![]() |
krymppi sovite
kestääkö 0.090 krymppi alennus vaihteen rattaassa vai tarvisko vielä tapittaa tai hitsata??? eli lämpö sovitteella tehy "uusi" pinta rattaaseen
|
millanen halkaisia ja leveys osissa
|
vähän asian vierestä.....
kun itse suunnittelin noita LC 40/60 jakiksen välityksiä, niin yritin homman helpottamiseksi tehdä lämpösovitteella, mutta silloin muuttujia oli niin paljon, että tuo M10 lujuus 12,9 lukitus lujalla kierrelukitteella oli ainut tapa, millä varmasti tarttui.
Muistaakseni silloin yritettiin laskea sovitteen optimihalkaisijaa (jos hammaskehä liian ohut, niin "venyy" ja alkaa lipsumaan, vinohampaisessa vielä suurempi ongelma.... Mitä suurempi hammas, sitä helpommin.... Ja olikohan vielä jotain muita isoja ongelmia, en muista, koska tuo 12.9 Pultti "liima" ratkaisi ongelmat harrastaja tasolla -> Laskettiin lujuuksia, ja hammaspyörien kiinnitys kesti noin 1,5-2x sen mitä molemmat kardaanin laipat voivat kestää... -> kaikki on vissiin pysynyt nipussa, kun muuta ei ole kuulunut? (toki ainakin 2 sarjaa saanut hammassärkyä, mutta mistä palat lähti ensiksi.....:o) p.s Jos minulla olisi jo valmiiksi tuommoinen 9 satikan krymppi liitos, niin kun ammattihitsari tekee testihitsauksen jämäpalaan tms, ja hajottaa sen; niin voi kertoa että kannattaako hitsata. Nuo hammaspyorävärkit, mistä saadaan hiilettämällä/karkaisemalla/päästämällä hyviä ja lujia jakiksen rattaita, ovat yleensä hankalasti hitsattavia noihin jakiksen alkuperäisiin hammaspyöriin. Ja jos ei kestä, niin se lohtu on, ettei kaikki muutkaan ole pysynyt nipussa:cool: |
elikkä liitoksen kohdalla on leveys 20mm ja halkaisija 75mm ja kumpikin ratas on itseassi vanhasta jakolaatikosta
|
Rymppirattaita jouduin joskus 4wd Cossun askiin hitsailee; oli rympillä muttei kestäny. Eka kierros meni lämmitellessä tikillä (halkes heti perään), mutta toka kiekalla oli jo sen verta lämmintä rautaa että saatiin vahva liitos aikaiseksi.
|
Sivu luotu: 03:16 (GMT +2). |