![]() |
Hodarin vai HJ:n kone PZJ75:een? Kysymystä -MaTTi-:lle
HZJ75:ia kun ei puussa kasva, niin tuli hankittua PZJ75 ja koska kone on ihan alun perinkin laiska, niin kiinnostaisi vaihtaa tilalle hodarin moottori tai HJ61:n moottori + laatikot.
Osaisiko joku viisaampi kertoa meneekö HDJ:n kone suoraan PZJ:n laatikkoon ja koneen korviin kiinni ja jos menee, niin kestääkö laatikot? Mitä muutoksia pitäisi koneen osiin tehdä, että saa kytkettyä 24V-sähköihin? Startti ja laturi olisi tietysti jo 24V, mutta saakohan muut hilut tuosta PZJ:n padasta vai pitääkö ostella jotain HZJ:n osia merkkitiskiltä? Pikkasen edullisempi vaihtoehto olisi ehkä 61:n kone-laatikko-yhdistelmä, mutta oisko työmäärä paljon suurempi tässä vaihtoehdossa ja mitähän kaikkea pitäisi muuttaa? |
sähköistä:
Siis hdj/hzj moottori on sähköiltään 12 volttisia, ainoastaan starttimoottori on 24v
se, että minkälainen homma on vaihtaa anturit ja sammutussolennoidi 24v: ei tietoa (pitäs tietää enemmän noista yksilöistä) mutta hyvästi ovat sukua, joten vois olla helppokin. Varmaan helpompi homma, kuin muuttaa kori 12v. Laatikoista ei muuta tietoa, kuin että kerran piti vaihtaa pakkipyörä tuon pzj:n laatikkoon, ja silloin kiinnitin huomiota, että 5:n pyörästä oli jo paloja pois. (olisiko viereisen pakkipyörän hammassärky levinnyt...) HJ-61 paketin istutus VOISI vaatia uudet korvakot, ja kardaanien modaamisen. Mutta varmaan helpompi, kuin tuo hdj muutos. Ja voishan tuon pzj:n orkkis padan ahdistaa turbolla, ja mahd. coolerilla? Onko sinulla tiedossa, että onko tuon autosi muuttaminen mahdollista? siis riittääkö käytönaikainen päästömittaus? jos ei riitä, niin tuhatlappusia alkoi palamaan? |
Mutua/kuulo puheita..
Taannoin haastattelin yhtä äijää joka oli tehny swapin hj61 moottori pzj75 autoon. Muistelisin et moottori korvakot joutu tekeen uudet,nimen omaan lohkon ja kumityynyn väliin ku rungon korvakkoja ei saa muuttaa. Sit pzjiissä on muistaakseni R151f laatikko eli sama ku LJssäkin joten ei sovi kumpikaan 1HD eikä 12H-T kone.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kiitoksia kaikille, vieläkö tulee muiden mielipiteitä.
|
Eikö tuo olisi helpoin vetää alkuperäiseen koneeseen turbo kylkeen?
|
Lainaus:
|
minkä ikäinen? just kävin mersua 124 muutoskatsastaa ja auto on rekiteröity tammikuu 88. joulukuu 88 jälkee ois tarvinnu jonkun vtt:n todistuksen..
|
Lainaus:
Eli VTT:n tai vastaavan todistus tarvitaan vain vähäpäästöisiin autoihin, jos päästötasoa ei muuten pystytä todistamaan tai moottori ei vastaa tehtaalla kasattua. |
Ei taijja joulukuu -88 pätee kaikkiin 124:n.:)
|
Lainaus:
|
HZJ/HDJ/PZJ -75
Eikö hzj-80 ole kanssa 12v auto starttia lukuunottamatta?
Ja tuo HZJ etuliite tulee nimenomaan tuosta vapari 4,2 litran esikammio 6-dieselistä; hdj muuten sama, mutta suorasuihku td Noista -75 cruisereista on vaan kokemusta BJ - ja PZJ-75. Minkä ikäinen tuo pzj-75 on? onhan tuota -Matti- mainitsemaa 7/93 vanhempi?, toki tuo että "piti olla" ja "merkitty vähäpäästöiseksi" voisi olla 90 luvun maastureissa semmoinen pointti, että kannattaa tarkastaa, ja näitä pzj-75 on nimenomaan 90 luvulta, sitä montako on rekisteröity -89 tai ennen minulla ei ole tietoa, mutta suurin osa on rekattu -90 tai jälkeen. Mutta jos on vähäpäästöinen, ja teet kone muutoksen, ja kuorrutat sen esim ic:llä, niin alat ennallistamaan, kun kysyt paljonko maksaa tuo päästötodistus! (yhtä äkkiä en löytänyt uudempia suomesta, mutta tuota -75 cruiseria on valmistettu pitkään, ainakin tuon v.-93 jälkeen.) Se, mitä tuohon hzj-80/hdj-80 koneeseen tulee, niin ne on käytännössä hyvin pitkälle samassa lohkossa, joten uskon että laatikko/runkokiinnikkeet samat(tarkista) Tuota pzj-75 kun silmäiltiin 6 syl. td moottorille, niin tuo pituus tulee käytettyä hyvin, sopii, mutta ylimääräisiä senttejä ei ole. Ja hdj-80 .-90--92on muistaakseni myös R151F laatikolla (ulkomuistista, kun tuo toinen on 442, ja 3 neljästä väittää että 440:o) |
Lainaus:
|
Kyseessä on 1992 vuoden suomiauto. Täs on uus laatikko ja takakardaani, joten jos ne sopis hodarin moottorin perään, niin se ois kyl parempi ratkasu kuin lähes aina synkrovikanen hj:n laatikko.
|
Korvakoista...
Lainaus:
|
Lainaus:
|
PZJ:ssä pitäisi olla alkuperäisen laatikon tyyppi rintapellissä olevassa alumiinilätkässä jarru- ja kytkin tehostimien lähellä.
EDIT Kävin katsomassa autosta ja vaihteiston tyyppi on tyyppikilven alimmalla rivilla oikeassa reunassa viimeinen numerosarja http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107834 |
Lainaus:
|
Näyttäisi meikäläisen tyyppikilvessä olevan samainen r151f ja googlenkin mukaan osassa hodareita tosiaan sama laatikko, joten luulisi menevän hodarin moottorin perään jomman kumman kytkinkopalla, ellei molemmilla.
|
Lainaus:
Mutta Se, että sopiiko millä osilla, on suurempi mysteeri, minulla ei ole nyt tarkempaa tietoa. Kytkinakseli lienee suurin/töisevin, tuon kopan jälkeen... (siis tuo tyyppi tarkoittaa mahdollisesti sisus kaluja/ niiden "suunnittelu projekti numeroa" tms. Esim jenkkiautoissa muistaakseni samaa automaattia sekä etuvetoisissa että kardaanivetoisissa.. |
http://www.toyodiy.com/parts/q.html
Tuolta kun aikansa jaksaa pyöritellä eri vaihtoehtoja niin osanumeroista voi selvitä kaikenlaista. |
Koitin sivistää itseäni lisää googlella ja tuo r151f pitäisi kyllä käydä eri kytkinkopalla ja kytkinakselilla hodarin koneen perään, mutta ei olisi yhtä kestävä kuin ainakin osassa hodareita käytetty h151f-laatikko, mutta ois pehmeempi vaihtaa.
Ois kiva tietää onko jollain tommosessa alkupään hdj80:ssä, r151f tyyppikilvessä ja olisi kokemuksia onko se kestänyt vai levinnyt atomeiksi. Tuolla jotain tietoa eri laatikoista http://forums.overlander.com.au/view...hp?f=5&t=38482 |
Muutamaa sivusta seuranneena:
Käsittääkseni huomattavan luja, esim yhdestä hdj:n askista tuli semmoista öljysotkua, että hirvitti!
(tässäkin hodarissa isot renkaat, ja vetää huomattavan paljon jarullista kärryä...) Nuo öljyt oli niin "loppu" että ihmettelin miksi propussa ei ollut metallisilppusiiliä:confused: Ja kilometrejä se tyypillinen reilusti yli puoli milliä. Ja ainakaan ei ole tiedossa että olisi askia rempattu, mutta esim etuperä rempattu nyt ainakin toisen kerran, edellisen remonttimiehen käyttämä hammaskosketuksen säätöön tarkoitettu? maali oli vielä hampaan kosketuspinnassa tallessa:D Ainut vika, mitä olen todistanut, niin oli nimenomaan pzj:n askissa, tod.näk. juuri tuo 151, oli pakkipyörästä lohjennut hammas, kaputti peruutettaessa. k.o askista myös vitosen hammaspyörästä puuttui hampaan nurkkia, mutta vain pieniä paloja, se että kumpi oli alkuperäinen vika, jäi epäselväksi, toki k.o pyörää ei saa ehyenä pois normi työkaluilla, olisko ollut jostainsyystä levällään jo aikaisemmin? Mutta kun katsoo paljonko noita manuaali askeja on suomessa myyty/myynnissä, ja mihin hintaan niin sen täytyy olla hyvä! Ja minusta nimenomaan tuo vanhempi 151 on se, mitä suomen hodareissa on, veikkaus että reilusti yli puolet liikkuu tuolla askilla. onko sinulla tietoa, milloin muuttuu? 24 venttiilisen koneen myötä? p.s millä sivulla tuossa linkissäsi on ohjeet tuon vanhan 151 elinijän maksimointiin. |
eikös tuota 151 askia ole myös läjissä jonain johdannaisena? ja supran 154 taitaa olla samansukuinen ja kestää melkoista pieksämistä ainakin matalaliitoajoneuvoissa. toyotan tapaan jos nämä rakennettu niin osat aika hyvin vaihtokelpoisia ja sopivasti sekoittamalla saa rakennettua vaikka minkälaisia juttua.
marlinin sivuilta löytyy hyvää tietoa laatikoista http://www.marlincrawler.com/tech/tr...ar-ratio-chart |
Sivu luotu: 08:34 (GMT +2). |