille Cruiseripäille, mikä on mielestäni iso plussa! :)
(Ei ole maksettu mainos, vaan mielipide. Lompakko lyödään otsaan joka kerta kun tuolla käydään!)

Haullakin aiheesta löytyy jutustelua, mutta muistutuksena kaikille, että:
Laturin mukana EI tule alipainepumppua, eikä yleisesti sitä jännitteensäädintä, joten ne pitää ottaa irti vanhasta. Itselle kannattaa vanhasta jättää myös pultit, joilla pumppu kiinnitetään, sekä se öljynkierron banjopultti. Tiskille vaan vanhan kanssa, ja irroittelee siinä sitten kaikki, mitä ei "uudessa" ole kiinni.

Tuli tässä muutama viikko sitten irroiteltua iskarit ja voi jeesusperkele että olivat tiukassa!!!
Etuset lähti mukavasti, mutta takasten kanssa sai taistella melkein olkapäät sijoiltaan!
Ei ollut asentaja näköjään käyttänyt grammaakaan vaseliinia alustasarjan asentamisessa, joten polypuslat olivat kiinni oikein kunnon haliotteella. Irti lähtivät silti ja pysyivät ehjinäkin, vaikka meinasi jo usko loppua, että miten nyt näin helppo homma tuottaa näin paljon työtä...

Mittailin iskareista joustot, ja laitan mitat tähän, niin löydän ne sitten myöhemmin, kun uusia haeskelen.
Kyseessä siis Old Man Emun vuonna 2007 asennetun 2" korottavan alustasarjan iskarit. Mitat ei ole ihan millilleen tarkkoja, mutta aika liki:

Etuiskarien pituus sisään/ulosjoustossa.
Tappi/silmukka
350/580mm=13.78"/22.83"
Mitattu silmukan keskeltä tapin alatasoon.

Taka:
Mitat silmukan keskeltä silmukan keskelle:
360/600mm=14.17"/23.62"


Muutama kuva laturista ja hihnoista, joista käy ilmi osanumerot, jos jotakuta vaikka sattuis kiinnostamaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167662

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167664

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167663

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167665

Saas nähdä ennättääkö tän vuoden puolella vielä puuhastella auton parissa...

Heikki L 17.12.2014 21:41

No ei sulla kiire oo :)
onks tää nyt siin puotilan tallissa?

knucklebone 17.12.2014 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 1186670)
No ei sulla kiire oo :)
onks tää nyt siin puotilan tallissa?

No ei oo kiire ei! :D
Joo siellähän se HJ majailee. Poikkea ihmeessä tallilla, jos liikut sielläpäin.
Kylmää kaljaakin löytyy jääkaapista. :D

Korpune 18.12.2014 00:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja knucklebone (Viesti 1186673)
No ei oo kiire ei! :D
Joo siellähän se HJ majailee. Poikkea ihmeessä tallilla, jos liikut sielläpäin.
Kylmää kaljaakin löytyy jääkaapista. :D


Varo vaan, siellä on pian jono :D
Kyllä rupeaa ittelläki HJkuume nouseen.

knucklebone 18.12.2014 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpune (Viesti 1186705)
Varo vaan, siellä on pian jono :D
Kyllä rupeaa ittelläki HJkuume nouseen.

Haha, kylmän kaljan kutsu on woimakas! :D
Ainakin silloin, jos hyväkuntoinen HJ tulee vastaan, niin osta pois kuleksimasta! On nää niin loistavia kikottimia, että ei mitään järkeä!
Afrikka ja Australia on näitä täynnään, niin aina jostain saa varmasti vielä pitkään varaosia.

Ruottala. 11.02.2015 10:00

Mitäs tälle kuuluu? Todella siisti hj, oikeen kateeks käy:)


Sivu luotu: 22:43 (GMT +2).