Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Wrangler ei käynnisty (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98554)

Fuji 24.06.2012 12:36

Jeep Wrangler ei käynnisty
 
Wrange TJ jätti motarin varteen. Tankki täyteen ja noin 10km ajon jälkeen auto sammui ja jäi tielle. ennen sammumista mittarit heitti häränpyllyä ja auto nytkytti. Kun tankkasin autoa ja laitoin pistoolin täyttöreikään, kuului pitkä tuhaus tankista eli siellä oli paine, ei vissiin ihan normaalia? onko jotain huohotusongelimia vai mikä avuksi?

Swoop 24.06.2012 13:19

Jätä tankin korkki auki ja kato mitä tapahtuu.

Fuji 24.06.2012 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Swoop (Viesti 892230)
Jätä tankin korkki auki ja kato mitä tapahtuu.

Kokeiltu on, starttaa mutta ei käynnisty.
Mites nuo mittariston varoitusvalot muuten menee, kun käännän virrat päälle niin kaikki valot palaa ja vähän ajan päästä kaikki sammuu, ja sitten taas syttyy keltainen valo josssa avaimen kuva ympyrän sisällä, jossa puolittain viiva päällä, ajonesto?

Timo_L 24.06.2012 14:14

Tankissa ei pitäisi kauheasti olla alipainetta vaikka olisi imuroinut tankin ihan tyhjilleen, pieni suhaus avatessa on kyllä ihan ok. Minkä ikäinen TJ ja millä tekniikalla (nelonen vai kuutonen, manuaali, 3- vai 4-pykäläinen automaatti?), ne on sieltä oleellisesta päästä vikadiagnooseja miettiessä..

Kaikki valot pitää syttyä kun virrat lyö päälle (valojen tarkistus), ajoneston valolta tuo kovasti vaikuttaa ja jos se on päällä niin ei auto luonnollisesti pelitä.. edit: muistaakseni toi avaimenkuva taitaa itse asiassa viitata siihen "sentry key"- systeemiin, eli ovia avatessa aktivoidaan/deaktivoidaan ajonesto. Valo numero 4 mittaristossa mikä jää palamaan?

http://jeep-manual.ru/images/TJ2004i..._m73f2c014.jpg

Fuji 24.06.2012 14:42

4.0 koneella ja 5-manuaali, eikai niitä muita jeeppejä olekaan..=) ja vuosimalli 2000.

ja juurikin tuo numero 4 kuvaamasi merkkivalo. Tuo kyllä on syttynyt joskus ajonaikanakin palaamaan, mutta ei ole vaikuttanut ajamiseen..

Timo_L 24.06.2012 15:13

Jos nyt en ihan väärin muista niin vaikka olisi ajonesto päällä, pitäisi tuonikäisenkin silti käynnistyä mutta sammuu jokseenkin välittömästi. Jos se on sentry- valoa vilkutellut aiemminkin niin voisi hyvin olla jotain kontaktivikaa sentry- moduulin johdon/ liittimen ja PCM:n välillä?

Mittarit ei pitäisi heitellä häränpyllyä sentryn takia, se kuulostaa enemmän mittariston kontaktivialta tjsp.. Lukeeko mittaristossa mitään tekstejä? Jonkin verran on XJ:ssä ainakin ollut uudemmissa "No bus"- vikoja missä kontaktit on huonona, vilkaisin TJ:stä ja kyllä niissäkin on satunnaisesti vastaavaa ollut. Toisaalta ei pitäisi vaikuttaa moottoriin eikä käynnistymiseen.

Sammuiko auto tyyliin vapaalla rullatessa, veto päällä vai miten?

Fuji 24.06.2012 15:58

Mitään tekstejä en ole ainakaan huomannut, tai ei ainakaan enää jää palamaan kun yrittää käynnistää.. ja kun auto sammui, saattoi check engine palaa, mutta en ole aivan varma.
Auto sammui vetopäällä motarilla kiihdytyksessä, ohituskaistalla 4-vaihde silmässä ja kaasu melkeen pohjassa.=) ja sitten nolona tien sivuun..

..joo ja tosiaan se avaimen kuva on palanut siinä varmaan vuoden päivät, silloin tällöin..

offroadjouni 27.06.2012 21:20

Jos kaikki mittarit hyppelee niin kuulostaa että jännite on liian matala. Minulla on muistaakseni tehnyt saman tapaista kun akun napa ei ole ollut kunnolla kiinni. Voisiko esim. maadotus olla huonossa kunnosa ja käynti pysähtynyt sen vuoksi?

pee 27.06.2012 21:30

sanooks bensapumppu mitään kun kääntää virtaset päälle ?

Fuji 30.06.2012 15:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 893197)
sanooks bensapumppu mitään kun kääntää virtaset päälle ?

Mistä tuota pumppua pitäis lähteä kuulostelemaan?

lavanelikko 30.06.2012 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Fuji (Viesti 893799)
Mistä tuota pumppua pitäis lähteä kuulostelemaan?

Takaosasta tankin läheltä ainakin omassa kuuluu selvä "hurina", kun laittaa virrat päälle.

Sten 01.07.2012 08:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 893801)
Takaosasta tankin läheltä ainakin omassa kuuluu selvä "hurina", kun laittaa virrat päälle.

...ja se kestää vaan muutama sekunti kunnes käyttöpaine on saavutettu.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 893194)
Jos kaikki mittarit hyppelee niin kuulostaa että jännite on liian matala. Minulla on muistaakseni tehnyt saman tapaista kun akun napa ei ole ollut kunnolla kiinni. Voisiko esim. maadotus olla huonossa kunnosa ja käynti pysähtynyt sen vuoksi?

Onko akussa tarpeeksi virtaa ettei vaan laturi on antanut periksi ja sen takia virta ei riitä ylläpitämään jännitetason. (On käynyt mulla kerran kun vaan pysähtyi ajossa) Hiilet lyhyet tai didodisilta on mennyt mutta antaa tarpeeksi virtaa että latausvalon sammuu. Jos nyt varoitus valo on vikkunut ennenkin niin se on yksi mahdollisuus.

Fuji 02.07.2012 17:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sten (Viesti 893999)
...ja se kestää vaan muutama sekunti kunnes käyttöpaine on saavutettu.

juu eipä kuulu surinoita eli oiskos se pumppu tullu tiensä päähän! eli missä se nytsitten fyysisesti sijaitsee? vai oiskos sitten johdoissa jotain häikkää..


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sten (Viesti 893999)
Onko akussa tarpeeksi virtaa ettei vaan laturi on antanut periksi ja sen takia virta ei riitä ylläpitämään jännitetason. (On käynyt mulla kerran kun vaan pysähtyi ajossa) Hiilet lyhyet tai didodisilta on mennyt mutta antaa tarpeeksi virtaa että latausvalon sammuu. Jos nyt varoitus valo on vikkunut ennenkin niin se on yksi mahdollisuus.

Niin ei ole vilkkunut latauksen valo vaan se avaimen kuva..

lavanelikko 02.07.2012 17:42

Pumppu on tankissa tai välttömässä läheisyydessä...

Jeeper 02.07.2012 17:47

Tutki bensapumpun rele myös......

http://www.scribd.com/doc/79237446/2...LAY-PCM-OUTPUT

offroadjouni 02.07.2012 20:47

Tsekkaa tekeekö se pumppu painetta jos et ääntä kuule. Koneen päällä on sellainen venttiili bensaputkissa, ja kun siitä painat niin näät tuleeko painetta vai ei.

Fuji 03.07.2012 14:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 894464)
Tsekkaa tekeekö se pumppu painetta jos et ääntä kuule. Koneen päällä on sellainen venttiili bensaputkissa, ja kun siitä painat niin näät tuleeko painetta vai ei.

Kiersin korkin auki siitä venttiilist ja painoin sitä venttiiliä jolloin bensa lensi. sen jälkeen käänsin virtaset päälle ja yritin käynnistää. sitten kiersin taas korkin auki ja kokeilin samaa uudelleen venttiiliä painamalla jolloin ei enää bensa lentäny.. eli ei ilmeisesti sitä painetta tuu?

Rele ilmeisesti kunnossa, koska töötille samanmoinen ja sitä kokeilemalla ei tahtunu muutosta..

ZAU 03.07.2012 17:12

Ajonesto päällä,oli jossain autossa samanlainen vika joskus,koodattiin ajonesto ja toimi.

JAMANT 03.07.2012 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 894648)
Ajonesto päällä,oli jossain autossa samanlainen vika joskus,koodattiin ajonesto ja toimi.

Ajonesto ei estä autoa käynnistymästä!! Jeepit käynnistyy kyllä, mutta sammuu kahden sekunnin käynnin jälkeen!!! Ei pysty ajamaan, on siis ajonesto!!

Kyllä tuo nyt kuulostaa pumppuvialta ja pumppu sijaitsee tankissa, ensin kannattaa mitata pumpun liittimeltä, tuleeko sinne edes sähköä, sitten jos tulee, tankki irti...

lavanelikko 03.07.2012 18:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 894655)
Ajonesto ei estä autoa käynnistymästä!! Jeepit käynnistyy kyllä, mutta sammuu kahden sekunnin käynnin jälkeen!!! Ei pysty ajamaan, on siis ajonesto!!

Kyllä tuo nyt kuulostaa pumppuvialta ja pumppu sijaitsee tankissa, ensin kannattaa mitata pumpun liittimeltä, tuleeko sinne edes sähköä, sitten jos tulee, tankki irti...

Mielestäni omituisinta tässä on se, että sammumisen jälkeen polttoainelnjassa on painetta, mutta uusi startti ei saa siä aikaseksi... Eikös wranglerissa ollut etuvastus pumpulle? Onko se kaput?1

JAMANT 03.07.2012 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 894675)
Mielestäni omituisinta tässä on se, että sammumisen jälkeen polttoainelnjassa on painetta, mutta uusi startti ei saa siä aikaseksi... Eikös wranglerissa ollut etuvastus pumpulle? Onko se kaput?1

Ei oo enää etuvastusta vuosimallin 1993 jälkeen!!

Ataka 23.07.2012 12:05

Moro!
Uutena foorumilla ja painin samanlaisen "ei käynnisty" ongelman parissa. Oma peli myös 4.0 manuaali ja vuosikertaa 1999.
Selvisikö se Fujille mikä oli Wranglerissa vikana?

Sen verran olen omaani tutkinut että bensapumppu ei hurise-> syystä ettei bensapumpun johdoille tule tankille jännitettä, konehuoneeseen kylläkin (uusi alkuperäinen bensapumppu vaihdettu pari vuotta sitten). Ja bensapumpun rele ei myöskään pidä sitä ääntä mitä pitäisi ( releen toiminta testattu töötillä).

Ja itsellä samoin jää palamaan se keltainen "No key" merkkivalo.

Sen PCM boxin käytin myös irti ja kuivasin, koska siellä oli vettä! Itse boxin sisältö ei kuitenkaan silmämääräisesti näytä hapettuneelta.. Meneekö "käynnistys" tämän boxin kautta??

Olisko antaa vinkkejä kuinka edetä, ennenkuin vie auton valohoitoon? Kiitoksia jo etukäteen! :)

JAMANT 23.07.2012 13:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ataka (Viesti 900071)
Moro!
Uutena foorumilla ja painin samanlaisen "ei käynnisty" ongelman parissa. Oma peli myös 4.0 manuaali ja vuosikertaa 1999.
Selvisikö se Fujille mikä oli Wranglerissa vikana?

Sen verran olen omaani tutkinut että bensapumppu ei hurise-> syystä ettei bensapumpun johdoille tule tankille jännitettä, konehuoneeseen kylläkin (uusi alkuperäinen bensapumppu vaihdettu pari vuotta sitten). Ja bensapumpun rele ei myöskään pidä sitä ääntä mitä pitäisi ( releen toiminta testattu töötillä).

Ja itsellä samoin jää palamaan se keltainen "No key" merkkivalo.

Sen PCM boxin käytin myös irti ja kuivasin, koska siellä oli vettä! Itse boxin sisältö ei kuitenkaan silmämääräisesti näytä hapettuneelta.. Meneekö "käynnistys" tämän boxin kautta??

Olisko antaa vinkkejä kuinka edetä, ennenkuin vie auton valohoitoon? Kiitoksia jo etukäteen! :)

Sulla on todennäköisesti se PCM pimeenä, jos siellä on vettä, ei siellä välttämättä edes näy yhtään mitään vikaa, kun ei niistä pintaliitoskomponenteista pysty silmällä näkemään, onko ne kunnossa vai ei... Mutta jos ei PCM ohjaa relettä, on todennäköisesti PCM pimeänä (on noita ennenkin tullut vastaan)!!! Ja starttaus ei mee PCM:n kautta, mutta sytytys ja polttoaineensyöttö menee... PCM:lle tulee kyllä tieto virtalukolta, että nyt startataan, mutta sama tieto menee sitten myös solenoidille...

Ataka 23.07.2012 13:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 900098)
Sulla on todennäköisesti se PCM pimeenä, jos siellä on vettä, ei siellä välttämättä edes näy yhtään mitään vikaa, kun ei niistä pintaliitoskomponenteista pysty silmällä näkemään, onko ne kunnossa vai ei... Mutta jos ei PCM ohjaa relettä, on todennäköisesti PCM pimeänä (on noita ennenkin tullut vastaan)!!! Ja starttaus ei mee PCM:n kautta, mutta sytytys ja polttoaineensyöttö menee... PCM:lle tulee kyllä tieto virtalukolta, että nyt startataan, mutta sama tieto menee sitten myös solenoidille...

Siinä boxissahan on sellainen lokerorakenne ja sitä vettä oli siellä takaosassa ei siis varsinaisesti komponenttiosastolla.. Boxissa näkyi selviä jälkiä, että sitä on jostain syystä käytetty aikaisemminkin auki.
Mutta voiko olla niin huono säkä, että ainoastaan se komponentti joka ohjaa sytytystä jne. on ainoastaan boxissa sökönä? Voiko tuolle boxille nyt sitten enää tehdä mitään vai onko uuden osto edessä? Entä jos joltain löytyisi käytetty boxi, niin onko vain lyödä paikalleen ja lähteä ajelemaan vai vaatiiko jotain koodauksia? Mitähän lie uusi boxi kustantaa..:D

JAMANT 23.07.2012 13:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ataka (Viesti 900109)
Siinä boxissahan on sellainen lokerorakenne ja sitä vettä oli siellä takaosassa ei siis varsinaisesti komponenttiosastolla.. Boxissa näkyi selviä jälkiä, että sitä on jostain syystä käytetty aikaisemminkin auki.
Mutta voiko olla niin huono säkä, että ainoastaan se komponentti joka ohjaa sytytystä jne. on ainoastaan boxissa sökönä? Voiko tuolle boxille nyt sitten enää tehdä mitään vai onko uuden osto edessä? Entä jos joltain löytyisi käytetty boxi, niin onko vain lyödä paikalleen ja lähteä ajelemaan vai vaatiiko jotain koodauksia? Mitähän lie uusi boxi kustantaa..:D

-96 lähtien vaatii aina koodauksen!! Mutta ainakin vois kokeilla ehjäksi tiedetyllä, että lähteekö käyntiin!! Meiltä lähtee noin kerran vuoteen jenkkeihin korjattavaksi erä boxeja, osan pystyy korjaamaan, kaikkia ei, mutta silloin tulee korvaava tuote tilalle...


Sivu luotu: 02:44 (GMT +2).